[Gelistirici] [paketler-commits] r39609 - playground/caglar/kernel/kernel/files

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
30 Oca 2008 Çar 21:08:32 EET

30 Ocak 2008 Çarşamba 20:38:59 tarihinde S.Çağlar Onur şunları yazmıştı:
> Burada özgür yazılım geliştirme ve üretme süreci başarılı çünkü bir sürü
> insanı sürece dahil ediyor, aslında çok yavaş işliyor görünse de hızlı
> müdahele şansı veriyor (win'de halen çözülmemiş SSL problemleri var 3
> senedir) özetle özgür yazılımların bildiğimiz avantajları işte.

define "bir sürü"! Eğer bir ya da on milyon kullanıcının her birini *tüm* test
sürecinin bir parçası olarak görür ve bunu deklare edersek kimse bu dağıtımı
kullanmaz. Ama test sürecini on, yüz ve bin kişilik birkaç çemberde yürütecek
organizasyonu (upstream ve dağıtım geliştirenler ve test ekipleri (beta
kullanıcıları) ve kullanıcıları) kurarsanız ve bir milyon kişi de bu ürünün
eline geldiğinde pek çok çemberde test edildiğini ve belli bir seviyede
güvenilir olduğunu düşünürse kullanıcı sayınızı artırırsınız.

> Fakat bu çıkan n, n+1 ve n+2'nin _her durumda kararlı_ olduğunu, geriye
> uyumlu olacağını veya ilerde değişmeyeceğini garanti etmiyor (hatta GPL
> metni her türlü garantiden feragat ile başlar :P)

Ben n, n+1 ve n+2'nin her durumda kararlı olmasından değil, kullanıcıya
kestirilebilir bir işlevsellikte bir ürün vermekten söz ediyorum. Eğer GPL'in
bunu imkansız kıldığını söylüyorsak ben teslim oluyorum...

> Daha öncede söylediğim şey bu aslında; durduğumuz nokta aslında karaktersiz
> bir nokta, Enterprise ciddiyetinde (enterprise ciddiyeti diye bir kavram
> varsa  işte) ama herhangi bir diğer dağıtım gibi hareket etmek daha önce
> Redhat ve SUSE'nin denediği ve sonunda OpenSUSE & Fedora'nın ortaya
> çıkmasına sebep olan basamak diye.

İlk mesajımda aynı şeyi sormuştum: "Bizim Konqueror Flash'ı çakarken OpenSUSE
ile Fedora da çakıyor muydu?" Eğer öyleyse, ki çok çok çok şüpheliyim,
susacağım. Ama eğer öyle değilse bu sıkıntıyı bizim RedHat ya da SUSE
olmayışımızda aramayalım, başından beri söylediğim güncelleme ve test
sürecinde arayalım.

> Ve evet güncelleme ve test süreçlerimiz sorunlu ama bunları çözmek için de
> kolay çözümler görmüyorum. Süreci yavaşlatmak arkasında atıl bir dağıtım
> bırakacak, testleri sıklaştırmak elimizdeki imkanlar ile olası değil
> (elimizdeki imkanlardan kastım elimizde bir microsoft veya suse veya redhat
> test lab.'ı ve bizle çalışan donanım üreticisi yok)

Bir kez daha soruyorum: Konqueror'da Flash'ın çakıldığını görmek için hangi
test imkanına ihtiyacımız vardı ve biz sahip değildik? Yukarıda anlattığın n,
n+1 ve n+2 sürümü işleyişi aslında burada bahsettiğin donanım olanaklarına
sahip olmayan, buna karşın meraklı ve niyetli bir kullanıcı camiası olan
dağıtımların etkin ürün politikaları izleyebilmelerini sağlıyor. Aslında çare
elimizde, ama biz onu kullan(a)mıyoruz.

> O yüzden deprem dede gibi "sorunlar ile yaşamayı öğrenecek ve minimumda
> tutmak için elimizden geleni yapacağız, ama bu Pardus'un bir gerçeği. 3 gün
> sonra da olabilir 30 yıl sonra da" diyerek e-postamı bitiyorum :)

"Özgür yazılım, benim anladığım, son kullanıcıya en yüksek 5,5 büyüklüğünde
deprem olacağı garantisini (hukuki olarak değil, teknik ve sosyal açıdan)
veriyor. Çünkü büyük depreme neden olacak fay kırıkları koda bakan ve ilk
testleri yapan binlerce göz tarafından tespit edilip betonla dolduruluyorlar"
diyerek ben de jeofizikte çığır açayım :-P

ET