[linux-baslangic] Re: Başlangıç seviyesinde tavsiyelerinize ihtiyaç var !

---------

From: Serdar Koylu (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Tue 29 Apr 2003 - 09:49:06 EEST

    Selamlar..

    29 Apr 2003 01:06 EEST tarihinde yazmışsınız:

    > Merhabalar,
    > Linux'u en iyi nasıl ve nereden öğrenebilirim ? Kitaptan ya da kurcalayarak öğrenmem mümkün müdür ? İllaki bir avuç dolusu para ödeyip kurslara mı yazılmam gerekir ? Bu sistem kendi kendine öğrenilmeyecek kadar zor mudur ? Başlangıç seviyesindeki birisi (Linux için) hangi sürüm ya da sürümleri tavsiye edersiniz.

    Bu listelerdeki hemen hic kimse bu isleri kurslarda ogrenmis degil. Illa bir kursa gitmek istiyorsaniz, ingilizce kursuna gitmenizi salik veririm.

    Komut satirindan calisan hemen hemen her uygulamanin bir manuel'i mevcuttur:

    man ls

    gibi.. Bunlari okuyabilirsiniz. Devaminda bir suru dokuman bulacaksiniz. www.linux.org.tr , www.belgeler.org , www.tldp.org gibi siteler baslangic icin iyi adreslerdir.

    Baslangic seviyesi icin Slackware oneririm. Ama niyetiniz alel acele bir seyler yapmaksa mandrake de uygun olabilir. Sadece RedHat'ten uzak durmanizi salik veririm. Onun bocekleri vs. ile ugrasmaktan baska bir sey ogrenemez hale gelebilirsiniz.

    > Zamanla kullanmayı hedeflediğim bir kaç konu şöyle sıralanıyor : 1. Window'a alternatif işletim sistemi olarak kendi bilgisayarımda kullanmak, 2. Data&File server olarak kullanmak (Linux ve Windows terminalleri bağlayarak) 3. Web, Internet ve mail server olarak kullanmak.

    Linux Windows'un alternatifi degildir. Windows bir ticari urundur ve para kazanmak icin uretilir. Bu iside sahiplerini dunyanin en zengin adamlari yaparak gayet iyi becermistir. Linux ise kullanmak icin uretilen bir sistemdir ve kullanicisinin istediklerini tam olarak yaparak o da isini iyi yapmaktadir. Eger gercekten kullanmak icin bir sistem istiyorsaniz Linux size yeter. Fakat derdiniz ben kullanmak filan anlamam, neyse fiyati veririm o kendi kendine isini yapsin gibisinden bir yaklasim ise Linux'a bulasmayin. Verirsiniz haracinizi, Windows kendi capinda, az bucuk, yarim yamalak, kor topal vs. bir sekilde isinizi yapar.

    > Not : Windows ve Novell Netware ağlarında tecrübeli sayılırım. Unix işletim sistemini bir dönem kurcalamıştım ancak üzerinden oldukça zaman geçti ve unuttum diyebilirim.

    Gercekten tecrubeliyseniz, hele birde biraz UNIX asinaliginiz varsa Linux size zor gelmeyecektir. Aslina bakarsaniz Linux zor lafi mesnetsiz ve bos bir laftir. Tirsmadan uzerine gidin. Linux aslinda Windows'tan 10 kez daha kolaydir. Ama 100 kat fazla isi 1000 kat daha iyi yapar. Boyle olunca da goreceli olarak daha cok sey bilmeniz, ogrenmeniz gerekir haliyle. Mesela, tipik bir Linux dagitimi, otomatikman PDC, BDC, File Server, FTP server, kotalar, ActiveDirectory, tam tesekkullu development ortami, bir suru veri tabani, firewall, proxy, vs. vs. ile gelir. Soyle dusunun. Elinizdeki linux, SharePoint server, Exchange server, web server, ISA server, WorkStation, Visual Studio gibi tipik MS urunlerinin yaptiklarinin yaninda Cisco IOS'un yaptiklari ve daha fazlasini sunar. Hemde tum bunlar tamamen konsolide ve entegre olabilir sekildedir.

    Saygi ve sevgiler..