[Pardus-kullanicilari] multimedia klavyedeki ses düğmeleri

Ömer F. USTA omerusta at gmail.com
1 Oca 2007 Pzt 00:50:03 EET

Yanlış hatırlamıyorsam klavye üzerindeki o tuşların map edilmesini
xmodmap yapıyordu
ve kullanıcı dizinin altındaki .Xmodmap dosyası ile karakter
kodlamasının karşılığı belirtiyorsunuz.

Klavyenizin özel tuşunun kodunu öğrenmek için alt f2 tuşuna basın ve
burda gelecek olan
çalıştır ekranında konsole yazıp entere basın . Konsol ekranı
açılacaktır o ekranda şu komutu
olduğu gibi yazıp enter basın :

xev | grep -A2 --line-buffered '^KeyRelease' | sed -n '/keycode
/s/^.*keycode \([0-9]*\).* (.*, \(.*\)).*$/\1 \2/p'

bu komut karşınıza bir ekran getirecekti bu ekranın üstüne mouse'u
götürdükten sonra klavyenizde
tuş karşılığını öğrenmek istediğiniz tuşa basınız mesela ses açma
tuşuna benim klavyemde basınca
konsol ekranında 176 rakamı belirecektir bu o tuşun kodudur. Bu
yöntemle tuşlarınızın kodlarını kenara
not edin.

Bu rakamlara karşılık atanabilecek birçok şey vardır ama siz
multimedya dediğiniz için X'in bu konudaki
karşılıkları şunlardır :

XF86AudioPlay ( Çalmayı başlatan tuş için )
XF86AudioStop   ( Çalmayı durduran tuş için )
XF86AudioPrev   ( Önceki parçaya dönmen tuş için)
XF86AudioNext  ( Sonraki parçaya geçiren tuş için)
XF86AudioRaiseVolume  ( Sesi yükselten tuş için )
XF86AudioLowerVolume  ( Sesi azaltan tuş için )
XF86AudioMute         ( Sesli Sessiz geçiş tuş için )
XF86AudioPause  ( çalan parçayı duraksatan tuş için )

diğer multimedya ile alakalı olmayan fakat belki kullanmak isteyeceğiniz
internet tarayıcısının kısayollarını kullandırtan kodlar ise :
XF86Mail
XF86WWW
XF86Forward
XF86Back

Bulduğunuz kodu .Xmodmap'e koymadan önce denemek isterseniz :

Benim klavyemde sessiz tuşu 160 nolu klavye koduna karşılık geliyordu
ben bu tuşu
XF86AudioMute ile şu şekilde eşleyebilirim : (konsoldan yazın ve
entere basın sonra tuşun basılınca
sesi kapattığını göreceksiniz ( sizdeki klavyedeki sessiz tuşu 160
numaralı tuş ise ))
xmodmap -e 'keycode 160 = XF86AudioMute'

yok ben sessiz tuşuna basınca Browser açılsın istiyorsam
xmodmap -e 'keycode 160 = XF86WWW'
yazmam gerekiyordu.

(Benzer şekilde klavyeden herhangi bir tuşu browser tuşu şeklinde
ayarlayabilirsiniz mesela)

(Ama unutulmamalıdır ki bu deneme geçici olacaktır
yani sistemi tekrar açtığınızda sabit kalması için .Xmodmap'e [bu
komutu değil ama bir kısmını] eklemeniz
gerekecektir )

Örneğin genelde .Xmodmap listesi şu şekildedir :

keycode 133 = XF86AudioPlay
keycode 134 = XF86AudioStop
keycode 135 = XF86AudioPrev
keycode 140 = XF86AudioNext
keycode 176 = XF86AudioRaiseVolume
keycode 174 = XF86AudioLowerVolume
keycode 160 = XF86AudioMute

Umarım açıklamalarım aklınızdaki soru işaretlerini biraz giderir.
Anlatımda bir hata yaptı isem
konu hakkında bilgili hocalarım düzeltirse veya ekleme yaparlarsa sevinirim.
Kolay gelsin

--
Ömer Fadıl USTA
http://www.bilisimlab.com/