[Gelistirici] Geliştirici vs. Katkıcı

Faik Uygur faik at pardus.org.tr
5 Şub 2008 Sal 10:33:49 EET

Tuesday 05 February 2008 09:30:39 tarihinde Eren Türkay şunları yazmıştı:
> Haklı olabilirsin ama insanlar bu işe başladıklarında kod okuyarak ya da
> pisi/comar hackleyerek başlamadı. Bu ekosistemin oluşması da zaman alacak.
> Bunun sebeplerinden bir tanesi olarak da döküman eksikliği, evet bunu
> herkes biliyor ve söyleniyor.

Kod yazan birilerinin olması için, birilerinin kod yazmak _istemesi_ ve
_yazması_ lazım. Bu kadar basit.

Doküman eksiktir, doğrudur ama 300 sayfa doküman olacak onu okuyacam
sonra da pisi'nin, comar'ın kodunu anlayacağım diye bir şey yok. Bunu doküman
olmamalı diye anlama. Tüm özgür yazılım projelerinin eksiği doküman. Olan
dokümanlar da kodu anlamak için değil, yapısı hakkında _yalnızca_ fikir
sahibi olmak, büyük resmi anlamak için. Kod için en iyi doküman kodun
kendisidir. Bunun için de kodun temiz ve düzgün commentlenmiş olması
gerekiyor. Buna da çalışıyoruz zaten.

Ben pisiye başladığımda ortada doküman filan yoktu. Milleti dinledim
listelerde ne konuşuyorlar, neler eksik piside diye, sonra da koda girip
eklemeye çalıştım.

Bu her zaman ve her yerde aynı şekilde işliyor. Kod ile uğraşmadan,
değiştirmeden, bozmadan kodu filan anlaman mümkün değil.
İstediğin kadar doküman, kitap oku, kodu değiştireceksin.

Bahadır comar'a başladığında, comar dokümanı da yoktu. Nasıl yazdı
comar-dbus'ı? Kimse oturup Bahadır'a kodu anlatmadı.

Furkan network-manager'a kod yazdığında da doküman yoktu.

Tekrar söyleyeyim, bu hiç doküman olmasın demek değil. Doküman en fazla sana
kodun yapısı, parçaları, ilişkileri hakkında büyük resmi verir. Bu da bir
koda müdahale etmeden önce işini kolaylaştırır sadece, bir fikir verir.

> Bir kişi pisi yapısını tamamiyle anlayabilecekse, veya COMAR ile ilgili
> birşeyler yapmaya başlayacaksa ciddi anlamda yeterli bir dökümanı olması
> gerekiyor. Oturup tüm kodu okuyarak bu işi beceremez, yapmaya çalışsa bile
> sıkılır.

Hiç bir kodun tamamını anlayacaksın diye bir şey söz konusu değil. Ben de
halen pisinin tamamını bilmiyorum. Hiç dokunmadığım kodlar var. Ama yeri
geliyor, bir hata sebebiyle ve yeni bir özellik sebebiyle o koda dokunduğumda
kod hakkında bir fikrim oluyor.

Civilization oynadın mı hiç? Kod yazmak civilizationa çok benziyor. Her kod
farklı bir kıta, farklı bir ülke. Başlangıçta seni koydukları yerde
görmediğin, dokunmadığın bir sürü yeri var. Zamanla yeni yerleri keşfedip
kafandaki haritayı açmaya başlıyorsun. Ama başladığın yerde durursan hiç
bir ilerleme kaydedemezsin. Hareket edeceksin. Saldıracaksın...

- Faik