RE: [Dernek] ziraat bankasi ve microsoft-oracle

---------

New Message Reply About this list Date view Thread view Subject view Author view Attachment view

From: Serhat Ayan (serhat@ayan.org)
Date: Thu 21 Oct 2004 - 13:03:11 EEST


Konuyla ilgili Hurriyette bugun cikan haber

Yazılım değişti takıldık emeklilerden özür dileriz
 
  
Çiğdem TOKER/ANKARA

Günlerdir, bilgisayar sistemindeki yavaşlama nedeniyle milyonlarca emekliyi
mağdur eden Ziraat Bankası'nın Genel Müdürü Can Akın Çağlar, "Veri tabanı
yazılımını değiştirirken böyle bir sıkıntı yaşadık. Tüm emeklilerden özür
diliyoruz" dedi.

SİSTEM değişikliğinin yol açtığı yavaşlama dolayısıyla, üç gündür 5 milyon
700 bin emeklinin maaş alırken ciddi biçimde mağdur olduğu Ziraat
Bankası'nın Genel Müdürü Can Akın Çağlar, "Bütün emeklilerimizden özür
diliyoruz" dedi.

Çağlar, "Bu sıkıntıları yaşamamızın tek nedeni, bundan sonraki süreçte,
emeklilerimizin sabahın altısında kuyruklara girmesini önlemek, daha hızlı
hizmet almalarını sağlamaktır" dedi.

Ziraat Bankası'nın otomasyon sistemindeki değişiklik sırasında çıkan teknik
aksaklık nedeniyle; banka şubeleri önünde saatlerce bekleyip maaşlarını
alamayan emekliler; ilaç, yol parası, gıda gibi en temel ihtiyaçlarını
karşılamakta zorlanıyor. Maaş kuyruğunda gözyaşlarını tutamayan bazı
emekliler, şube personelinin dayanışmasıyla sorunlarını çözmeye çalışıyor.

Çağlar, Ziraat Bankası'na toplam maliyeti 10 milyon doları aşan bu projede
çıkan sorunun teşhisi ve çözümü için Fransa'dan ekipler geldiğini, ayrıca
ABD'den uzaktan destek sistemiyle yardım aldıklarını açıkladı. Genel Müdür
Çağlar, sorularımızı şöyle yanıtladı:

MICROSOFT'TAN ORACLE'A

Bu teknik sorun tam olarak hangi sebepten kaynaklandı?

- Banka'nın bilgisayar sisteminin merkezileştirilmesi için, üç yıl önce
kurulan Fintek şirketi merkezi altyapı çalışması yapmış. Yeni yazılım
geliştirilmiş. Sistem; ekranlar, proses ve veri tabanı olmak üzere üç
bölümden oluşuyor. Ekranlar ile dataların işlendiği iki bölümde Microsoft'la
çalışıyoruz. Üçüncü bölüm olan, veri tabanını seçme aşamasına geldiğimizde,
arkadaşlarımız, dünyanın büyük bankalarında bu sistemi Oracle'ın kurduğunu
ve bu firmanın tercih edilmesinin daha iyi olacağını söyleyince biz de
Oracle'ı seçtik. 493 şubenin veri tabanı Oracle'a aktarılmıştı. Bu hafta
sonu da Microsoft'la çalışan 608 şubenin veri tabanı Oracle'a aktarıldı.
İşte sorun da bu aktarma sürecinde ortaya çıktı.

Sorunun teşhis ve çözüm aşamasında şu anda neredesiniz?

- Sorunun ilk gününde, bilinmeyen yüzde 100 ise bunu şimdi yüzde 20'ye
indirmiş durumdayız. Olaya teşhis konuldu. Çözümü konusunda da Amerika'dan
uzaktan destek alınıyor. Fransa'dan ekipler geldi. Yazılım ekibiyle Oracle
firmasının ekipleri çalışıyor. Hızlı işlem için, 1113 şubede 13 bin 500 olan
ekranların dörtte birini kapattık. 14 maddelik bir genelge yayımladık. Bugün
itibariyle çalışan ekran sayısı 7 bin 500'e çıktı.

80 ÖNCESİNE DÖNDÜK

Elle işlem yapılmaya başlanmış?

- Emeklileri mağdur etmemek için manuel tedbirlere yöneldik. 1980 öncesi
bankacılığın fiş uygulamasına geçtik. Kimliği cüzdanı olana elle fiş
kesiyoruz. Bu üç günde, çok şükür, hayli eski ve yorgun olmasına rağmen ATM
sistemimiz çalışıyor. Aslında bu tür sistem değişikliklerini başka bankalar
da yapıyor ama bizde olduğu kadar yansımıyor. Çünkü biz dakikada dört bin
işlem yapıyoruz. Günde 1.5 milyon işleme çıkıldığı oluyor.

İşini yapmayana maaş verme vebalinin altından kalkamam

Sistemdeki sorunun sebebiyle ilgili olarak Fintek'te kayırmayla işe alınan
işi bilmeyen kişilerin yol açtığı iddiaları da ortaya atıldı...

- Ben Fintek'in de yönetim kurulu başkanıyım. Başladığımızda orada her
ihtiyaç fazlası 100 kişiyi gönderip yerine aldığımız kişi en fazla 35'tir.
Burası bize emanet edilmiş bir yer. İşini yapmadan haketmeden birine ücret
ödüyorsam, bu vebalin altından kalkamam.

-----Original Message-----
From: dernek-bounces@liste.linux.org.tr
[mailto:dernek-bounces@liste.linux.org.tr] On Behalf Of Murat Koç
Sent: Thursday, October 21, 2004 12:55 PM
To: dernek@liste.linux.org.tr
Subject: Re: [Dernek] ziraat bankasi ve microsoft-oracle

Selam,

> Kurulumu kim yaptı bilmiyorum ama, Oracle işin içinde iken, çarşaf
> çarşaf "unbreakable linux" reklamları verirken, kendisi Linux üzerinde
> Oracle'ın düzgün çalışmasından da sorumlu olmaz mı?
>
> Bence bu durumda, en önemli sorumlu Oracle gözüküyor...
>

Eğer gereken şekilde yapılmış ise Oracle ile bu tür bir sorun yaşamazsınız
nitekim bundan çok daha büyük sistemler yurtdışında takır takır çalışıyor.
Bu
tür bir yapılandırmada Oracle kurulumu için yapılması gerekn planlamanın ve
buna göre Oracle kurulumu yapmanın çok iyi analiz edilmiş olması gerekir
(Gereken kernel parametrelerinin bu tür bir peak performance için
düzenlemek,
aio mutlaka düzenlemek vs vs ) ve bunlar kurulumu yapan kişi/kişiler
tarafından yapılmalı.

Oracle Türkiyede böyle birilerinin var olup olmadığını bilmiyorum. Ama
yapılan
anlaşmalara göre ancak Oracle ın sorumlu olup olmadığı anlaşılabilir.
Böylesi
bir sistem için performance düzenlemesi yapılması çok da basit bir işlem
değil.

-- 
 __________
|          |
|          |  Murat Koç
|          |  Manager & IT Consultant
|    FRONT |
|==========|  FrontSITE Bilgi Teknolojisi A.Ş.
|_____SITE_|  http://www.frontsite.com.tr/
_______________________________________________
Dernek mailing list
Dernek@liste.linux.org.tr
http://liste.linux.org.tr/mailman/listinfo/dernek

_______________________________________________
Dernek mailing list
Dernek@liste.linux.org.tr
http://liste.linux.org.tr/mailman/listinfo/dernek


New Message Reply About this list Date view Thread view Subject view Author view Attachment view

---------

Bu arsiv hypermail 2.1.2 tarafindan uretilmistir.