[Gelistirici] [paketler-commits] r63364 - 2009/devel/util/misc/tidy

Doruk Fisek dfisek at fisek.com.tr
20 Nis 2009 Pzt 13:54:05 EEST

Merhaba,

Mon, 20 Apr 2009 12:45:24 +0300, Akın Ömeroğlu <akin at omeroglu.net> :

> Açıkçası uzmanlığın olmadığı bir konuda çıkıp bir şeyin saçma olduğuna
> kanaat etmen ve e-postanın gerisini okumadan hemen yorum yapman kadar
> saçma gelmedi bana söylediğin.
Eger su anda benim yaptigim gibi, ilgili paragrafin tamamini
alintilasaydin; "neye" sacma dedigim anlasilacakti.

Dogru alintilanmis kisimdan anlasilabilecegi gibi, sacma dedigim bir
yazilima ekleme yapan herhangi birisinin tum yazilimin telif hakkini
degistirmesi dusuncesi.

Bu dusunce nereden cikiyor?

Ilgili yere baktiginda, iki ayri copyright ibaresi var. Biri TUBITAK'a
ait, digeri de GPL. Bu sunu ifade ediyor : Bu program cifte
lisanslanmistir, GPL lisansi altinda ya da istenirse TUBITAK'in kendi
belirleyecegi herhangi bir lisans altinda kullanilabilir.

Oysa bu dogru degil. Cunku TUBITAK calisani birinin GPL lisansli bir
yazilima bir satir kod eklemesi, onu artik TUBITAK'in caninin istedigi
bir lisansta kullanabilecegi/dagitabilecegi anlamina gelmiyor.

Eger TUBITAK oraya illa bir copyright ibaresi koymak istiyorsa, hangi
kisimlarinin TUBITAK'a (da) ait oldugunun belirtilmesi gerekir. Tum
programa konan bir copyright ibaresi fazlasiyla yanilticidir.

Ayni mantik cercevesinde; ayni TUBITAK ibaresi gibi Copyright Doruk
Fişek, Copyright Cihan Okyay, Copyright Serdar Dalgıç, Copyright Furkan
Duman ve benzeri bircok ibarenin tum katki verilen programlarin tamamini
kapsar gozukur bicimde konmasi gerekir.

Bunlarin hepsinin konulmasi gerektigi seklinde bir kaygisi varsa da
TUBITAK yonetiminin, bunu depodaki binlerce paket arasindan tek-tuk
kimseye bilgi vermeden ekleyerek degil; gelistiricilerle karsilikli
anlasip, kuralini koyup, politika belirleyip tum depoya uygulayacak
sekilde yapmasi gerekir.

Ki soz konusu olay bu da degil, dogru yorumlayabildiysem Onur paket
guncelliklerini anlayabilmek icin tarihlerin yukseltilmesini onerdi --
Ozan da guncelledigi pakete tarih bilgisini eklemek istedi sadece --
yaninda TUBITAK copyright'i da eklendi (depodaki orneklere gore).
Aslinda bu zincirde rolu olan kimsenin telif hakki falan gibi bir derdi
yok. Konu tamamen teknik gelistirme ile ilgili.

Goruldugu uzere aslinda burada iki farkli kaygi var. Biri teknik olarak
projeyi gelistirmek, digeri ise onun markasi/haklari/vb uzerinden
yapilan "kurumsal" calismalar. Ikisi aslinda hic de umdugun kadar
baglantili degil.

"Kurumsal" kaygilara teknik insanlar cekmeye calisildigi sure de verim
alinamiyor cunku bu insanlarin bu kaygilar umrunda degil ve olmamali.
Nasil senin teknik detaylar umrunda degilse.

Ben kisisel olarak ne senin, ne de TUBITAK'in yasal korumasina ihtiyac
duymuyorum. Benim haklarim GPL lisansi ile benim icin yeterli duzeyde
bir koruma altindadir ve gonlum ferahtir.

TUBITAK kendi haklarini korumak istiyor olabilir ama bu da benim
haklarimi ihlal etmedigi surece kendi sorunudur. Benim degil. Ben de
sirf projeye teknik katki veriyorum surekli "amanin bu koda da copyright
mi yapistirdilar", "mustakbel sozlesmenin x maddesinde ne degisti" diye
takip etmek zorunda birakilmamaliyim.

Ben ancak burada oldugu gibi yanlis hareketler, -dikkatimi cektigi
zaman-, itirazda bulunabilirim. Bunu dikkate almak ya da almamak proje
yonetimine kalir. Ben de davranislarimi ona gore sekillendiririm.

> benim muhtemelen suya bu gaka guk dediğim zamanlardan beri özgür
> yazılım geliştiren biri olarak bu işin yazılım geliştirme kültürünü
> geliştirmek kadar bunun hukuki alt yapısını ve etiğini de
> geliştirmeye çalışmak benim olduğundan çok senin görevin diye
> düşünüyorum.
Yanlis dusunuyorsun. Cunku ozgur yazilim dunyasi adi uzerinde ozgurdur.
Insanlar istedikleri konularda, istedikleri olcude, istedikleri
bicimlerde ugrasirlar. Bir TUBITAK calisani olmadigima gore, benim
neyle ugrasacagim konusunda ne senin, ne de bu listedeki baska kimsenin
soz hakki yoktur.

Bu isin etigi de oldukca gelismis durumdadir (her ne kadar farkinda
olamasaniz da). Ve bu etik, ozgurluklerin kisitlanmasi ve emek gaspi
konusunda oldukca hassastir.

                   Doruk