[Gelistirici] GTK sistem yerelleri

Fatih Aşıcı fatih at pardus.org.tr
9 Eyl 2008 Sal 13:10:37 EEST

09 Eyl 2008 Sal tarihinde, Burak Çalışkan şunları yazmıştı:
> Benim anlatmak istediğim bu. Ondan olsun, bu dil de olsun dediğimiz
> zaman /usr/share/locale yerelleştirme çöplüğü oluyor. Kullanıcının
> kullanmayacağı diller sistemde bulunuyor.
> Paket boyutu az olabilir, toplu halde açıldığı zaman 15mb yer kaplıyor.
> Başka paketlerdende dosyalarda geliyor. Sonuçta /usr/share/locale dil
> çöplüğü oluyor.
> /usr/share klasörümde en fazla boyutu, doc ,sonra locale kaplıyor. doc'u
> yeri geldiği zaman kullanıyoruz. local'i ne kadar kullanıyoruz ki?(3-5
> dil hariç).

Sanırım asıl sorunu anladım. KDE dağıtımı hazırladığımız için bu bizim için o
kadar da sorun olmadı bu zamana kadar. GNOME ile ilgilendiğin için büyük
ihtimalle böyle bir sıkıntın oldu.

KDE her dil için ayrı yerelleştirme arşivi sunarken GNOME her
uygulama/kitaplık arşivi içinde tüm dillere ait yerelleri barındırıyor. Bu da
GNOME masaüstü kullanmak isteyenleri gereksiz yere diğer dillere ait
çevirileri de kurmak zorunda bırakıyor.

Anladığım kadarıyla Ubuntu (debian da öyledir belki) bu sorunu aşmak için
uygulama/kitaplık paketlerinden locale dosyalarını silmiş. Tüm gnome
arşivlerinden de l10n dosyalarını toplayarak language-pack'ler hazırlamış.
Daha önce Mandrake de rpm'e bir hook ekleyerek /usr/share/locale altına
kullanıcı yereli dışındaki dosyaların kurulmasını engelliyordu (pakette
bulunduğu halde). Tabi sonradan başka dil eklemeye çalışınca patlıyordu :)

gtk2 gibi qt3, qt4 paketleri de yanlarında çeviri barındırıyorlar. Bunlar en
çok kullanılan toolkit kitaplıkları. Kullanıcı sisteminde gtk2 kurulu değilse
ve depodan gtk2 bağımlı bir uygulama kuracaksa bu durumda gtk2-i18n-xx
paketini de kurması gerektiğini bilmesi gerekecek. Aynı şey k3b, gimp,
gwenview gibi uygulamalar için de geçerli diyeceksiniz; fakat dediğim gibi
bunlar temel toolkit kitaplıkları ve birçok uygulama tarafından kullanılıyor.
Belki bahsettiğim sorun paket yöneticisine falan bir özellik eklemekle
çözülebilir; bilmiyorum.

Açıkçası ben karar veremedim. Topu diğer geliştiricilere atıyorum :)