[Pardus-kullanicilari] Disk bölümlerini bağlama ya da yetki hatası!...

H.Adil Dönmez adildonmez at gmail.com
20 Nis 2010 Sal 19:15:41 EEST

Merhaba.

Bu sıkıntı üçüncü, kez karşıma çıkıyor. Listeye birkaç kez yazdım ve hatta
birinde hata kaydı da yaptım. Ama  çözümü bırakın sorun teşhis bile
edilemedi.

Sistemimde 250 gb.boyutunda 2 ayrı disk var. Pardus bunları sda ve sdb
olarak adlandırıyor. (sdb)'yi bölümlemedim. Ntfs formatlı olarak 250
gb.boyutuyla depo olarak kullanıyorum. (Sda) diskinde ise (şu anda) 4 ayrı
bölüm var:

1.Ntfs formatlı 100 gb.boyutlu Win XP
2.Ntfs formatlı 100 gb.boyutlu Depo Alanı
3.Ext4 formatlı 47 2b.boyutlu   Pardus 2009.1
4. 2.5 - 3 gb.boyutunda Takas Alanı

Formatlayıp bu haline getirmeden önce disk daha fazla bölümlere ayrılmıştı.
Üzerinde XP, Pardus 2008, Pardus 2009 ve başka bir Linux daha (Mint vs.)
vardı. Aynı sorunu yaşayınca, problemin fazla disk boyutundan
kaynaklanabileceğini düşünerek diski komple formatladım ve yukarıda
listelediğim duruma getirdim.

Sorun şu: Sistem ilk kurulduğunda Pardus 2009 üzerinden diğer disk
bölümlerine kolayca ulaşıp veri alış verişi yapabiliyorum. Ancak bir süre
sonra bu durum bozuluyor. Bozulduğunu da, ya bir disk bölümüne ulaşmak
istediğimde veya sistem açılır ya da kapanırken ortaya çıkan uyarılardan
anlıyorum. Disk bölümleri "Sistem Bilgileri" ekranında görülüyor ama onlara
ulaşamıyorum. Ulaşmak istediğimde:

'..........' konumuna erişilirken bir hata oluştu, sistem şu hatayı
bildirdi: mount: /dev/sd..
/mnt/sd.. üzerinde sadece root tarafından bağlanabilir

diye bir uyarı çıkıyor.  Ya da açılış veya kapanış sırasında konsolda akan
yazıların sonunda işte şu yazı beliriyor:

Give root password for maintenance
(or type Control-D continue):

Aylar önce, bu yazı ile ilk karşılaştığımda  yazı, sistem açılırken
çıkıyordu. Çözüm bulamayınca Pardus 2009'u kaldırıp yeniden kurdum. Bir süre
düzgünce çalıştıktan sonra sorun yine ortaya çıktı ama bu sefer kapanırken
beliriyordu. Diski komple formatlayıp bu haline getirdikten sonra, yaklaşık
bir 10 gün kadar hiçbir problem olmamıştı. İstediğim bölüme ulaşıp veri alış
verişi yapabiliyordum. Bu sabah kapatmak istediğimde yeniden zuhur etti.
İşte konsolda çıkanlar:

INIT: Switching to runlevel: 6
INIT: Sending processes the TERM signal
* Servisler durduruluyor
* DBus durduruluyor
* Sistem saati donanım saatine eşleniyor
[1739.372871] Ext4-fs error (device sda6): ext4_lookup : deleted inode
referenced: 557092
[1739.373066] Ext4-fs error (device sda6): ext4_lookup : deleted inode
referenced: 557092
[1739.373297] Ext4-fs error (device sda6): ext4_lookup : deleted inode
referenced: 557092
* Takas alanı kapatılıyor
* Dosya sistemleri ayrılıyor
[1739.804028] Ext4-fs error (device sda6): ext4_lookup : deleted inode
referenced: 557092
[1739.804365] Ext4-fs error (device sda6): ext4_lookup : deleted inode
referenced: 557092
[1739.804594] Ext4-fs error (device sda6): ext4_lookup : deleted inode
referenced: 557092
* Kalan dosya sistemleri salt okunur olarak yeniden bağlanıyor
[1739.833771] Ext4-fs error (device sda6): ext4_lookup : deleted inode
referenced: 557092
[1739.834050] Ext4-fs error (device sda6): ext4_lookup : deleted inode
referenced: 557092
[1739.834311] Ext4-fs error (device sda6): ext4_lookup : deleted inode
referenced: 557092

Bir iç hata oluştu. Lütfen bu hatayı aşağıdaki çıktıları da ekleyerek
http://hata.pardus.org.tr adresine bildirin.

<type 'exceptions.I0Error'> [Errno 5 ] Input/output eror: '/etc/mtab'
File "/sbin/mudur.py", line 1495, in <module>
   stopSystem()
File "/sbin/mudur.py", line 1294, in stopSystem
   shutil, copy ("/proc/mounts", "/etc/mtab")
File "/usr/lib/python2.6/shutil.py", line 88, in copy
   copyfile(src, dst)
File "/usr/lib/python2.6/shutil.py", line 53, in copyfile
   fdst = open(dst, 'wb')

Give root password for maintenance
(or type Control-D continue):

Aylar önce sorun ile ilk karşılaştığım sefer disk bölümlerine ulaşamama
dışında, saat de ayarlanamıyordu. Sonraki ortaya çıkışında ve bu son seferde
saat problemi yok.

Aklıma diskte bozuk bölüm olabileceği geldi. Az önce bulduğum bir komutla
deneme yaptım, galiba diskte sorun yok. İşte çıktısı:

adil at adil-pardus2009 ~ $ dd if=/dev/sda of=/dev/null bs=64k
3815586+1 records in
3815586+1 records out
250058268160 bytes (250 GB) copied, 2955,76 s, 84,6 MB/s
adil at adil-pardus2009 ~ $

Diğer bölümlerdeki sistemlerde benzer bir sorunla hiç karşılaşmadım. Örneğin
Pardus 2008, iki yıl boyunca hiç sorunsuzca işini yapmıştı.

Diski formatlayıp bugünkü haline getireli daha iki hafta bile olmadı. Ama
gerekirse tekrar yaparım. Yeter ki sorunun ne olduğunu anlayıp, sorunsuz
kurulum için gerekenleri öğreneyim.

Saygılarımla.

H.Adil Dönmez

--