[Gelistirici] Fwd: Pardus'tan Yeni Yıl Hediyesi

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
20 Ara 2009 Paz 11:45:16 EET

20 Aralık 2009 Pazar 06:07:08 tarihinde selim ok şunları yazmıştı:
> Gecmisi konusmak veya savunmak bize birsey kazandirmiyor. Erkan Bey'e acik
> cagrida bulunuyorum.
> Sorumluluklarin acik ve net bir sekilde belirlenmesi, bu bilgilerin acik
>  bir sekilde duyurulmasi konusunda bir adim atin lütfen. Tabii bu öneri
>  kabul görmeyecekse bununda nedenlerini bilmek isteriz :)

Pardus projesi yakınında olanların gayet iyi bildiği, bu liste üyelerinin
hemen hepsinin de bir şekilde haberdar olduğu (ya da olduğunu tahmin ettiğim)
şekilde kaynakları ile orantısız hedefler ortaya koymuş bir proje. Bunun
çeşitli nedenleri var, pek çoğunu barındıran bir özet olarak şöyle bir cümle
kurulabilir: "Eğer Pardus'un gerçekten Türkiye bilişim sektöründe bir etkisi
olması isteniyorsa bu hedeflerin hepsine ve makul bir sürede ulaşması
gerekir." Yani bu orantısızlık bir seçim değil, bir zorunluluk. Ya da projeyi
şu anda yönetmekte olan kişinin çözümlemesi bu yönde.

Daha önce de yazdım, kaynak ve dolayısı ile işgücü eksikliği bir açıklama
olduğu kadar bir mazeret aynı zamanda. Daha iyi yapabileceğimiz bazı şeyler
var, bunları yap(a)mıyoruz. Ya da bunları yaparsak eksik kalacağımız alanları
feda etmek istemiyoruz. Kimi konularda da düpedüz yönetim, yürütme, izleme
süreçlerimizin zafiyeti bizi engelliyor, hiçbir mazereti yok. Bir kez daha
vurgulayayım, bu eksiklik ve hataların sorumlusu benim; UEKAE'deki geliştirici
arkadaşlara yüklenmenin gereği yok.

Özellikle son üç aydır bu zafiyetlerimizi ortadan kaldırmak ve 2010 yılı ile
artacak kaynak akışı ve dolayısı ile kalabalıklaşacak ekibi yönetilebilir
kılmak için bir çalışma başlattık. Aramızdaki kod adı "Kara Düzeni Kaldırma"
projesi. Sürüm yönetiminden Pardus teknolojilerinin yol haritasına,
geliştirici ilişkilerinden web sitemizin içeriğine pek çok konuyu masaya
yatırıp mevcut durumunu görüyor ve olması gereken şekli tarif ediyoruz. Daha
envanter konusunda gidilecek çok yolumuz var, planlama için daha da fazla,
takdir edeceğiniz gibi. Beş yılın biriken alışkanlıkları, ad hoc çözümleri,
öncelikleri kolay kolay ortadan kalkmıyor, kalkmayacak da. Benim KaDüK projesi
sorumlusu arkadaşlara koyduğum hedef en geç Pardus 2011 sürüm tarihinde kara
düzene son verme konusunda geri dönülmez noktaya erişmiş olmamız. Kimi zaman
2010 yazında dahi bu hedefe ulaşabilirmişiz gibi geliyor, kimi zaman 2011'de
dahi kara düzenle yaşamak zorunda kalacakmışız gibi...

Sözün kısası kargo sorusu ile başlayıp Gürer'in önerilerine uzanan sorunlar
(belki kargo konusu dışında kalanların hepsi ;-) KaDüK projesi kapsamında
olması gereken şekle getirilmesi planlanan işler. Ama bunun için daha önce
yazdığım gibi biraz daha sabır gerekiyor, inşaat küllüğünü temizlemek o kadar
kolay olmuyor.

İkincisi; şu yazdıklarıma yanıt olarak kimi geliştiricilerden "KaDüK'e biz
neden dahil değiliz", "yine kendi başınıza iş çeviriyorsunuz" benzeri
şikayetler yükselmeye başlayacağının farkındayım. Bu noktada benim şöyle ya da
böyle birşey söylemem söz konusu değil, KaDüK proje sorumluları zamanlamaları
ve planları çerçevesinde geliştirici camiasına da el atıp kulak verecekler
mutlaka. Ama işlerin daha kolay (ya da daha zor ?) olduğu UEKAE ekibinden işe
başlamış durumdalar. Üçüncüsü;, "KaDüK proje sorumluları" ibaresinin de bir
giz perdesi olarak algılanacağının farkındayım. Ama bu arkadaşlara kendi plan
ve tempolarına göre çalışma şansı verebilmek istiyorum. Onlar projenin
gelişmesine bağlı olarak uygun gördükleri zamanda dolaptan çıkıp "mevcut paket
hazırlama ve güncelleme süreçlerinde işlemediğini düşündüğünüz neler var" ya
da "geliştirici camiası ilişkilerinde kara düzeni ortadan kaldırmak için ne
yapmamız gerekir" gibi sorular soracaklardır

Son olarak da yönetişim konusu: Geliştiricilerimizin projenin gidişatı
konusunda daha etkin olmaları gerektiğine uzun zamandır inanıyorum ve bunu da
ilan ediyorum. Daha önceleri iç listemizde tartışılan teknik konular artık
gelistirici listesine geliyorlar, yanlışlıkla iç listeye düşenleri ve
gelistirici listesine yönlendiren komiserlerimiz var. Ancak bu etkinin
sınırları olması gereği de açık, Pardus UEKAE'nin bir ürünü ve TÜBİTAK ve
UEKAE'nin kimi strateji ve eğilimleri ile uygun hareket etmesi de gerekli.
Ayrıca üçüncü kişi ve firmalarla yapılan anlaşma ve sözleşmeler geliştirici
camiası ile paylaşabileceğimiz bilgileri sınırlayabiliyorlar, doğal olarak. Bu
kısıtlılıkların farkında olunmasını rica ediyorum.

Kimi UEKAE süreçleri, mevzuat gerekleri vb konuları geliştirici ya da
kullanıcı camiası ile paylaşmanın gerekli ya da doğru olmadığını düşünüyorum.
Ancak son zamanlarda gerek pardus-kullanicilari gerekse gelistirici listesinde
yaşananlar beni yanlış çıkarttı bu konuda. Açık konuşmak gerekirse ikna
olmadım, herkes Pardus'un bir kamu kurumunda yürütülen bir proje olduğunu
biliyor ve bazı şeyleri tahmin etmek zor olmasa gerek. Aksi taktirde UEKAE içi
süreçleri olduğu gibi bu listelere faş etmemiz gerekir ki, bu ortaya çıkan
sorunlardan daha saçma bir sonuca götürür bizi.

Son olarakın son olarakı olarak da meşhur İzleme Komitesi'nden bahsedeyim.
Biliyorsunuz DPT projesinin bir gereği olarak 2010 yılı içerisinde çoğunluğu
TÜBİTAK ve UEKAE dışı temsilcilerden oluşan bir komite kurulacak. Bu komitede
Pardus geliştirici camiasının bir temsilcisi olması gereğine inanıyoruz ve
proje önerisinde de böyle bir hüküm mevcut. Bu temsili hayata geçirebilmemiz
için geliştirici tanımını tam olarak ve resmen yapabilmemiz,
geliştiricilerimiz ile bir akit oluşturmamız ve geliştiriciler arasında bir
seçim yöntemi belirlememiz gerekiyor. KaDüK kapsamında ele alınacak konulardan
birisi de bu. Ancak bu geliştirici sözleşmesi kavramına karşı çıkan, bu
çerçevede küresel uygulama ve eğilimleri gözardı eden, doğrudan TÜBİTAK ismi
etrafında rahatsızlık dile getiren arkadaşlarımız da var, ne yazık ki. Bu
durumu endişe ile dikkate alıp "geliştirici camiamızın da bir KaDüK'e ihtiyacı
olmasın sakın" demekten kendimi alamıyorum.

Uzunca mesajın özeti olarak şöyle diyeyim: Problemlerin farkındayız ve çözüm
peşindeyiz. Bu çözümlere ulaşmak için birlikte çalışmaktan da mutluluk
duyacağız, dahası bunun gereğine inanıyoruz. Biraz *daha* sabır ve anlayış
bekliyoruz...

Saygılarımla,

Erkan Tekman
TÜBİTAK UEKAE