Re: [Edergi-cg] 2.sayi hazirliklari

From: Bülent Bolat (bbolat@yildiz.edu.tr)
Date: Wed 02 Feb 2005 - 15:07:59 EET

Selam,

> Sayfa sayısı, bence, 3-4 sayı yayınlandıktan sonra, hiç değilse PDF
> formatındaki halinden, 3 aşağı 5 yukarı belli olur. Sözcük sayısı vs
> de, yaklaşık olarak belli olur. Şu andaki sayıda "pdf'e çevir" tuşuna
> basınca, sayfada yaklaşık 300 kelime oluyor.

sonraki sayılar pdf olacaksa eğer, asgari sayfa sayısını belirlemek
lazım. 8 de olabilir, 16 da. ama belirli bir sayı olmalı. bu, yaptığımız
işe ciddiyet katar düşüncesindeyim.

> Meraklısından, ev kullanıcısına, sektör profesyonellerine kadar tüm
> linux dünyası. Ama demografik tarif, kesin olarak, ancak anketlerle
> belli olur. Tahminen, büyük şehirlerde yaşayan, 40 yaş altı,
> üniversite mezunu veya öğrencisi, çoğunluğu erkek, nisbeten nitelikli
> işlerde (mühendis, mimar, bilişimci) ofiste çalışan, ortanın üstü
> gelir düzeyinde (1,500-5000 YTL/ay) insanlar olur, ama bu sadece tahmin.

meraklıya hitap edecek dergi ile ev kullanıcısına hitap edecek derginin
içerikleri farklıdır. sonuçta biz derginin okunmasını istiyorsak eğer,
ana kitleye hitap edecek bir öncelikli/ağırlıklı içerik belirleyip
ikincil üçüncül hedef kitleyi de çekecek ek içerik koymalıyız. elbette
dergi bir kez yaşama geçtikten sonra okur kitlesi içeriği etkileyecek ve
şekillendirecektir, ama başlangıçta içeriği bizim belirlememiz gerekli.

> İlki HTML yayınlandı, PDF hazırlamak da çok zor olmasa gerek, ama
> basılı yayınlamak, biraz daha maliyeti-riski üstlenebilmeyi, önünü
> görebilmeyi gerektiriyor. Şu anda böyle bir "hedef" varmı bilmiyorum,
> ama bence olmalı, benim çok hoşuma gider, memnun olurum, keyifle bu
> yönde çalışırım.

pdf hazırlamak çok da kolay değil. sayfa düzeninden tutun da, renklere
kadar onlarca ufak ayrıntıyla uğraşması gereken biri lazım. geçen yıl
bir kitaba editörlük yaptım oradan biliyorum. intik pintik her şeyle
ilgilenmek gerekiyor. tek görevi bu olan birisi lazım pdf hazırlanacaksa.

> Son tahlilde, elbette, masrafları, müşterilerle reklam verenler
> üstlenir. Ama önemli bir karar/hedef. Bugünden yarına olacak şey
> değil. Yine de ben, birkaç bin ücretsiz epostanesi toplamanın, bu
> hedefe yönelik önemli bir adım olacağını düşünüyorum. Belli bir
> yüzdesi, ücretli olarak da abone olmayı tercih edecektir. Abonelik
> maliyetleri karşılar, reklamlar gelir olur...

ilk tahlilde, ilk sayı basılırken kapital lazım. e-posta toplamak önemli
bir adım sayılabilir, doğrudur. ancak yine de basılı sayı için
azımsanmayacak bir para lazım. benim aklıma gelen, 50-100 kopya için
düzgün bir lazer yazıcıdan çıktı alınabilir. ama daha fazla basılacaksa
matbaada bastırmak gerekir ki bu da para demek.

> Grafik işlerini kim yapacak? Ben yapamam, ama birileri bulunabilir
> sanırım... Ayrıca küçükken ve abonesine satılıyorken, grafiğin o kadar
> daönemli olmadığını düşünüyorum. Benim de interneten abone olduğun bir
> basılı dergi var, sağlık-zindelikle ilgili, Al sears'ın "Health
> Confidential for Men"'i, abone olmak için 67$ ödedim, bir yıllığına,
> topu top 8 A4'den oluşuyor, ayda bir gönderilen, neredeyse hiç grafik
> yok... Ama her kuruşuna değdiğini düşünüyorum, çünkü başka yerde
> bulamadığım doğal sağlık yöntemlerini öğrendim. Abonesine postayla
> geliyor, başka yerde yok...

bu model kullanılabilir işte. hatta bir kez pdf versiyon oluşturulursa,
isteyene mini cd içinde pdf formatında da satılabilir. bu arada, iş
"dergi satma" boyutuna gelirse (ki umarım gelir) işin bir de maliye ile
ilgili tarafı var. bu işlerden anlayan var mı?

> Kıssadan hisse: Bizim de böyle bir şeyi yapamamamız için hiçbir neden
> yok. Mesela 16 sayfalık PDF dergiyi, her ay oluşturamaz mıyız? Böyle
> bir dergiye yıllık abonelik için mesela 30 YTL verecek 500 kişi
> bulamaz mıyız? Basar, çoğaltır, postayla göndeririz... Bence çok güzel
> olur...

bence de güzel olur ama önce doğru dürüst bir yapılanma şart. şu anda
benim gördüğüm iyi işler yapmaya çalışan bir güruh gibiyiz. bir takım
ham fikirlerimiz var. bu fikirlerin daha hızlı pişebilmesi için doğru
dürüst bir organizasyon yapmalıyız. "ben varım" diyen herkesin görev ve
sorumlulukları kesin bir dille tarif edilmeli. eksik kalan pozisyonların
doldurulabilmesi için ekibe yeni isimler kazandırılmalı. ama her şeyden
önce fikirlerin pişmesi lazım. az önce sorduklarımın zamana bırakılmadan
yanıtlanması bu işlemi hızlandırır düşüncesindeyim.

> Kısa vadede: (3-12 ay)
> *Okurların üye olduğu bir eposta listesi açalım. Sadece duyuruları biz
> gönderelim, yeni sayı çıktı, şu anketi doldurun vs şeklinde, ona abone
> toplayalım, her üye mesaj gönderemesin... Buraya aboneliği arttırmak,
> temel hedeflerimizden biri olsun.
> *Biz de anketlerle, demografiklerini, isteklerini falan toparlayalım.
> Ona göre bir yandan içeriği geliştirirken, diğer yandan, reklam,
> ücretli dergi vs potansiyelini değerlendirelim.
> *Aksamadan, düzenli bir şekilde, makul ve doyurucu bir içerikle bu
> dergiyi çıkartabildiğimizi görelim.

önce bizim fikirlerimiz olsun. okurların katkısını zamanla kendi
fikirlerimize monte edelim. servise çıkacak yemeğin en azından
vejeteryan menü mü, et yemeği mi olduğunu biz belirleyelim,
okurlar/aboneler etin cinsini seçsin. ya da pişirilme şeklini seçsin.

> Orta Vadede: (1-2 yıl)
> *Derli toplu bir abone sayısına ulaştıktan sonra (5000-10,000), küçük
> de olsa, bir ücretli-basılı dergi olayına girelim. Ne kadar feasable,
> ne kadar ücret/reklam potansiyeli var görelim.
> *Bu arada, küçük te olsa, part-time da olsa, profesyonel bir ekip
> oluşturmaya bakalım. Editörü, belli başlı köşe yazarları belli olsun.
> *Aşama aşama, bu dergiyi PCWORLD vs gibi, büyük, iddalı bir dergi
> haline getirmek üzere, içeriği zenginleştirirken, ücret/reklam
> gelirlerini arttırmaya bakalım.

profesyonel ekip para işidir. parayı bulmadan na-mümkün. bu arada
piyasanın bir linux dergisine fazla reklam vereceğini de sanmıyorum.
derginin reklama fazla bel bağlamadan ayakta kalabilmesi için alternatif
yollar aranması gerektiğini düşünüyorum. ne dersiniz?

> Elbette bunlar başka kimseyi bağlamaz, naçizane benim düşüncelerim,
> isteklerim. Tartışırız, konuşuruz, hepbirlikte bir karara varılır...
> Benim gönlüm derginin sadece elektronik değil, basılı medyada da bu
> dergiyi görmek, ve bunu derneğe gelir getirir kılmaktan yana...

elbette aynı şeyleri ben de isterim. ama ne kadar organize olursak bu
işler o kadar hızlanır. bunu söyleyebilecek kadar tecrübem var. gençken
bir kaç kez dergi çıkarmayı ben de denemiştim. oradaki kötü deneyimleri
burada tekrar yaşamak istemiyorum. durum bundan ibaret. görüşmek üzere.