[Gelistirici] Ciddi sorunlar, sesli düşünceler

Ali Işıngör isingor at gmail.com
4 Oca 2011 Sal 21:27:46 EET

2011/1/4 Gökçen Eraslan <gokcen at pardus.org.tr>

> [...]
>
> 2011 sürümü için ciddi sorunlarımızı tartışalım, çözümler bulalım.
>
> 0- Skype paketi sadece 32 bit dağıtıldığı için (Ubuntu için hazırlanmış 64
> bit
> de aslında 32bit), 64bit depoya, Skype'ın bağımlılığı olan 32bit
> paketleri(alsa-lib vs) de almamız gerekiyor ve bunların 64bit olanlarıyla
> çakışmadan, mutlu mesut yaşayabiliyor olmaları lazım. Wine için de benzer
> bir
> durum var, 64bit Pardus'ta, 32bit Windows uygulamalarını wine'da
> çalıştırabilmek için yine, wine ve bağımlılıklarının da 64bit depoya

Bu tartışmaya teknik olmayan bir katkıda bulunacağım.

Skype, Wine ve dolayısıyla PlayOnLinux, kullanıcı tarafında yokluğu sıkıntı
yaratacak yazılımlar. Belki bunu söylemek çok acı ama 2011'de hangi
teknolojileri geliştirdiğimizle çoğu zaman ilgilenmiyor kullanıcı, günlük
yaşamda kullandığı araç ve yazılımların elinin altında olmasını çok daha
fazla önemsiyor.

21 Ocak günü mevcut kullanıcı tabanımızda gerçeklenecek senaryoyu
söyleyeyim:  Kullanıcılarımızın azımsanmayacak bir kısmı, "Yeni sürüm
çıkmışsa daha iyidir" diye düşünecek ve Pardus 2009'unu kullandığı alana
Pardus 2011'i kuracak. Bir gün önce Pardus 2009'da kullanabildiği bu
araçları depoda bulamaması durumunda; bir kısım kullanıcımızın 2009'a geri
dönmeyip, Vista ya da Windows 7 kuracaklarının bilincinde olduğumuzu
düşünüyorum.
Bu yazılımlar hayati önemde.

> 2- 2009'da olan paketlerin, 2011 depolarına alınması gerekiyor acilen. Hem
> 2009-2011 geçişi için hem de kullanıcıların 2009'da kullandıkları
> programları
> 2011'de de sağlamamız gerektiği için aciliyet söz konusu.

Gökçen'i destekleyecek bazı rakamları vereyim hemen:

2009 stable deposundaki kaynak paket sayısı: *2.655*
2009 contrib deposundaki kaynak paket sayısı: *407*
2011 devel deposundaki kaynak paket sayısıysa: *2.156
*
Arada *900 kadar* bir fark var. Hadi bunların bir kısmı yazıtipiydi, bir
kısmı Contrib'deki ölü yazılımlardı ama yine de önemli bir fark mevcut.

> 5- Pae kernel hazırlayacak mıyız? Her ne kadar 64 bit sürümümüz olsa da,
> 64bit
> desteği olmayan ama >= 4G ram kullanan kullanıcıların daha mutlu olması
> için
> güzel olur.

Topluluk forumundan aldığım geri dönüşler ve katıldığımız seminerler ve
etkinliklerde kullanıcılarımızla yaptığımız konuşmalara bakarak şunu
söyleyebilirim: PAE kullanıcılarının sayısı hızla düşüyor, önemli bir kısmı
şimdiden 64 bit Pardus 2011'e geçti bile.

Masrafı nedir bilmiyorum ama 20 Ocak sonrasına bırakılabilecek önemde, tâli
bir iş gibi geliyor bana PAE çekirdek.

7- Öntanımlı uygulamalara karar verelim. Bunun için ayrı thread açacağım, bu
> thread zaten yeterince dallanacak diye tahmin ediyorum.

Topluluk tarafındaki genel eğilimleri öğrenmek için forumda anketler
açabiliriz bunun için. Elimizde böyle bir olanak var, bilginize.

> 10- Sürüm notlarını, Farslan'ın depoya aldığı publican ile ürettirmek
> istiyorum. docbook formatında yazdığımızda hem çevrilmesi kolay olacak hem
> de
> publican sayesinde süslü HTML'ler ürettirebileceğiz.

Bunun için lütfen Transifex'i kullanalım :).