[Pardus-kullanicilari] korsan yazılım

Husrev wapper at gmail.com
26 Ara 2010 Paz 09:40:37 EET

2010/12/26 Hasan Bektaş <hasbektas at hotmail.com>:
> Erkan Tekman'ın en az Bill Gates kadar yetenekli, ekibinin
> silikon vadisi çalışanları kadar becerikli olduğuna dair inancımdır.
> Son olarak Pardus ekibinin arkasında kişi başına geliri ortalama
> 30000 dolar, okuma yazma oranı %100, nüfusu 300 milyon olan bir
> ülke olsaydı pardusla windowsu değil windowsla pardusu mukayese
> eder olurduk gibi geliyor bana.

Hasan abi, bu konuda sanırım bütün liste size katılıyordur.

Bunun dışında yaşadığınız zorlukları listedeki herkesin yaşadığını da
biliyorum. Hatta zaman zaman ürünün kullanımının zor olduğunu ifade
etmemek için yaşadığınız zorlukları alçakgönüllülükle şahsınıza mâl
ettiğinizi de liste sakinleri görüyordur. Oysa ki linux türevlerini
kullanmak hakikatten sabır ve uğraş isteyen bir iş. Her ne kadar biz
insanlara kullanımı çok kolay desek de, bizim için kolay olan ilk
başlayanlar için kolay değil.

Bilgisayar benim ekmek teknem. İlköğretim 8. sınıfta arkadaşlar
internet kafelerde Counter-Strike oynarken ben evde HTML, PHP, Hacking
gibi şeyleri araştırıyor, ICQ hackliyor, meşhur PHP scriptlerinde ufak
değişiklikler yapmaya çalışıyordum. Windows bağımlılığı kapacak kadar
uzun süre kullanmadığım halde, herhangi bir linux sistemi bir iki
haftadan uzun süre kullanabildiğimi hatırlamam. Yaptığım şey sürekli
olarak, CD'den çalışan bir linux türevini açıp komut satırını açıp,
cd, ls gibi komutlarla gezinmek, sağdan soldan bulduğum exploit
denilen şeyleri derlemeye/çalıştırmaya çalışmak, sonra da canım
sıkıldığında reset atıp Windows'a dönmekti.

Lise'de bilgisayarla olan etkileşimim yatılı okumam nedeniyle biraz
azaldı. Hafta sonu eve döndüğüm zaman da Linux türevlerini deneyecek
kadar vaktim olmuyordu bilgisayarda.

Üniversitede bilgisayar mühendisliği kazandığımdan beri, c ve
türevleriyle ilgilendiğim için Linux'u geliştirme ve derleme amaçlı
olarak kullanmaya başladım. Artık kendi laptopum da olduğundan
Dual-Boot dediğimiz, açılışta soran çift işletim sistemli kurulumu
yapabilmiştim. 3-6 ay gibi periyotlarla yeni bir linux dağıtımı
deniyordum. Pardus da bunlardan biriydi. Ancak ben suse/linux'tan daha
çok hoşlanıyordum. Tabii ilköğretimde CD'den çalışan linux olarak
Knoppix olduğu için Linux'a KDE üzerinden alışmış oldum. Bu beni uzun
süre Ubuntu'dan uzak tuttu.

Linux tarafında geliştirme yaparken canım sıkılıp oyun oynamak
istediğimde Linux oyunlarını keşfettim. İhtiyaç duydukça diğer
programları merak ettim, buldum. Ama bir sürücü bulup kurmak için hiç
uğraşmadım diyebilirim. Çalışmayan bir donanıma ihtiyaç duyduğumda
yaptığım şey Windows'a geçmek oluyordu.

Zaman ilerleyip ben Linux'un oyunlarına, ofis programlarına, komut
satırına, paket yöneticisine alıştıkça, Windows tarafında geçirdiğim
vakti azaltmak için donanımlarıma sürücü bulmaya başladım. İlk başta
çok zordu ama zaten zaman ilerledikçe (laptopum yaşlandıkça)
donanımlarının da sürücüleri Linux tarafında çıkmış oldu.

Ubuntuyla ilk tanışmamdan beri windowsla çok vakit harcamaz oldum.
Özellikle Hackintosh (Mac OS/X'in Apple olmayan bilgisayarlara kurulma
yöntemi) ile tanışıp, hem Adobe ürünlerini, hem Microsoft Office'i,
hem de birçok açık kaynak programı çalıştırdığını ve komut satırının
(uçbiriminin) Linuxtakiyle çok benzerlik gösterdiğini görünce çok
hoşuma gitti.

Şu anda, uzun seneler dual-boot ile kullanarak öğrendiğim Linux, benim
için Windows'un yerini tamamen almış durumda. 4-5 aydır makinemde
Windows işletim sistemi yok. Adobe ürünleriyle çok önemli işim olduğu
zaman Hackintosh'umu açıyorum, işimi orada görüyorum, onun dışında
bütün donanımımı Windows'tan daha iyi bir şekilde Ubuntu zaten
tanıyor.

Şunu görüyorum, senelerini verip Linux sistemlere alışan kişiler,
kendilerinden sonra gelenler aynı sıkıntıları yaşamasınlar diye
dökümanlar yazıyorlar. Ancak şöyle bir durum var ki, siz bir probleme
çözüm araken bir sürü yöntem deniyorsunuz ve denediğiniz her yöntemde
yeni birşeyler öğreniyorsunuz. Ancak yazdığınız makalede sadece çözüme
götüren yolu yazıyorsunuz. Evet makalenizi okuyan kişiler
problemlerine daha çabuk çözüm getiriyorlar ancak yılların size
verdiği tecrübeyi bir yudumda içebilmiş olmuyorlar.

Benim önerim Linux kullanmaya çalışmak sizde stres yapmasın, sevmekten
ziyade nefret etmeye başlamayın. Fanatikliğin alemi yok, bir süre çift
işletim sistemi kullanın. Linux kullandığınız zaman zevk almak olsun
amacınız, yeni birşeyler öğrenmek olsun. İşleriniz aksamasın, yapmanız
gereken önemli işler varsa, vaktiniz kısıtlıysa, alıştığınız ortamda
yapın. Ayıp değil. Daha sonra geniş vaktiniz olursa benzer bir şeyi
Linux'ta nasıl yaparım diye bakının. Bu şekilde Linux'tan bıkmadan
Linux'a alışabilirsiniz.

Ayrıca illa tek Linux dağıtımı size uyacak diye birşey yok. Projenin
geliştirilmesinde Türk'ler çalışıyor diye, Pardus'a bir öncelik vermek
güzel birşey ama, karakterinize uyan o değilse kendinizi
zorlamamalısınız bence. Diğer dağıtımlara da bir şans verin. Suse
olsun, Fedora olsun, Ubuntu olsun, Linux Mint olsun, bunlara da birer
şans verin derim. Ubuntu bugün diğer dağıtımların toplamı kadar
kullanılıyor neredeyse. Özellikle Ubuntu Projesinin arkasındaki beyin
Mark Shuttleworth'un hayatı
(http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Shuttleworth) okunmaya değer.

Biraz özele inersek, Hasan abi'nin bugüne kadar olan çabalarını hep
izledim listede ve kendisinin şu birkaç ayda benim 2-3 senede
aldığımdan çok yol aldığını görüyorum. Bunu da Linux'ta ısrar etmesine
bağlıyorum. Ama görüyorum ki son zamanlarda bu ısrar onda bir
bıkkınlık oluşturmaya doğru gidiyor. Hasan abim, (ağabeyim deseydim
Türkçe'yi doğru kullandım diye daha çok sevinirdiniz herhalde ama
böylesi daha samimi oluyor.) Linux'u işleriniz için değil eğlence için
kullanmaya başlarsanız daha çok seversiniz bence. Ayrıca sınavlarım
bitsin, siz de isterseniz birgün bir yerde buluşup size elimden
geldiğince yardımcı olmak istiyorum. İstanbul'da oturuyorum, tahmin
ettiğim kadarıyla siz de İstanbulda oturuyorsunuz. 4 hafta sonra bana
hatırlatın görüşelim : )

Çok düzensiz yazdım. Çok genelden çok özele geçtim. Liste kurallarının
bir kısmını ihala ettim. Kusuruma bakmayın. Umarım bu gönderim de
Google'da adımı yazınca ilk karşıma çıkanlardan olmaz : )

Hüsrev Özayman