[Gelistirici] 2008 -> 2009 gecisi

Doruk Fisek dfisek at fisek.com.tr
6 Eyl 2009 Paz 09:58:47 EEST

Merhaba,

Sun, 6 Sep 2009 01:56:11 +0300, Onur Küçük <onur at pardus.org.tr> :

> aslında thread çalmışsın ama bu konuda bir iki şey söylemek istiyorum
Ben de calinmis thread uzerine devam etmeyi sevmiyorum ama bir seyler
soyleyeyim.

> Halen Pardus deposunda 130 kadar, Contrib deposunda 400 kadar paket
> 2009 a aktarılmadı. Sürüm çıktığında bu sayılar 3-4 katıydı ve
> kalan paketlerin çoğu sahipleri tarafından değil başkaları tarafından
> 2009'a aktarıldı.
>  2009 a geçen bir kullanıcının bilgisayarından sebepsiz yere
> kullandığı bir yazılımın silinmesi ya da sisteminin kısmen
> güncellenmesi bence kabul edilebilir değil. Yarım yamalak bir
> güncellemenin sistemin neresine ne zarar vereceğini kestirmek mümkün
> değil.
Ben ayni fikirde degilim.

Su anki durum itibariyla 2008 -> 2009 gecisi sirasinda kullanicinin
kullandigi yazilimlarda *mutlaka* eksilmeler olacak. Bunun en onemli
nedeni KDE3 kitapliklarinin depoya girmiyor olmasi. Bircok uygulama,
KDE4 portu olmadigi icin zaten kullanicinin sisteminden silinecek. Bu 4
ay bekleyip tum yazilimlar gecirilse bile olacak bisi. Bugzilla'da o
sekilde kapatilan hata raporlari oldu (KDE3 portu yok bunu gecirmiyoruz
diye).

Ikinci nokta, 2007 -> 2008 gecisi sirasinda da tum paketler (belki daha
az yuzde de) aktaril(a)mamisti. Bu insanlarin 2008 kurmalarina ve ona
gecis yapmalarina engel olmadi.

Bazi yazilimlarin paketcileri tarafindan aktarilmalari tercih
edilmeyebilir, bazilari icin ise basitce zaman bulunamayabilir,
ozellikle yarı-resmi kabul edilebilecek contrib deposundaki paketlerde.

Paketlerin eksilmesi/sonradan tamamlanmasini (bu) dagitimin bir gercegi
olarak kabul edip gecisi de ona gore planlamak gerektigini dusunuyorum.
Kullanici sistemini guncelle dedigi zaman (guncellemeye baslamadan
once), "2009'a gecis yaptiginizda su su uygulamalar sisteminizden
kaldirilacaktir, e/h" seklinde bir uyari cikartip gecisi yapmanin
yeterli oldugunu dusunuyorum. Kullanici artik o saatten sonra sistemini
gecirmek istiyor ya da istemiyorsa kendi karar verecektir.

Zaten bu "x uygulamasi 2007, 2008'de vardi 2009'da yok" hayal
kirikligini guncelleme yaptirmasak da; sifirdan sistemini kursa da
yasatiyoruz. Ontanimli olarak her seyi bulurum orada zaten diye bir
varsayimla hareket ediyor olabilir rahatlikla. En azindan bu sekilde
bir guncelleme olanagi sundugumuzda onceden haberi olacak ve secim
sansi olacak.

Paketlerden sonra ikinci onemli asilmasi gereken sorun, ext3 -> ext4
gecisi. Listelerden okudugum kadariyla "cevirim" durumunda ext4'un tum
performans nimetlerinden yararlanilamiyor. Kullanicinin dosya sistemini
bos bir alana mv edip ext4 formatlayip, geri mv edip kuruluma devam
etmekse alinabilir bir risk mi emin degilim. Bu konuda da bir karar
verip, eger formatlamayacaksak "2009'a guncelleyerek gecis yaptiginizda,
dosya sisteminin yenilenmesinden dolayi sistemi tam performansta
kullanamayacaksiniz. Daha iyi performans icin sisteminizi formatlayıp
baştan kurmanızı öneriyoruz" uyarisinin da cikarilmasi gerekiyor.

>  Bir de tabi Faik'in geçiş işlemi için hazırlayacağını söylediği araç
> var, ancak ne durumda bilmiyorum.
Ote yandan benim gordugum kadariyla esas sorun bu. Ortada bir gui
olmadan, "son kullaniciya guncelleyerek gecme olanagi sunduk" demek
mumkun degil.

Zaten yeterince "beklersek" bu sorun, 2007 -> 2008 gecisinde oldugu
gibi kendiliginden cozulecek -- boyle bir uygulamaya (yine) ihtiyac
kalmadiginin dusunulup yazilmaktan vazgecilmesi seklinde.

                   Doruk