[Gelistirici] Jira ve Özgür yazılım geliştirme metodları üzerine birkaç not

İsmail Dönmez ismail at pardus.org.tr
9 Tem 2010 Cum 21:14:54 EEST

Merhaba;

Pardus projesine gerçek anlamda bir katkı vermeyeli 2 seneye yakın
oluyor, şu veya bu sebepten uzaklaştım Pardus'tan ama bunlar şu anda
önemli değil.
Gelinen bu noktaya bir günde gelinmedi, uzun zaman boyunca oluşan
memnuniyetsizlikler, yapılan yanlışlar en sonunda patlama noktasına
geldi. Ancak bu noktada bir orta yol bulmak yerine, kestirip atmanın
doğru olmadığını düşünüyorum.

Öncelikle Jira konusunda bir iki kelam etmem gerekirse;

Jira Bugzilla'nın tersine çok daha komplex bir arayüze sahip, daha
Bugzilla'yı tam olarak oturtamadığımız açık iken birden Jira'ya
geçmeyi doğru bulmuyorum. Jira'nın sağladığı özellikleri Bugzilla +
Trac + Wiki gibi benzeri araçları birarada kullanarak sağlayabiliriz
diye düşünüyorum. Arkadaşlardan biri Nokia'da Jira kullanıyor diye
örnek vermiş, Nokia'nın organizasyonel büyüklüğü ile Pardus projesi
karşılaştırılamaz. Pardus projesi daha küçük olması itibariyle daha
basit çözümlerle aynı sonuca ulaşabilir.

Şu sıra Nokia'nın en önemli projesi Qt'yi "open governance"
çerçevesinde gerleştirebilmek, yani sadece Nokia çalışanlarının değil
dışarıdan insanların da Qt'nin geleceğinde söz sahibi olabilmesini
sağlamak. Nokia gibi cathedral bir yapının bile bu konuda böyle önemli
çalışmalar yapması işin aslının bir topluluk oluşturmak olduğunu
gösteriyor bence.

Pardus projesinde ise hâlâ böyle transparan bir yapı yok maalesef,
hâlâ gönüllü geliştirici vs. UEKAE çalışanı gibi ayrımlara takılıp
kalmışız. Öncelikle yapılması gereken daha açık bir yapı
oluşturulması, projenin geleceğinin topluluğun da dahil olduğu bir
ekip tarafında alınmasıdır.

Çözüme giden yolda benim nacizane önerilerim şöyle;

- Pardus'un topluluğa bakan yüzü olarak bir Community Manager atanmalı
- Geliştiricilere birer e-mail adresi ve paketlerini, kaynak kodlarını
koyabilecekleri bir web adresi verilmeli
- Kararlar geliştirici listesinde tartışılmalı, bürokratik kararlar
haricinde de topluluğun oyuna sunulmalı
- UEKAE grubu ile dışarıdaki geliştiriciler en az yılda bir kez,
olabiliyorsa iki kez biraraya gelmesi, bir PardusConf tadında bir
konferans olmalı
- Pardus tekrar COMAR, PiSi gibi kendi zamanının ilerisinde çözümler
üreten projeler oluşturmalı, dışarıdan bunlara gelecek desteği
maddi/manevi sponsor etmeli

Söyleceklerim az, çok bu kadar. Umarım bu tatsız hava en kısa sürede
tatlıya bağlanır.

İsmail DÖNMEZ