[Pardus-kullanicilari] Pardus Milli İşletim Sistemi?

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
6 Mayıs 2008 Sal 12:44:24 EEST

6 May 2008 Salı 11:53:03 tarihinde kayhan kaya şunları yazmıştı:
>         Bu çerçeve içinde bilişim alanında elime geçen bir kaynaktı, hacker
> etiği. Ki, kitapta linux sistemlerinin de kapitalizme belli noktalarda
> temas ettiği -göz önünde olan örnekler mevcuttur- zaten belirtilmektedir.
> Ancak kullanıcılar açısından değerlendirme yapılırsa -tahmin ediyorum-
> linux sistemlerinden birinin  tercih edilmesinin esas sebebinin ideolojik
> gerekçeler olduğu sonucu çıkacaktır.

Bu tahmininiz herhangi bir veriye dayanmıyor ve benim görebildiğim kadarı ile
de *hayli* yanlış. Linux kullanıcılarının çok ağırlıklı bir kısmı Linux ve
diğer özgür yazılımları beklentilerini karşıladıkları için kullanıyorlar.
Nedir bu beklentiler: İşlevsellik (yazılımdan beklediğiniz işlevlerin yerine
getirilmesi), Esneklik (yazılımın söz konusu işlevleri sizin beklediğiniz
şekilde yerine getirebilecek şekilde kişiselleştirilmesi), Üretkenlik
(yazılımın bu işlevleri yerine getirirken esas işinizde daha yüksek üretim
yapmanızı sağlaması), Güvenlik (yazılımın bilgilerinizi ve süreçlerinizi
güvenli bir şekilde yürütmenizi sağlaması), Ekonomiklik (yazılımın tüm
bunları yaparken sizin ödemeye razı olacağınız bir maliyet oluşturması). Bu
liste kişisel kullanım için de geçerlidir, kurumsal kullanım için de.  Olsa
olsa bileşenlerin öncelik ve ağırlıkları değişir. Çok basit bir sağlama için
pardus-kullanicilari listesine gelen e-postalara bakabilirsiniz, ideolojik
değerlendirmeler hayli azınlıkta kalırken hemen her soru bu bileşenlerden bir
ya da birkaçı üzerine yoğunlaşır.

> Hangi ideolojik belirlenimle olursa
> olsun bu durum bence saygıyı hak etmektedir. Bu nedenle benim konuya
> yaklaşımım ve temennim kullanıcı ve geliştiricilerin bilinçli tercihlerinin
> esas olduğudur.

Doğrudur, kullanıcıların bir kısmı ideolojik (çeşitli) nedenlerle Linux ve
özgür yazılımlar kullanırlar, ama bu kısım azınlıktır; hatta kişisel gözlemim
hayli fak bir azınlıktır.

> Ancak sizin yaklaşımınız linux kullanıcılarını -affınıza
> sığınarak söylüyorum- "beleşçi" saymak olacaktır.

Böyle bir sonuca nasıl ulaştınız bilemiyorum. Ekonomiklik bileşenlerden
yalnızca biridir ve çoğu durumda, özellikle Türkiye gibi korsan yazılımın
harcıalem sayıldığı bir ahlaki tutulma yaşanan toplumlarda, karar verici
düzeyde değildir. Özgür yazılım bedava değildir (free beer ile free speech
karşılaştırması), kimi zaman sahipli yazılımdan daha pahalı dahi olabilir.

> Kaldı ki günümüzde çoğu
> programların windows için geliştirilmiş olması ve bunların da kolaylıkla
> "crack"lenebiliyor oluşu bizler için windowsu halen çekici hale
> getirmediyse bunun nedeni beleşçi oluşumuz değil kısaca "anti..."
> oluşumuzdur, diye düşünmekteyim.

Korsan yazılım bir yandan devletin kontrol gücü ve niyeti ile ilgiliyken diğer
yandan da ahlaki bir konudur. Kimilerinin sadece ahlaki nedenlerle korsan
yazılım ya da içerik kullanmıyor olabileceklerini de düşünün. Bu ahlak
sistemini de bir çeşit "ideoloji" olarak algılayabilirsiniz, doğal olarak...

Öte yandan yukarıda saydığım bileşenlere bir kez daha baktığınızda kimi
kullanıcılar ve kimi durumlar için bu bileşenlere göre yapılan bir
değerlendirme sonunda özgür yazılımları korsan seçeneklerine göre daha tercih
edilebilir çıkacakları ihtimalini de yabana atmayın.

> Son bölümde bir çoğunluk için konuştum,
> görüşlerimi paylaşmayanlardan şahısları adına boyumu aşan laflar ettiğim
> için özür dilerim.

Özgür yazılımlarla, özgürlük kavramı ile ve ilintili olabileceği felsefi ve
ideolojik yapılarla ilgileniyor olmanız çok sevindirici. Ama bunu daha doğru
bir şekilde yapmak için, bence, önce biraz daha fazla okuyup bilginizi
artırmanız, sonrasında bu bilgiler üzerine fikri bir yapı oluşturmanız daha
yerinde olacaktır. Belki bu vesile ile kullanıcı camiamızdan ve bu listeyi de
takip eden Özgürlük İçin yazarlarından "Özgür Yazılım Temel Okuma Listesi"
gibi bir katkı talep ediyor olmak en güzeli...

İyi çalışmalar

--
Erkan Tekman
TÜBİTAK UEKAE