[Gelistirici] [paketler-commits] r63364 - 2009/devel/util/misc/tidy

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
20 Nis 2009 Pzt 15:02:30 EEST

20 Nisan 2009 Pazartesi 13:54:05 tarihinde Doruk Fisek şunları yazmıştı:
> Ilgili yere baktiginda, iki ayri copyright ibaresi var. Biri TUBITAK'a
> ait, digeri de GPL. Bu sunu ifade ediyor : Bu program cifte
> lisanslanmistir, GPL lisansi altinda ya da istenirse TUBITAK'in kendi
> belirleyecegi herhangi bir lisans altinda kullanilabilir.

Avukat olmamakla birlikte... GNU GPL bir telif işareti değil, bir lisans
metnidir. Telif işareti fikri mülkiyeti, lisans metni ise kullanım ve dağıtım
kurallarını belirler.

Fikri mülkiyet sahibi, doğrudur, farklı kullanım ve dağıtım kuralları
uygulayabilir, yani çifte lisans yoluna gidebilir. Ancak TÜBİTAK'ın böyle bir
niyeti olmadığını ben defalarca söyledim, ilan ettim ve hatta böyle bir
olasılığın önüne geçme işlevini de görecek bir Geliştirici Sözleşmesi'nin
camia tarafından kaleme alınması için pek çok defalar çağrıda bulundum. Doruk
da, anımsayabildiğim kadarı ile "ben TÜBİTAK'ın GNU GPL ihlalinden dava
edildiğini görmek istiyorum" noktasında durdu.

Yine avukat olmamakla birlikte, hukukçulardan öğrendiğim kadarı ile,
üzerinde "Copyright TUBITAK UEKAE" yazıyor olmasına karşın kaynağı
kanıtlanabilecek (örneğin svn kayıtları ile) diğer katkıların telifinin yasal
olarak devir edilmediğini, hatta bir sözleşme ile devir edilse dahi
yasalarımıza göre manevi ve hatta kimi maddi hakların hala telif sahibine ait
olduğunu söyleyebilirim. Yanlışımı eksiğimi Akın düzeltsin...

Yani zaten (Doruk'un ifadesi ile)

> TUBITAK calisani birinin GPL lisansli bir
> yazilima bir satir kod eklemesi, onu artik TUBITAK'in caninin istedigi
> bir lisansta kullanabilecegi/dagitabilecegi anlamina gelmiyor.

> Eger TUBITAK oraya illa bir copyright ibaresi koymak istiyorsa,

Bir telif işaretinin olması iyi birşey, ama şart değil, yine anladığım kadarı
ile. Yeter ki kaynak doğru bir şekilde tespit edilebilsin. Ama kasıt "eğer
TÜBİTAK oraya illa kendi telif işaretini koymak istiyorsa" ise yukarıya
bakmanızı tavsiye edeceğim.

> hangi
> kisimlarinin TUBITAK'a (da) ait oldugunun belirtilmesi gerekir. Tum
> programa konan bir copyright ibaresi fazlasiyla yanilticidir.

Buna katılıyorum. svn kayıtlarının yeterince açık ve hukuki açıdan manalı
olduğu düşünülüyorsa belki buralarda  hiç telif işareti olmaması daha
mantıklı olabilir. authors dosyasının bu manada önemli bir işlev gördüğü
tartışılmıştı zamanında. Ama kimi paket dosyaları da telif işaretini
hakedecek hacme ve karmaşıklığa ulaşıyorlar, o da ayrı hikaye.

Doğrusu -her zaman yaptığımızdan farklı olarak- bu tartışmanın gidişatını
başka noktalara çekmeden "paket dosyalarında ne tip bir telif işareti olmalı,
yoksa hiç mi olmamalı?" sorusuna bu platformda bir yanıt bulmak ve bunu
uygulamak.

> Bunlarin hepsinin konulmasi gerektigi seklinde bir kaygisi varsa da
> TUBITAK yonetiminin,

TÜBİTAK yönetimi ne yapmış yahu? Allah aşkına...

> bunu depodaki binlerce paket arasindan tek-tuk
> kimseye bilgi vermeden ekleyerek degil; gelistiricilerle karsilikli
> anlasip, kuralini koyup, politika belirleyip tum depoya uygulayacak
> sekilde yapmasi gerekir.

+1 yukarıda da belirttiğim üzere...

> Ki soz konusu olay bu da degil, dogru yorumlayabildiysem Onur paket
> guncelliklerini anlayabilmek icin tarihlerin yukseltilmesini onerdi --
> Ozan da guncelledigi pakete tarih bilgisini eklemek istedi sadece --
> yaninda TUBITAK copyright'i da eklendi (depodaki orneklere gore).
> Aslinda bu zincirde rolu olan kimsenin telif hakki falan gibi bir derdi
> yok. Konu tamamen teknik gelistirme ile ilgili.

Evet, çok doğru. Ama "hak devri" vb konuları açıp, sonrasında da "emek gaspı"
vb terimleri kullanan, şimdi de olayı "TÜBİTAK yönetiminin kaygısı"na
uzandıran sensin sevgili Doruk...

> Goruldugu uzere aslinda burada iki farkli kaygi var. Biri teknik olarak
> projeyi gelistirmek, digeri ise onun markasi/haklari/vb uzerinden
> yapilan "kurumsal" calismalar. Ikisi aslinda hic de umdugun kadar
> baglantili degil.

Hayır, ortada tek bir kaygı var: Türkiye'de doğru dürüst özgür yazılım
geliştirerek değer üretmek. Senin bahsettiğin iki kol aynı hedefe yönelik.
İkisi ummadığın kadar bağlantılı, sen her ne kadar bu bağlantıyı sürekli
yadsıyor olsan da...

> "Kurumsal" kaygilara teknik insanlar cekmeye calisildigi sure de verim
> alinamiyor cunku bu insanlarin bu kaygilar umrunda degil ve olmamali.
> Nasil senin teknik detaylar umrunda degilse.

Yinelemek istiyorum, teknik bir durumdan senin ifaden ile "kurumsal" bir olay
yaratan sensin. Lütfen kendi yazdıkların dahil olan biteni bir kez daha
gözden geçiriver...

--
Erkan Tekman
TÜBİTAK UEKAE