[Gelistirici] Ciddi sorunlar, sesli düşünceler

Fatih Aşıcı fatih at pardus.org.tr
5 Oca 2011 Çar 09:57:18 EET

On Tuesday 04 January 2011 17:01:34 Gökçen Eraslan wrote:
> Selamlar,

Selamlar,

> 0- Skype paketi sadece 32 bit dağıtıldığı için (Ubuntu için hazırlanmış 64
> bit de aslında 32bit), 64bit depoya, Skype'ın bağımlılığı olan 32bit
> paketleri(alsa-lib vs) de almamız gerekiyor ve bunların 64bit olanlarıyla
> çakışmadan, mutlu mesut yaşayabiliyor olmaları lazım. Wine için de benzer
> bir durum var, 64bit Pardus'ta, 32bit Windows uygulamalarını wine'da
> çalıştırabilmek için yine, wine ve bağımlılıklarının da 64bit depoya
> alınması gerekiyor. İstersek şu anda *sadece 32bit depoya* wine ve skype'ı
> alabiliriz ExcludeArch sağolsun, fakat bu çözüm olmaz. Workaround bile
> [...]

32 bit farmda derlenmiş paketleri dönüştürmek bence sağlıklı bir şey değil.
Zaten bu yöntemde bilinen sorunlar da var. Örneğin gtk'nın config dosyalarında
modüllerin tam yolları geçiyor. Bunları nasıl lib32'ye çevireceğiz? Bu tür
sorunlar yüzünden Arch Linux'un bu yöntemi bırakıp farklı bir depo açtığını
biliyorum.

Bence 32bit paketleri ayrı source paketlerden çıksın. Gerekmedikçe bazı
özellikler bu paketlerde etkisiz hale getirebilir. Böylece gereksiz
bağımlılıkların bağımlılıklarını paketlememiş oluruz. Bu paketlerin ayrı bir
depoda yer alıp almamasını tartışmamız lazım.

Bu arada skype için Fatih Arslan ile beraber bugün/yarın bir şeyler
deneyeceğiz.

> 1- Pisi delta desteğini açmamız gerekiyor, hem delta'yı test etmeye devam
> ederiz, yeni pisi ile ilgili bir sorun olmadığından emin oluruz hem de
> bonus olarak insanlara daha küçük boyutlu güncellemeler gider. Bunun için
> Fatih'in sanırım pisi'de yapacağı şeyler var.

Aslında üzerimdeki tüm işleri bırakıp pisi'ye yönelmem lazım. delta ile ilgili
eski farmda bazı kısımlar vardı. Bunların yerinin farm olmadığını düşünerek
attık. Bazı şeyleri (build sonrası otomatik delta oluşturma gibi) pisi kendisi
yapabiliyor; fakat bazı şeyler eksik. Bunlar:

  * Bazı paketlerin deltasının üretilmesini engellemek
  * Sürüm günü depoda bulunan paketler için her zaman delta üretilmesini
    sağlamak.

Pisi'nin bu bilgileri alacağı dosyaların formatına ve yerine karar vermem
gerekiyor.

> [...]
> OO silinip LO geliyor, ardından da aynı işlem eklentiler için yapılmaya
> çalışılıyor fakat bu işlem için gereken unopkg programı artık yeni LO'dan
> geldiği için eklentiler kaldırılamıyor/kurulamıyor. Benim daha önce
> eklenti betiklerine sorunların gözden kaçmaması için eklediğim strict
> kontroller yüzünden direk exception alınıyor. Bunun en kötü tarafı ise, ne
> kadar güncelleme gelirse gelsin kullanıcıların makinesindeki preremove'lar
> çalıştığı için, bunun şu anda pratik bir çözümünün olmaması. Bunu da
> acilen çözmemiz gerek. Aynı sorun, Kurumsal2'de de mevcut bu arada.

Pisi'nin neden bir preInstall metodunun olmadığını anlamakta zorlanıyorum.
Bazı şeyleri hep ihtiyaç duyunca gerçeklemişiz. Oysa en basitinden rpm'e
bakılsa bu tür şeylere zamanı gelince ihtiyaç duyulduğu anlaşılabilirdi.
Burada da pisi tarafında yapılması gereken önemli işler var.

Bir diğer çözüm yeni pisi'de preRemove vs hatalarını ignore etmek olabilir.
2011'e geçilirken önce yeni pisi'ye geçileceği için yukarıdaki senaryoyu
kurtarabiliriz belki.

> 5- Pae kernel hazırlayacak mıyız? Her ne kadar 64 bit sürümümüz olsa da,
> 64bit desteği olmayan ama >= 4G ram kullanan kullanıcıların daha mutlu
> olması için güzel olur.

Aslında sadece tek bir template kullanıp aynı source paketlerden otomatik
olarak default ve pae kernel'e ait paket dosyalarının üretilmesini
sağlayabiliriz belki. Uğraşmak/düşünmek lazım.

> 6- zorg komutunun akıbeti ve konsoldan sürücü değiştirmeyi tartışmamız
> gerekiyor. Fatih sanırım zorg komutunu kaldırmayı planlıyor, bana
> sorarsanız da daha önceden kullanıcılara sunduğumuz nimetler olarak
> bakarsak, vazgeçmek için sıkı nedenlerimiz olmalı. Fatih?

Statik yapılandırmadan kurtulmak istiyorum. Kullanıcılar bunu yanlış şekilde
kullanıp başlarına daha fazla iş açıyorlar.

Yeni altyapıda "sürücü seçimi" yerine "sürücü tercihi" hakim. Yani "Şu
sürücüyü kullan" demek yerine "Şu durumda şu sürücüyü tercih et" diyoruz. Bu
donanım değişikliklerinde yeni donanımın düzgün bir şekilde kullanılabilmesini
sağlıyor. Üstelik eski donanıma ait tercihler silinmiyor. Böylece birden fazla
ekran kartı olan bir sistemde yapılandırma değişmiyor.

Yeni altyapıda xorg.conf da yazılmıyor (nvidia-settings ve catalyst
kullanıyor). xorg.conf'un olmaması X sunucusundaki otomatik algılama kodunun
çalışmasını sağlıyor. Bu yüzden bu dosyanın olmaması daha iyi.

Artık KMS sürücülerimiz var. Bazı seçimlerin initramfs aşamasında yapılması
gerekiyor. KMS sürücüsü bir defa yüklendiği zaman nvidia ve fglrx sürücüleri
çalışmıyor. Diğer taraftan KMS'nin durumu kernel parametrelerine göre de
değişebiliyor. Dolayısıyla statik bir yapılandırma belirli kernel
parametreleri verildiğinde başarısızlığa uğrayacaktır. Bu yüzden artık
xorg.conf ile uğraşmayıp kernel parametrelerini değiştiriyoruz sadece. Örneğin
blacklist=radeon parametresi KMS sürücüsünün yüklenmemesini sağlıyor. Bu da
X'in varsa fglrx'i yoksa radeon'u kullanmasını sağlıyor.

Yukarıda anlattığım nedenlerden dolayı zorg'un --driver parametresinin artık
bir anlamı kalmıyor. Kullanıcıların böyle bir seçeneği kullanmasını
istemiyorum. Çünkü bu, birçok soruna yol açabilen bir şey. Zaten
kullanıcıların konsol kullanmasını istemiyoruz. Deneyimli olan kullanıcı
kendisi xorg.conf yazabilir (örnek bir xorg.conf'u pakete alabilirim). Klavye
ayarları da artık /etc/X11/xorg.conf.d/10-keyboard.conf dosyasından
yapılabiliyor. Deneyimli bir kullanıcı bunu rahatlıkla düzenleyebilir.

Yoğun istek gelirse dummy bir zorg betiği koyabilirim tabi.