[Gelistirici] 2008 -> 2009 gecisi

Onur Küçük onur at pardus.org.tr
6 Eyl 2009 Paz 13:24:06 EEST

On Sun, 6 Sep 2009 09:58:47 +0300
Doruk Fisek <dfisek at fisek.com.tr> wrote:

> [...]
> Ben de calinmis thread uzerine devam etmeyi sevmiyorum ama bir seyler
> soyleyeyim.

> Ben ayni fikirde degilim.
>
> Su anki durum itibariyla 2008 -> 2009 gecisi sirasinda kullanicinin
> kullandigi yazilimlarda *mutlaka* eksilmeler olacak. Bunun en onemli
> nedeni KDE3 kitapliklarinin depoya girmiyor olmasi. Bircok uygulama,
> KDE4 portu olmadigi icin zaten kullanicinin sisteminden silinecek. Bu
> 4 ay bekleyip tum yazilimlar gecirilse bile olacak bisi. Bugzilla'da o
> sekilde kapatilan hata raporlari oldu (KDE3 portu yok bunu

 Bu bahsettiğin KDE3 de olup da KDE4 de olmayan yazılımların adedi
yaklaşık 20 tane, ki aralarında lipstik gibi tek görevi görsel olan
stil paketi ya da libkexif gibi artık ihtiyaç duyulmayan araçlar
var. Örneğin Kpdf'in de KDE4 portu yok ama Okular programı Kpdf'in işini
gayet güzel görüyor, Kpdf in KDE4 portu olmasa da olur. Amarok'un da
mesela KDE4 portu kötü deniyor ama ana geliştiricileri KDE3 ü
bırakınca, eksikleri (fazla hafif bir kelime oldu biliyorum) de olsa
yeni Amarok'umuz var diyebiliyoruz.

 KDE geçişi dışında aktarılamaması için özel durumu olan paket varsa
1 - 2 dir.

 Olay sadece bu 20 paket olsaydı elimiz kolumuz bağlı diyerek direkt
gözardı ederdik, ama benim asıl üzerinde konuştuğum bunlar dışındaki
paketlerin, aktarılmaması için teknik bir engel yok, başka bir engel
varsa da (örneğin yapamamak ya da zamanının olmaması) bunun çözümü de
mesela bu listeye mesaj atmak, yardım istemek, haber vermek değil mi ?

> Ikinci nokta, 2007 -> 2008 gecisi sirasinda da tum paketler (belki
> daha az yuzde de) aktaril(a)mamisti. Bu insanlarin 2008 kurmalarina
> ve ona gecis yapmalarina engel olmadi.

 Orada KDE3 -> KDE4 geçişi ya da as-needed gibi bir değişiklik yoktu.
İşler daha kolaydı ama beraber çalışma konusunda daha kötüydük.

 2009 çıkışından önceki dönemde tempomuz çok iyiydi, depoya komit
yağıyordu. O süreçte insanların yorulduğu için sürüm çıktıktan sonra
biraz dinlenmeye çekildiklerini düşündüğüm için konuyu fazla gündeme
getirmedim, ama sürüm çıkalı 2 ay oldu ve artık .1 konuşmamız lazımken
kendimize gelmemiz, silkelenmemiz gerekiyor.

> Bazi yazilimlarin paketcileri tarafindan aktarilmalari tercih
> edilmeyebilir, bazilari icin ise basitce zaman bulunamayabilir,
> ozellikle yarı-resmi kabul edilebilecek contrib deposundaki
> paketlerde.

 Benim gözümde contrib deposu ile pardus deposunun pek bir farkı yok
aslında, ama rakamlara bakınca durum dediğin gibi oluyor.

> [...]
> sisteminizden kaldirilacaktir, e/h" seklinde bir uyari cikartip
> gecisi yapmanin yeterli oldugunu dusunuyorum. Kullanici artik o
> saatten sonra sistemini gecirmek istiyor ya da istemiyorsa kendi
> karar verecektir.
>
> Zaten bu "x uygulamasi 2007, 2008'de vardi 2009'da yok" hayal
> kirikligini guncelleme yaptirmasak da; sifirdan sistemini kursa da
> yasatiyoruz. Ontanimli olarak her seyi bulurum orada zaten diye bir
> varsayimla hareket ediyor olabilir rahatlikla. En azindan bu sekilde
> bir guncelleme olanagi sundugumuzda onceden haberi olacak ve secim

 Açıkcası, her ne kadar bugüne kadar böyle olduysa da bunu kabullenmek
bana batıyor. Biraz fazla mükemmelliyetçi yaklaşıyorum ama sürüm
çıktığında hazır olmasa bile en azından çıkıştan sonra 1 ay içinde
olabilecek tüm paketlerin hazır olması niye mümkün olmasın
ki ? Konuştuğumuz eksikleri kapatmamız mucizevi bir şey değil, sadece
"10 kişi sorumluluğunda olan 10 ar paketi yapmadı diye 1 kişi
sorumlluluğunda olmayan 100 paketi yapmaya çalışsın" mottosundan
kurtulmamız gerekiyor.

> Paketlerden sonra ikinci onemli asilmasi gereken sorun, ext3 -> ext4
> gecisi. Listelerden okudugum kadariyla "cevirim" durumunda ext4'un tum
> performans nimetlerinden yararlanilamiyor.

 Ben bir süre bu yöntemle kullandım, az performans farkı oluyor,
bir de kazanç sadece geçiş yapıldıktan sonra oluşturulan dosyalarda
oluyor ve bir seri yeni performans özelliği kullanılamıyor. Kullanıcının
dosya sisteminde / harddiskinde herhangi bir sorun varsa sıkıntı olma
ihtimali de var.

> Kullanicinin dosya
> sistemini bos bir alana mv edip ext4 formatlayip, geri mv edip
> kuruluma devam etmekse alinabilir bir risk mi emin degilim.

 Bence iyi bir fikir değil. Bir de çalışan bir sistemde yapmak mümkün
değil, sistem çalışmıyorken CD'den açılış vb. bir şeyle yapmak lazım.

> Bu konuda
> da bir karar verip, eger formatlamayacaksak "2009'a guncelleyerek
> gecis yaptiginizda, dosya sisteminin yenilenmesinden dolayi sistemi
> tam performansta kullanamayacaksiniz. Daha iyi performans icin
> sisteminizi formatlayıp baştan kurmanızı öneriyoruz" uyarisinin da
> cikarilmasi gerekiyor.

 +1

 Wiki'ye nasıl yapıldığını yazabilirim, işlemi yapması kolay, riski de
kullanıcıya ait olmasını tercih ederim.

> Ote yandan benim gordugum kadariyla esas sorun bu. Ortada bir gui
> olmadan, "son kullaniciya guncelleyerek gecme olanagi sunduk" demek
> mumkun degil.

 Kolay yönetilebilir bir araç / yöntem olsun da, nasıl yapıyorsak
yapalım.

> Zaten yeterince "beklersek" bu sorun, 2007 -> 2008 gecisinde oldugu
> gibi kendiliginden cozulecek -- boyle bir uygulamaya (yine) ihtiyac
> kalmadiginin dusunulup yazilmaktan vazgecilmesi seklinde.

 Yeterince beklemeyelim artık, sonra alışkanlık yapıyor başkalarının
yapmasını beklemek.