[Gelistirici] Geliştirici vs. Katkıcı

Koray Löker loker at pardus.org.tr
5 Şub 2008 Sal 21:14:23 EET

On 05 Feb 2008 Tue 10:33:49 Faik Uygur wrote:
> Kod yazan birilerinin olması için, birilerinin kod yazmak _istemesi_ ve
> _yazması_ lazım. Bu kadar basit.
> Doküman eksiktir, doğrudur ama 300 sayfa doküman olacak onu okuyacam
> sonra da pisi'nin, comar'ın kodunu anlayacağım diye bir şey yok. Bunu

"Python’s documentation has long been considered to be good for a free
programming language. There are a number of reasons for this, the most
important being the early commitment of Python’s creator, Guido van Rossum,
to providing documentation on the language and its libraries, and the
continuing involvement of the user community in providing
assistance for creating and maintaining documentation."
Documenting Python Release 2.5 *

Bu ve beraberindeki belgeler sayesinde ben bilgisayarda yaptığım belirli rutin
işleri benim yerime yapacak bir seri python betiği yazmayı, son 13 yıldır
bakkal işlemleri dışında matematikle hiçbir ilişki kurmamış, ömründeyse bir
kez bile programcılığa ilişkin eğitim/ders/kurs vb. almamış bir
sanatçı/iletişimci olarak başardım.

Aynı şeyi maalesef PiSi için söyleyemezken, Çomar için düşünemem bile... Bir
seri geliştiricinin gecesini gündüzünü yeme şansım olduğu için kah ezberden,
kah "Pythonistana gitsem aç kalmam" düzeyinde actions.py yazabilmekten pisi
paketi yapmayı biliyorum o kadar...

Eğer ekosisteme dahil olmasını beklediğimiz insanları, programcılık
yetenekleri konusunda gayet üstdüzeyde kendini yetiştirmiş olanlarla
sınırlayacaksak tamam bu yaklaşımda bir sorun yok...

Öte yandan, kullanışlılık için son kullanıcıya verdiğimiz olanakların belki de
çok daha fazlasını altyapı olarak geliştirici ortamına veriyoruz (klasik bir
özgür yazılım projesi...) aslında...

Eğer entegre geliştirme ortamlarının özgür sistemlerdeki farklarına, kapalı
sistemlerden dışarı burnunu uzatmamış insanlar hayretler içinde bakıyorsa
bunun bir avantaj olduğunu kabul edelim.

(Ki malum bir devlet kurumumuzda entegrasyon yapan programcı ekibin, bir
Firefox eklentisine bile ne kadar şaşırabildikleri, svn'in sunduğu olanaklar
karşısındaysa birbirlerine sarılıp ağlama noktasına geldikleri, hiç değilse
çekirdek ekibin hafızasında yerini koruyordur herhalde...)

Buna bir de, ana dağıtımlardan çok çok önce buildfarm kodlarını yayınlamış,
geliştirme ortamına ilişkin mümkün olan her kararı (evrensel ölçekte bir dil
problemi olsa da, yerel bilgi birikimi açısından önemli bir sorun değil bu)
geliştirici listesinde veren; yani bir dağıtımın sorunları ve çözümleri
konusunda her aracı insanlara sunan bir projenin bilgi birikiminde yazılı
belgelerin önemi bence küçümsenmemeli...

Evet anlayana belge davul saz, ama kendini geliştirmek isteyene de
kodladardaki yorumlar pek pek az...

Okulların durumu malum, bilişim teknolojileri konusunda profesyonel yaklaşımla
yetişmesi beklenen insanlar bile, VB ve C#, şanslılarsa Java konusunda
yönlendiriliyorlar... "Aklı olan, diğer yolları görür" demek kolay...

Ha, hatta kişisel olarak denmesine de bir itirazım yok aslında... Oysa proje
olarak bunu deme lüksümüz yok. Bir bilg. müh. ya da programcılık vb. MYO
öğrencisine bile şu andaki Python, C ve Java kodlarına bakarak bu işi
öğrenmesini söylemek beyhude kaçacak kuşkusuz...

Oysa o insanları yüreklendirerek, bu işin ne kadar da esnek, anlamlı ve ileri
dönük bir şey olduğu konusunda heveslendirerek nasıl bir kaynak
yaratabileceğimiz herhalde su götürmez...

O yüzden böyle konularda nerd reflekslerimize mümkün mertebe hakim olmayı
öneriyorum.

hamiş: Mesaj Faik'in mesajına yanıt olarak gelmiş oldu, ama bu cümleyi Faik'in
cümlesi diye okumadım, genel anlamda hepimizin canı gönülden sık düştüğü bir
hata konusunda çuvaldız olarak okuyunuz bu mesajı...

* Alıntının pek kaba çevirisi:
"Python belgelendirme çalışması uzun zamandır bir özgür programlama yazılımı
için başarılı bulunan bir çalışma. Bunun bir dizi nedeni var. En önemlisi
Python'un yaratıcısı Guido Van Rossum'un bu dil ve kütüphaneler için belge
sağlamaya en başlardan beri beslediği inanç ve bu konuda kullanıcılardan hem
yazmak hem de güncellemelerle ilgili gelen yardımlar..."

--
Koray Löker
<-/ Özgürlük için... http://www.pardus.org.tr /->