[Linux] Re: offtopic: Uzak mesafe LAN icin bir oneri.

From: Mehmet Deniz Hatipoglu (dhatipoglu@bimel.com.tr)
Date: Wed 11 Jul 2001 - 14:55:24 EEST

Merhabalar,

> 500m oteye nasil tasinacagiz gibi sorular cokca soruldugu icin, belki
> faydali olur diyerek bir kac tecrubemi aktarmak isterim.
>
> Ethernet agindaki mesafe sinirlamasi hat gurultusu/kaybi degil, kartin
> CSMA/CD ortaminda carpismalari algilayamamasindan olusur. Xerox bu

Evet Xerox (XNS network) etherneti bulmustur.CSMA/CD(Carrier Sense Multiple
Access/Colission Detect) baglantisini anlayamadim lutfen biraz daha
acarmiyiz?

> etherneti ilk icat ederkenki teknoloji AUI prensibine gore idi. O
> donemde yuksek hizli hat suruculeride yoktu. Eger point-to-point
> erisimi dusunuyorsaniz, yani bir bus kullanmayacaksiniz, basit ve ucuz
> cozumler uygulayabilirsiniz. Oncelikle icinde cift hat olup disi zirhli

bahsetiginiz kablo nedir biraz daha acarmisiniz? twinax kablodanmi
bahsediyorsunuz.hani su IBM S/3x IBM AS/400 5250 Terminal kablosundan
mi?Hani simplex,half dublex veya duplex kullanabildigimiz?

> [...]
> denen bir olay olusur. Sinyal kablonun yuzeyinden akar. Bu nedenle tek
> telli yerine cok telli kablolar tercih edilir, bununda kendine gore
> mahzurlari vardir, oda ayri konu ya.. Ayrica canli uc dedigimiz
> ortadaki ucun etrafindaki yalitkanin kalin olmasida tercih edilir.
>
> Pekala niye boyle yapmak mumkunken Fiber vs. kullanmak soyleniyor ? Bu
> tur uygulamalarin endustriyel olarak uygulanmasi mumkun degildir de
dogru
> ondan. 500 m ihtiyaci olan kurum sayisi cok azdir. Bu nedenle bu tur

yanlis.gunumuzde cok daha fazlasina ihtiyaci olan pek cok kurum
var.ozellikle endustriyel alanda.uretim bantina uc goturen her firmayi buna
ornek gosterebiliriz.

> hat suruculerini seri uretim ve kurulum maliyeti, genisletmesi/bakim

Sanirim bende Nilgun hanimin ve sizin yardiminizi rica edecegim.hat
surucuden kastinizi ingilizce rica edebilirmiyim? Line Driver lardanmi
bahsediyoruz?seri hat kuvvetlendiriciler 30$ civarindadirlar.Seri RS232
portundan cevirdigi sinyalleri transfer hizina bagli olarak
29Km'ye kadar ulastirirlar.UTP kablo kullanilmasi lazimdir.Veri transferi
110-19.200 bps.Adaptor gerektirmez.girisi 1xDB25 disi cikis RJ 11 ve 4'lu
klemensdir.DCE-DTE secilebilir.Sonra.... Line Booster,seri
2(TX)3(RX)4(RTS)5(CTS)6(DSR)8(DCD)20(DTR)hatlarini kuvvetlendirerek kablo
mesafesini 2 misli artirir.giri$ide cikisida DB25 disidir bununda fiyati 30$
civaridir.Yani neyi kastediginizi biraz daha acarmisiniz?

Fiber deki amac cok daha uzun mesafelere guvenli veri iletmektir.Bu gun hic
bir firma
bina disina cikarilan bakir kablo var ise nasil gomulurse gomulsun aktif
cihazlarina
garanti vermemektedir.Bakir kablonun 1-2 km yakinina yildirim dustugu anda
buyuk bir ihtimal bakir kablo ucuna bagli olan cihazlar zarar
gorecektir.Arti fabrika,ar-ge
tarzi calisma alanlarinda olusan hic bir elektriksel gurultuden fiber
etkilenmez
cunku kablodan isik gecmektedir.Bu konu da cok sey soylenebilir.Sonuc olarak
bugun 4 core metalik zirhli bir multimode kablo metresi 3$ + 100TX/RJ45 to
100FX/ST connectorlu 2 adet media converter(tanesi 190$ + 2 adet 12 port
uzerinde couplerlari takili yani loaded wallbox onunda tanesi 70$+ 4 core
kablo oldugu icen 8 adet ST connector tanesi 5$ diyelim ve en son iki adet
st duplex patch kablo tanesi 35$ diyelim
i$i halleder.uc yapim isciligi genelde epoxy yapistirma icin uc basina
10-15$ istenir.kablo cekim isciligi eger kendi iscileriniz varsa sprial
icinden gecirtip gomdurusunuz tum masraflar bu kadar olur ama garanti olur.

> harcamalari yuksek olur. Boyle kampus tipi ortamlar icin isi saglama
> baglayip fiber kullanmak en iyisidir.

Saygilar...

M Deniz Hatipoglu
dhatipoglu@bimel.com.tr