[Gelistirici] 2009 yol haritası.

Akın Ömeroğlu akin at omeroglu.net
26 Eki 2008 Paz 03:09:41 EEST

>  Not: Büyük ihtimalle 2009 geçişi fazla sıkıntılı olmayacak ve
> yukarıdaki çatlama patlama durumu pek olmayacak, ama yeri gelmişken
> ileriye dönük de bu konuyu konuşursak iyi olacağını düşünüyorum

Bu konuda teknik olarak değil ama topluluktan insanları daha yakından tanıyan
biri olarak belki şunu söyleyebilirim. Cebit boyunca sohbet ettiğim
kullanıcılardan çıkardığım kişisel bir sonuç var. İnsanlar iki Pardus sürümü
arasında ki farkı örneğin xp-vista arsında ki fark gibi görmüyor. Pardus
sürümlerini eskiden gelen ve ileriye doğru devam eden bir ana Pardus
yapısında ara noktalar ya da kilometre taşları gibi algılıyorlar.

Bu sebepten dolayı kullanıcı bir de bakın kernel bu kadar değişti, gcc'de
şuradan buraya geldik, system.base'de bunlar, toolchain'de şunlar oldu gibi
teknik gereklerden de fazla bir anlam çıkartamadığı için "distupdate"
konusunu bir mutlak gereklilik hatta doğal bir olaya olarak görüyorlar.

O halde her şeyden önce insanlarda yer alan bu algının değişmesini sağlamak
gerekiyor. Bunun bir yolu 2009 sürüm haritası belirlendikten sonra belki
işten anlayan birinin çıkıp bakın XYZ böyle değişti o yüzden 2008 sürümünün
şu şu _basit_ nedenlerle doğrudan yükseltilmesi mümkün olmayacak ama XYZ'de bu
değişiklikleri yaptığımız için 2009'a geçtiğinizde şapkadan böyle tavşan
şöyle kuş çıkacak konulu yazılar yazması olabilir. Bu yazıları gezegenlere
taşımak -hem oi hem pardus- elbette daha fazla insanın bu konulardan haberdar
olması bakımından önemli olacaktır.

Bunun yanında Özgürlükİçin adına konuşmak gerekirse 2009'un sürüm takviminin
biraz netleşmesinden sonra bu tip bilgilendirme / ilerleme konularında
düzenli haberler yaparak ya da e-dergi içinde gerek röportajlar yaparak
gerekse dosya konuları hazırlayarak insanların bu konuda daha fazla
aydınlanmasını sağlayabiliriz.

Bir ikinci konu ise eğer yamulmuyorsam 2007-->2008 betiği 2008.1 CD'sinde
yerini aldı ve her ne kadar betiğin çalışmasını etkileyebilecek ve benim
aklıma gelmeyen 10001 faktör olsa da bu durumun anlamı bana kalırsa bu betiğin
CD'de yer alabilecek kadar olgunlaştığına inanıyoruz ve (size sunduğumuz
2008.1 ürünü kadar olmasa da bu betiğe de) güveniyoruz anlamında. Bu durumda
verdiğimiz garanti "betik kaya gibidir" kadar olmasa da "çatlasa da patlasa
da distupdate yapabiliyoruz" garantisinden de biraz daha yukarıda olmalı gibi
geliyor.

 Test ekibimiz yavaş yavaş kalabalıklaşmaya başlamışken bu betiği gelişime
göre sürüm sonrasına değil de sürüm ile mümkün olduğunca paralel götürüp pek
çok senaryoda test edilmesini sağlayarak isteyene böyle bir betikle güncelleme
imkanı da vermek.

Bildiğiniz gibi 2008 sürümünde Yalı ile ilgili yardım metinlerinin bir kısmı
ile Pardus 2008 sürümünü tanıtan tanıtım yazıları Özgürlükİçin topluluğu
tarafından oluşturuldu. Umuyorum ki bu sürüm için de böyle bir çalışma
yapabiliriz. Aklıma gelen fikir ise eğer böyle bir çalışma yapma şansını
yakalarsak sabit disklerine, disklerini kendi bölümlendirerek kurulum yapan
insanları root ve home dizinlerini ayrı disk bölümleri üzerine kurmak
konusunda yönlendirmek şeklinde.

Bu sayede kullanıcılara ayrı disk bölümlerinde sistem kurdukları zaman yedek
almanın kolaylıklarından, sistemlerini güncelleyip yeni sürüme daha kolay
geçeceklerinden, olası bir sistem kararsızlığından onlar için değer teşkil
eden belgelerin daha az etkileneceğinden ya da hiç etkilenmeyeceğinden
bahsedebilir hem onlara linux'un bu konuda getirdiği güzelliklerden
bahsedebilir hem de Pardus ürününe olan güven hislerini ve ürün aidiyetlerini
arttırabiliriz.

Bu konuda benim değersiz kuruşlarım bu yönde =)

Biraz thread çalmak gibi olacak ama bu arada takip ediyorsanız, Özgürlükİçin
yeni fikirler arayüzünde gelecek sürümlerde uygulanabilecek hoş fikirler
geliyor. Listeyi bunaltmayacak bir sıklıkta bu fikirlerin toplandığı bir
özeti sizlerle paylaşmak isteriz. Belki arasından sürümde bu da olsa
dediğiniz bir şeyler çıkabilir. Ne dersiniz Onur ve Selim?

Kusura bakmayın, kısa cevap kötü cevaptır düsturunu benimseyen bir okuldan
mezun olan ve tek kazanç yolu da "çenesi" olan her avukat gibi uzun uzun
yazdım. Zamanınızı çaldıysam özür dilerim...

Hepinize iyi geceler...

--
Akın Ömeroğlu
www.ozgurlukicin.com