[Gelistirici] [Pardus-kullanicilari] ET yanıt verir...

Akın Ömeroğlu akin at omeroglu.net
7 Tem 2008 Pzt 01:16:07 EEST

Monday 07 July 2008 Tarihinde 00:08:25 yazmıştı:
> 5 Temmuz 2008 Cumartesi 11:34:00 tarihinde Doruk Fisek şunları yazmıştı:
Merhabalar,

> [...]
> düşünen herkesi bir Pardus Geliştirici Sözleşmesi oluşturmaya davet
> ediyorum. TÜBİTAK UEKAE yalnızca son ortaya çıkan belgenin mevzuatına
> uygunluğunu, ve bunu da Hukuk Müşavirliği eliyle, kontrol edecektir; bunun
> dışında UEKAE çalışan her geliştiricinin bu belgede ancak UEKAE çalışanı
> olmayan bir geliştirici kadar söz hakkı olacaktır. İster benim Marka
> Politikası'nda yaptığım gibi bir örnek belge bulup uyarlayın, ister
> sıfırdan kendiniz yazın. Sonunda getirip bana "işte belgemiz budur" deyin,
> ben de hukuki ve idari onayı alayım. Kalksın bu şekilde Pardus'un

Böyle bir belgenin sıfırdan hazırlanması, tartışılması, düşünülmesi,
konuşulması bir anlamda teknik bir süreç olduğu kadar bir anlamda da hukuki
bir süreç. Ben bizim hukuk sistemimize uygun, ihtiyaçları karşılayacak, yeni
durumlara kolayca evrilebilecek bir sözleşmenin ancak bizim tarafımızdan
yapılması halinde bu yukarıda yazdığım şartları yerine getirebileceğine
inanıyorum.

Kaldı ki bilgisayar kodunun edebi eser sayıldığı bir ülkede yabancı menşeli
belgelerle çalışmak ilerde biraz sorunlu olabilir.

Hukuki bir metni ortaya çıkarırken en önemli mesele aslında çözülecek olan
problemi iyi teşhis etmektir. Bu yüzden eski kafalı biri olarak e-postalar
yerine bir araya gelmenin daha iyi olacağını düşünüyorum. Gündemi bu olan bir
geliştirici toplantısı yapabiliriz gibi güzel bir fikre kapıldım ya da
herkesi özledim bilmiyorum.

Bana göre problemler;

a) Pardus projesine ait svn sunucularında hesabı bulunan kişilerin
katkılarının telif hakları kime aittir / kime ait olmalıdır? Bu kişilerin SVN
hesabı alırken bir sözleşme ile bu konuda açıkça bir belirtim yapmalarına
ihtiyaç var mıdır?

b) Yeterli kurumsal hukuki korunmaya sahip olunabilmesi için bu teliflerin tek
bir elde belirli şartların sağlanması halinde toplanması doğru mudur / değil
midir?

c) Eğer b maddesi için doğrudur deniyorsa bu devir ya da yararlandırma nasıl
olmalıdır? Şartlar ne olmalıdır?

d) Pardus markası ile Pardus projesinin GPL ile lisanslanan tüm kodları
birbirlerinin yaşam alanına müdahale etmeden nasıl yaşar / nasıl yaşamalıdır

Bu bağlamda GPL ve SVN hesabı bulunan kişilerin proje ile arasındaki ilişkiyi
bir başlık altında, marka hakları ve proje ile ilgili diğer konuyu başka bir
başlık altında toplamak son derece önemli. Kısaca sapla saman ayrılmalı
burada...

Gecenin geç saatlerinde biraz usul hukuku biraz da uyku mahmurluğu ile aklıma
gelen ilk tespitler bunlar oldu.

Bir tespit konunun biraz dışında olacak. Bu tespiti OOXML için yapmıştım ilk
olarak. OOXML kampanyasının başlangıcında insanlara yeteri kadar
ulaşamadığımızı düşündüm. Bunun temel nedeni insanların OOXML'in ne olduğunu
bilmeden karşı çıkmaya yaklaşmamaları idi. Sağolsun biçimin sahibi Türkçe bir
belge hazırlamadığı gibi karşımızda bir kendisine desteğe yönelik kampanya
yürütmüyordu. İnsanlar OOXML'i anlamadan karşı çıkamazdı ve bu yüzden şu an
Pardus-Wiki'de Türkçe yazılmış en detaylı metin olduğunu tahmin ettiğim bir
OOXML maddesi var. Bu maddeyi okuyan insanlar öncelikle OOXML'in ne olduğunu
anladılar ve daha sonra kampanyamızı inceleyerek neden karşı çıktığımızı daha
iyi anlayıp kampanyaya daha yürekten destek oldular.

Bana kalırsa Türkiye'de özgür yazılımla ilgili eksik olunan bir konu da bu.
İnsanlara özgür yazılımın nimetlerini anlatırken bazı kısımları atlamamız ya
da tam olarak anlatamamız. Özgür yazılımın hukuki korumaya aslında en çok
ihtiyaç duyan yazılım olduğunu, onu koruyan en önemli şeyin markası olduğunu,
kurumsallığını anlatmamız lazım. Bugün neden özgür yazılım sorusuna cevap
verecek kolay anlaşılabilir, çünkü MS EULA tüü'dür kakadırdan çok çünkü özgür
yazılım bu yüzden cicidir bu yüzden sevimlidir diyecek olan tanıtımlara
ihtiyacımız var.

Biz Özgürlükİçin Topluluğu olarak şu an daha dile getirmediğimiz bazı
projelerle bunu hayata geçirmek istiyoruz. Seneye Özgürlükİçin Topluluğu'nun
özellikle verdiği seminerlerde en çok değineceği konu "Özgür yazılım nedir?"
olacak ve insanlara elimizden geldiğince bu işin teknik, sosyal ve hukuki
tarafını anlatacağız.

Bu konuda yüksek lisans tezlerinin yazılması, bilimsel eserlerin yaratılması
gerektiği konusunun farkında biri olarak bir süredir bu konuyu bana
verebilecek bir hoca aradığımı da söyleyeyim.

Sonuç olarak bizim yazacağımız bir belge olursa diploması henüz soğumamış ama
fikri mülkiyetle ilgili kitaplarını 16 (sayı abartı değildir) kere okumuş
biri olarak elimden gelen yardımı yapacağımı söylemek ister hatta bu konuda
gönüllü olabilirim.

Not: Bu mesajla beraber artık geliştirici listesine istediğim zaman mesaj
atabilir hale geliyor olmam lazım. Sevgili Erdinç bu yazıyı okuduğunda
gereğini yaparsan çok sevinirim.

Herkese iyi çalışmalar...

--
Akın Ömeroğlu