[LINUX:26006] Ynt: RE: Turkiye de Linux oyunla daha populer olur mu ?

From: Serdar KOYLU (serdarkoylu@yahoo.com)
Date: Sun 04 Mar 2001 - 01:47:54 EET

Selamlar..

OpenGL, aslen oyunlar icin olmasada, oyunlarda da kullanilabilecek bir
arayuz sunar. Asli SGI tarafindan UNIX turevleri icin gerceklestirilmistir.
Bu nedenle UNIX'le uyumludur. Fakat OpenGL temelde ekran karti uzeri bir
render islemcisi icin degil, bir CPU bileseni olarak dusunulmustur ayni
sebepten. DirectX ise tamamen farklidir, Primay Surface ve Overlay gibi
Ekran belleginde bir gecit acabilen donanim erisimi sunar. Fakat UNIX'te bu
uygulanamaz, Cunku aptal terminallerde boyle bir yetenek olmasi ihtimali
yoktur. Eeee bttv nasil calisiyor demeyin simdi. Genel kavramlari
konusuyoruz, ben bugune dek cok ugrastim fakat X-Terminal (X Win Pro
kullaniyorum) icinde boyle bir ChromaKey olusturamadim. Fakat bugun SGI'in
Irix icin, OpenGL hardware destegini CPU altsistemi icinde gerceklestiren
modelleri vardir. Bu dump terminaller icin bile yeterli render hizini
saglar. 3DNow, PIII'lerin yeni 3D komut setleri vs. Biraz daha olgunlasip,
Linux'a portuda tamamlaninca herhalde oyun firmalarinin bakisi da bir hayli
degisecektir.

Su an oyun icin Linux biraz geri platform olarak dusunulmesindeki temel
sebepler bence Sadece DirectX olmamasi degil:

1. Direksiyonlar gibi oyun girdi aletlerine destek yok.
2. Ses destegi yok. Ses caliyor ama, belirli bir ses isleme katmani yok. Bu
da 3D ses gibi imkanlari kisitliyor. ALSA ilerki asamalarda bu problemi
cozebilir.
3. Multimedia API'si icin belirlenmis bir model yok. Windows Network
katmanlari gibi bagintili ve cok iyi bir multimedia arabirimi sunar.
Compress, Decompress, Video, vs. gibi iyi tarif edilmis bir arabirime
sahiptir.
4. Bunlari yapmak icin ortaya konacak caba bir yere varmayabilir, cunku bir
baskasi baska bir arabirim koyabilir. Ayrica boyle bir arabirimin
biryerlerde tarif edilmesi gerekir. Mesela nasil POSIX diyorsak, POSIX
uyumlu sistemlerin hepsi ayni programi calistirabiliyorsa.

Linux'un gayesi, pek cogumuzun dusundugunden cok farklidir. Ne Anti-MS, Ne
bakin biz ne yaptik meselesi. Linux aslinda hem akademik calismalarda,
ogrencilere bakin bir isletim sisteminde temeller sunlardir diyerek
gosterilebilecek, hemde universiteler ve NASA vs. gibi kuruluslarda ihtiyac
duyulan cok ozel yazilimlari calistirmak uzere akliniza eseni
yapabileceginiz bir sistemdir. GNU ile birlikte bu sistemin olusturulmasi
bir disipline baglanmis, ortaya son derece tutarli bir calisma cikinca da
UNIX'in devleri bu cici calismaya destek vermislerdir. NFS, OpenGL, NIS vs.
Silicon Graphics, Solaris gibi devlerden edinilmis uygulamalardir.
Ogrencilere x Milyon dolarlik Solaris'i emanet etmek biraz zordur. Ama
onlar Linux ile guzelce NFS'yi evirip cevirebilirler. Boylece hazir
potansiyel musteriler universiteden mezun olur. Gerci son donemde bu kimlik
yerini ciddi bir OS alternatifine birakmisdir. Cunku sistemler UNIX
calistirabilecek olgunluga eristiler, su gunun basit bir PC'si 5-6 yil
onceki is istasyonlarindan daha guclu. Pentiumlarla beraber SMP
masaustlerine indi. SCSI vs. donanimlari bollasti. Bu arada X86 gibi
mimariler icin yeterli bilgi birikimi olustu. Iste asil gayesine uygun yonde
bu sistem hizli buyuyor. Elbette diger yonlerde de buyume olacak ama ayni
ivmeyi beklemek biraz yanlis olur. Cunku hedef kitlesi bu kitle degildir.

Oyunlar Linux'un cogalmasina ivme kazandirir mutlak olarak. Fakat Linux'a
asil ivme kazandiracak olan Kylix, KDevelop, XBasic gibi gelistirme
ortamlaridir. Fakat bu ortamlarin ActiveX gibi genel bir tabana oturabilmesi
gerekir. ActiveX demiyorum, ama Library tabanli calismadan kontrol tabanli
calismaya, yani OLE - DDE gibi uygulamalar arasi baglanabilirligi saglayan
bir yapiya ihtiyac vardir. Bu arkasindan Ticari ve Multimedya uygulamalari
surukleyecektir.

Linux'a bir anda pek cok ucbirim baglayabilirsiniz. Ucbirimler ile sistemin
cekirdegi tamamen yalitilmistir. Oysa bir temel kernele karsilik pek cok
farkli terminal tipi olabilir. Eger uygulamaya donanim erisimi vermek icin
DirectX gibi bir yonteme basvurursaniz, bu yalitimi delersiniz ki, sistemin
kararliligi, uygulamalarin kararliliginin seviyesine duser. Bu da cok
gorevli bir sistemde istenmeyen bir durumdur. Ayni olay NT'nin de
basindadir. Fakat NT gercek bir RPC servisi vermedigi icin nispeten daha iyi
bir donanim erisim destegi verme sansina sahiptir. Oyleyken Windows2000'de
bile DirectX'in sorunlu oldugunu hatirlatalim. Hala oyun meraklilari Win2000
yanina bir WinMeee! kuruyor. Eger bunu denemek istiyorsaniz, Win2000
Terminal server uzerinde biraz ugrasin... Bakalim DirectX'i ne kadar
calistirabileceksiniz. Microsoft kurnaz muessesedir, Pro., Server,
DataCenter, Terminal Server vs. Bunlardaki kod hep aynidir, registry vs.
degisir. Ama DataCenter alan bunda niye winamp veya oyun calismiyor demez.
Oysa biz Linux'tan hepsini birden bekleriz. Bu arada moduler kernel
mevzusunun aslinda donanim bilesenlerini dahi asil kernelden yalitmak icin
dusunuldugunu belirtelim. Bu, bilhassa hot swap (her zaman alistigimiz RAID
Hot Swap degil sadece, isterseniz PCI kartlari da Hot Swap yapabilirsiniz. )
destegi icin gereklidir. Hot swap olmayan (QDI Legend/BX veya LX) bir
anakarta calisirken yanlislikla taktigim (makinenin monitoru cikmis, kapali
sandim) ikinci ethernet karti, modulunu yukler yuklemez calismaya
baslamisti. Monitorun fisini takinca baktim, login istiyor. root vs.
modprobe Calisti.. Ozel bir anakartiniz yoksa, bunu denemenizi hic tavsiye
etmem...

Ticari uygulamalar, gercek ticari uygulamalar, MySQL filan degil, Beyaz2000
gibi, LKS gibi, Gold gibi, yayginlasmadan Linux'un ulkemizde yayginlasmasi
cok zor. Logo, LKS icin (Sadece file server olmasi yeter, ne SQL, ne LDAP
filan kullanir, Agla alakali hic bir faaliyeti yoktur) ana makine olarak
bile Linux kullanmayin diyor. 2 terminal icin Ayrica adanmis NT yada Novell
kuracaksiniz, yoksa destek vermiyoruz diyor. Bu vampirlerin (Data bakimina
saatlik 100 kusur $ ister. Programin kendi 500 $ filan) piyasadaki yerleri
zorlanmadan Linux'un yayginlasmasi cok zor. Mikro, Pervasive kullanir.
Pervasive kendisi SQL2000 icin bilhassa UNIX sistemlerini tavsiye eder,
fakat Mikroyazilimevi illa NT veya Novell olacak der. Eger bunlarin
hakimiyeti kirilmazsa, Linux'un yayilmasi cok zor olacaktir. Kendi adima
yakinda piyasaya cikacak olan bir ticari programimi, ilk asamada ozellikle
Linux server destegi ile piyasaya verip, en azindan Novell ve NT'nin
konumunu biraz sallamayi dusunuyorum. "Sen de mi brutus" nidalarini duyar
gibi oluyorum, fakat bu programin is yapmasi halinde sonraki surumler
mutlaka Linux uzerinde de calisabilecek.. Boylece bakin, anamakineniz sorun
cikarmadi bugune dek, gelin su windowslarida silin, guzelce Linux'a gecin,
dertleriniz bitsin deme sansimiz olacak. Bugun cogu muessese Linux deyince
"Neymis, Wndowsun yeni versiyonu mu" diye sorup dislerimin biraz daha
eskimesine neden oluyor....

Sizin fikirlerinizide almak isterim. Bence burada olusacak fikirler "Linux
icin neler yapabiliriz" sorusuna gercek bir cevap olacaktir. Buda bence uzun
bir mail yazmaya degecek bir sorudur...

Saygi ve sevgiler..