[Pardus-kullanicilari] Pardus'un Tanıtımı Kapsamında Pulların Kullanılması

Necmettin Begiter necmettin.begiter at gmail.com
13 Nis 2008 Paz 12:36:13 EEST

13.04.2008 tarihinde Zihni Belli <zihnibelli at gmail.com> yazmış:
> Pardus ismi ve logosu TİCARİ TESCİLLİ BİR markadır.Hiç bir surette izinsiz
> kullanılamaz. Aman ha tubitak dan izinsiz böyle şeyler yapmayınız.Reklam
> dahi olsa pardusu linux u yaymak için dahi olsa yapmayınız.Pardus TUBİTAK'ın
> bizim değil.Umarım dilek ve temennilerinizi yapacak adam gibi bir
> feragatname 2008 sürümü ile yayınlanır ve pardus da özgür dünyanın linux u
> olarak yerini alır.

Zihni bey, lütfen yeterli bilgi sahibi olmadan insanları
bilgilendirmeyelim; yanlış bilgilendirme oluyor.

[0] adresinde Pardus kelimesini ne gibi durumlarda kullanabileceğiniz
ve ne gibi durumlarda kullanamayacağız açıklanmıştır (belge henüz
taslak halindedir, ancak yine de belge resmiyet kazanana kadar o
belgeyi bağlayıcı kabul edip ona göre hareket etmek gerektiğini
düşünüyorum). O belgeyi okursanız "Hiçbir surette izinsiz
kullanılamaz" bir isim ve logotip olmadığını anlarsınız. Bazı
kullanımlara peşinen izin verilmiştir. Tescilli olmakla sahipli olmak
farklı şeylerdir, lütfen karıştırmayalım. Adı geçen belge Ubuntu Marka
Politikası'ndan yola çıkılarak hazırlanmıştır (Ubuntu da Ubuntu
kullanıcı ve geliştiricilerinin değil yani). Ubuntu Marka
Politikası'nı da [1] adresinde bulabilirsiniz.

Ayrıca mantıktaki açığı da göstermiş olayım: İletişimin yazılı ve
arşivli olarak yapıldığı bir ortamda Pardus ismini kullanarak
yukarıdaki ikinci cümlenize ("Hiçbir surette izinsiz kullanılamaz.")
ters bir iş yapmış oluyorsunuz.

Lâfım şahsınıza değil ama bu TÜBİTAK/ UEKAE/ Pardus/ Pardus
geliştiricileri düşmanlığını da anlayamıyorum bir türlü. Bugüne kadar
Türkiye'de geliştirilmeye başlayan (Türk Linux dağıtımı
diyebileceğimiz) Turkix, Turanid, Truva, Gelecek Linux dağıtımlarından
sonu hazin olanların sonunun niye hazin olduğunu düşündünüz mü hiç?
Yeterli geliştiricileri yoktu, çünkü insanların yaşamak için para
kazanmaları gerekir, bir Linux dağıtımından para kazanmanın da sadece
iki yolu vardır; birincisi, o dağıtımı ve oluşturduğu yan-ürünleri
(dağıtımın kendisi, CD'leri, tişörtleri, teknik destek hizmeti, vb.)
satarak projeye mali kaynak sağlamak, ikincisi ise bir şirketin elini
taşın altına koyup dağıtım kendi başına ayakta durur (birinci maddeyi
kendi başına yapabilir) hale gelene kadar kesin olmayan bir süre
boyunca o dağıtıma maddi kaynak aktarması. Birincisinin Türkiye'de (şu
aşamada) mümkün olmadığını biliyoruz (hafiften başladı ancak henüz
"oturmuş" ve/veya yeterince "yaygın" değil). Şu durumda, Pardus ayakta
kalmak için ikincisini yapıyor diye mi Pardus'a, TÜBİTAK'a, UEKAE'ye
veya Pardus geliştiricilerine kızıyorsunuz?

TÜBİTAK (biraz daha derine inelim, UEKAE) Pardus'u başlatarak,
geliştiricilerine maaş ödeyerek, Pardus'un resmî sitesine, kaynak
(svn) sunucusuna, Jabber sunucusuna ve diğer sunucularına barındırma
imkânı sağlayarak kötü birşey mi yapıyor yani?

Yapmayın üstadım, gerçekçi olalım. Özgür olmakla sahipsiz olmayı
birbirine karıştırmayalım. Biraz dikkatli bakarsanız göreceksiniz ki,
adını en sık duyduğunuz dağıtımların hepsi öyle ya da böyle bir
şirkete bağlıdır ya da bir şirket tarafından maddî olarak
desteklenmektedir.

Necmettin

[0] http://blog.erkantekman.org/2008/01/pardus-marka-politikas-taslak-belge.html
[1] http://www.ubuntu.com/aboutus/trademarkpolicy