[Linux - 341] Re: [Linux - 313] Kişisel_web_ayarları

From: Serdar KOYLU (serdarkoylu@yahoo.com)
Date: Tue 22 May 2001 - 21:22:23 EEST

Selamlar..

Kavgada benim de tuzum olsun. Clustering cok genel bir terimdir. Bazen
bulunabilirligi artirmak icin, bazen performans icin, bazen guvenlik
icin bazende can SIKINTISINDAN, eglence olsun diye (ben oyle yaparim
genelde) yapilir. Simdi gelelim web server'le dokumanlari ayirmak
konusuna. Bugun hic bir ciddi web server, database olmadan calismaz.
Yani mutlaka bir SQL server kullanir. Bu durumda eger serverin yuku
fazlaysa, uc cozum birlikte uygulanir, bazen her cozum kendi arasinda
cluster bile olabilir. Oncelikle, en one bir cache proxy yerlestirilir.
Bu GIF'leri filan transfer etmekten web serveri kurtarir. Squid ideal
bir cozum olur. Web server ile SQL server ayrilir, cunku, guclu bir web
server icin en iyi cozum server sitesi olusturmaktir, yani server
yuklerini dagitmak. Bu http redirectlerle vs. yapilabilir, DNS ile
yapilabilir, Cluster ile yapilabilir. Ardindan Web serverin kullanacagi
SQL Server gelir. Bu cozum, yapilandirmayi kolaylastirir. Bugunku
sistemlerin hicbirisi tek basina hem SQL sorgularini, hemde web
islevlerini yuklenecek kapasitede degildir. Daha dogrusu boylesi Toplam
satinalma maliyeti olarak daha ucuza gelir. 1 GBit = 1024 MBit = 128
MB/sn. PCI = 133 MB/sn. SCSI=160 MB/sn Cok yanlis bir karsilastirma
ama, siradan GBit ethernet bu randimani veriyorsa, ozel clustering
adapterlerini artik siz hesap edin.

Ama bunu ne zaman yaparsiniz ? yahoo.com'un restorasyonu gerekiyorsa.
Soyle 512 MBit internet/intranet cikisiniz olur. Bu bant genisliginin
%80'i min. kullanimdadir. O zaman bu gucu istersiniz. "Hocam bu nasil
olur" demeden soyle dusunun, Turkiyede 70 kusur vilayet var, bugun
randimanli bir baglanti icin (ornegin) tapu sisteminde Ilceleri vs.
sayarsaniz, vilayet basina ortalama 4MBit gerekir. Eski kafayla bir
tane terminal koymak artik cozum degildir. Buda size 70 * 4 = 280 MBit
olarak geri doner. Olayi boyle dusundugunuzde 512 MB Net baglantisi
buyuk gelmez. Belki ulkemizdeki bazi bankalarda ihtiyac duyabilirsiniz
diyecegim ama, Boyle bir cozum hiz yonunden tum internet altyapimiza
buyuk gelecektir. Tipik sirketler, bizdeki hortumlanmamis bankalar vs.
icin soylediginiz cozum yeterlidir. Fakat NFS buyuk capta transferler
icin uygun degildir. Burada Win2000 DataCenter, AIX, IRIX, Solaris, en
azindan FreeBSD tercih etmelisiniz. Linux'un bu tur enterprise
sistemler icin yetersiz oldugu maalesef dogrudur. Ama, ulkemizde bu
olcakte calisma yapabilecek firma sayisi bir elin parmaklarini gecmez
saniyorum. Personel ve Sermaye sebebiyle degil, Bilgi islem anlayisimiz
yuzunden.

Peki burada sorulan soruya uygun cevap nedir ? Bilemem. Neden mi ? Kac
kullanici var ? Tahmini ortalama trafik nedir ? Ag imkanlari nedir ?
Mail icin bir veritabanimi, yoksa sendmail'in meshur dosya toplu
mezarligimi kullanilacak ? Karanliktayiz, goremiyoruz, birisi isigi
acarsa bunlari gorur bir tavsiyede bulunabiliriz... Yoksa, web serverle
dokumanlar ayni yerde veya ayri yerde olsun.. Ne kadar kolay soyleniyor
? Ya birisi web serveri ele gecirirse (Ayni adamin SQL'serveri ele
gecirmesi ikinci bir emektir ve bilinen SQL sistemleri web
sistemlerinden daha guvenli yapilabilir) ? Web servisi DoS yer
cakilirsa ? SQL serverdeki siparisleri kaybetme riski ? Ama gidip
statik web siteleri yapiyorsaniz, millete tebrik karti atmaktan baska
ekstrasi olmayan siteler. En fazla basit bir veritabanindan fiyatlari
okuyacak bir sistemede bu yatirim cok luks olur.

Meshur bir soz, biraz argo ama, ne kadar ekmek o kadar kofte...

Saygi ve sevgiler..