Re: [Edergi-cg] 2.sayi hazirliklari

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Wed 02 Feb 2005 - 21:34:43 EET

Bülent Bolat yazmış:

> Selamlar,
>
> Aklımdaki sorularla başlayayım isterseniz.
>
> 1- derginin sayfa sayısı ne olacak? En az şu kadar sayfadır
> diyebiliyor muyuz? Sayfa sayısı belirlendikten sonra içini doldurmayı
> garanti edebiliyor muyuz? "bir sayfa" kaç sözcükten oluşacak?

Sayfa sayısı, bence, 3-4 sayı yayınlandıktan sonra, hiç değilse PDF
formatındaki halinden, 3 aşağı 5 yukarı belli olur. Sözcük sayısı vs de,
yaklaşık olarak belli olur. Şu andaki sayıda "pdf'e çevir" tuşuna
basınca, sayfada yaklaşık 300 kelime oluyor.

> 2- dergi temel hedef kitlesi kimdir? dergiyi okuyacak kişileri kabaca
> tarif edebiliyor muyuz?

Meraklısından, ev kullanıcısına, sektör profesyonellerine kadar tüm
linux dünyası. Ama demografik tarif, kesin olarak, ancak anketlerle
belli olur. Tahminen, büyük şehirlerde yaşayan, 40 yaş altı, üniversite
mezunu veya öğrencisi, çoğunluğu erkek, nisbeten nitelikli işlerde
(mühendis, mimar, bilişimci) ofiste çalışan, ortanın üstü gelir
düzeyinde (1,500-5000 YTL/ay) insanlar olur, ama bu sadece tahmin.

> 3- derginin içeriği ne olacak? sayfa sayısının yüzde kaçı haber, yüzde
> kaçı yazılım inceleme, yüzde kaçı köşe yazısı ve saire... böyle bir
> çalışmamız var mı?

Bence bunlar, ardarda birkaç yayından ve okur tepkilerinden sonra
oturur. Daha çok köşe yazısı mı istiyorlar haber mi? Hangi konularda?
Ancak gelen tepkilerden anlarız. O yüzden, okurların abone olabileceği
bir duyuru listesini çok önemli buluyorum.

> 4- belirli kişiler tarafından kesin üstlenilmiş görevler ve yazı
> köşeleri var mı? varsa bunlar nelerdir, henüz üstlenilmemiş işler
> nelerdir? bu işleri yapabilecek adaylar var mıdır?

Zamanla oturur diyebiliyorum ancak...

> 5- dergi önümüzdeki 1 yılk içinde hangi formatta yayınlanacak? html,
> pdf, basılı?

İlki HTML yayınlandı, PDF hazırlamak da çok zor olmasa gerek, ama basılı
yayınlamak, biraz daha maliyeti-riski üstlenebilmeyi, önünü görebilmeyi
gerektiriyor. Şu anda böyle bir "hedef" varmı bilmiyorum, ama bence
olmalı, benim çok hoşuma gider, memnun olurum, keyifle bu yönde çalışırım.

> 6- basılı derginin masraflarını kim üstlenecek? grafik işlerini kim
> yapacak?

Son tahlilde, elbette, masrafları, müşterilerle reklam verenler
üstlenir. Ama önemli bir karar/hedef. Bugünden yarına olacak şey değil.
Yine de ben, birkaç bin ücretsiz epostanesi toplamanın, bu hedefe
yönelik önemli bir adım olacağını düşünüyorum. Belli bir yüzdesi,
ücretli olarak da abone olmayı tercih edecektir. Abonelik maliyetleri
karşılar, reklamlar gelir olur...

Grafik işlerini kim yapacak? Ben yapamam, ama birileri bulunabilir
sanırım... Ayrıca küçükken ve abonesine satılıyorken, grafiğin o kadar
daönemli olmadığını düşünüyorum. Benim de interneten abone olduğun bir
basılı dergi var, sağlık-zindelikle ilgili, Al sears'ın "Health
Confidential for Men"'i, abone olmak için 67$ ödedim, bir yıllığına,
topu top 8 A4'den oluşuyor, ayda bir gönderilen, neredeyse hiç grafik
yok... Ama her kuruşuna değdiğini düşünüyorum, çünkü başka yerde
bulamadığım doğal sağlık yöntemlerini öğrendim. Abonesine postayla
geliyor, başka yerde yok...

Kıssadan hisse: Bizim de böyle bir şeyi yapamamamız için hiçbir neden
yok. Mesela 16 sayfalık PDF dergiyi, her ay oluşturamaz mıyız? Böyle bir
dergiye yıllık abonelik için mesela 30 YTL verecek 500 kişi bulamaz
mıyız? Basar, çoğaltır, postayla göndeririz... Bence çok güzel olur...

> bu soruların biraz tartışılması gerektiğini düşünüyorum. fikirlerinizi
> bekliyorum, görüşmek üzere.
>
> B.

Uzun uzun tartışmak şart. Benim önerilerim:

Kısa vadede: (3-12 ay)

*Okurların üye olduğu bir eposta listesi açalım. Sadece duyuruları biz
gönderelim, yeni sayı çıktı, şu anketi doldurun vs şeklinde, ona abone
toplayalım, her üye mesaj gönderemesin... Buraya aboneliği arttırmak,
temel hedeflerimizden biri olsun.

*Biz de anketlerle, demografiklerini, isteklerini falan toparlayalım.
Ona göre bir yandan içeriği geliştirirken, diğer yandan, reklam, ücretli
dergi vs potansiyelini değerlendirelim.

*Aksamadan, düzenli bir şekilde, makul ve doyurucu bir içerikle bu
dergiyi çıkartabildiğimizi görelim.

Orta Vadede: (1-2 yıl)

*Derli toplu bir abone sayısına ulaştıktan sonra (5000-10,000), küçük de
olsa, bir ücretli-basılı dergi olayına girelim. Ne kadar feasable, ne
kadar ücret/reklam potansiyeli var görelim.

*Bu arada, küçük te olsa, part-time da olsa, profesyonel bir ekip
oluşturmaya bakalım. Editörü, belli başlı köşe yazarları belli olsun.

*Aşama aşama, bu dergiyi PCWORLD vs gibi, büyük, iddalı bir dergi haline
getirmek üzere, içeriği zenginleştirirken, ücret/reklam gelirlerini
arttırmaya bakalım.

Uzun vadede:(2-5 yıl)

*Kendi abonelerini yeterli sayıya çıkarttıktan ve getiri olarak önünü
gördükten sonra, bunu PCWORLD'le falan kapışır, ciddi bir dergi haline
getirelim.

Bunun dernek için de, pozitif nakit akışı sağlayan önemli bir proje
olabileceğini düşünüyorum...

Elbette bunlar başka kimseyi bağlamaz, naçizane benim düşüncelerim,
isteklerim. Tartışırız, konuşuruz, hepbirlikte bir karara varılır...
Benim gönlüm derginin sadece elektronik değil, basılı medyada da bu
dergiyi görmek, ve bunu derneğe gelir getirir kılmaktan yana...

Ben de herkesin düşüncelerini bekliyorum.

İyi çalışmalar,

Özer Tayiz.