[Pardus-kullanicilari] Artık Özgürsün: Windows'a Para Vermek Zorunda Değilsin

Akın Ömeroğlu akin at omeroglu.net
14 Ara 2009 Pzt 23:27:50 EET

Merhabalar,

Bu kararla ilgili "ilk bakışta" görüşlerimi bir yere yazmak istedim orası da
burası olsun diye düşünüyorum. Tüketici kanunu sizlerin de bildiği gibi
özellikle birey olarak tüketiciyi güçlü olan satıcı karşısında korumayı
amaçlayan bir kanun. Kanunun amacı tüketicinin güçsüzlüğünden faydalanmaya
çalışan satıcıya karşı yasal yaptırımlar koymak ve bu sayede tüketicinin
haklarını korumak. Bununla birlikte lehe yorum ilkesi de tüketici lehinedir
ki bunun da anlamı şüphede kalınması halinde tüketicinin lehine karar
verilecektir.

Bazı elektronik posta listeleri üstünden bir süredir davanın gidişatını
takip ediyordum ve aklımda genellikle şu soru oluyordu. Bu davanın tüketici
mahkemesine açılmasının sebebi nedir? Bana kalırsa her ne kadar işin sonunda
tüketici bu işten zarar görüyor da olsa bu olayda asıl sorun hakim firmanın
üretici firmalara piyasadaki konumu nedeniyle ürünlerini satmaya zorlaması
olaydır ki bunun çözüm yeri tüketici mahkemesinden çok rekabet kurumdur.

Davaya ilişkin gerekçeli kararı okumadan bir şey söylemek elbette doğru
değil ama böyle bir davanın emsal olabilmesi bana çok yakın ihtimal olarak
gelmiyor. Eğer aldığınız yazılımı kullanmaya başlamışsanız ya da
bilgisayarınızı almanızın üstünden ihbar süresini aşan bir süre geçtiyse
böyle bir hak kullanmaya çalışmak hakkın kötüye kullanılması durumunu
oluşturabilir görüşündeyim.

Aynı zamanda bu mahkeme kararından sadece bilgisayarların değil üzerinde
işletim sistemi çalıştırabilen her donanımın -uydu alıcısı, cep telefonu vd-
etkilenip etkilenmeyeceğini de merak ediyorum.

Umuyorum bu süreç bu aşamadan sonra zamanında yalın ADSL alınabilmesi için
yapılan hatalar gibi hatalara düşmez ama bana kalırsa haberde yazdığı kadar
büyük umutlara kapılmak için henüz erken gibi geliyor.

Kararın gerekçesine ve dava dosyasına ulaşabilen biri varsa burada
yayınlamasını çok isterim.

Sevgilerle...
--
Akın Ömeroğlu