[Gelistirici] Cok fazla Guncelleme?

Onur Küçük onur at pardus.org.tr
25 Ara 2008 Per 16:00:54 EET

Wednesday 24 December 2008 Tarihinde 21:33:16 yazmıştı:
> 2008/12/24 Ozan Çağlayan <ozan at pardus.org.tr>
> Bana kalirsa 2008.1 yukleyen herkeste zamandan bagimsiz olarak ayni
> paketlerin ayni versiyonu olmalidir, sadece guvenlik guncellemesi varsa bu
> guncelleme yapilabilir. Yeni ozellikleri veya kritik olmayan hatalari
> giderilmis (hatalar bitmez ne de olsa) yeni versiyon paket ise bir sonraki
> release'de (2008.2) olmali veya kutuphane bagimliliklari degismiyorsa
> 2008.1'e de ayri bir depo yoluyla backport edilebilmeli (kullanici
> ozellikle isterse).

 İdeal bir dünyada böyle bir yapı olması güzel olabilirdi, ancak şu anda
idealden o kadar uzağız ki...

 Kendi adıma konuşayım, uzun süredir yaptığım güncellemeleri önemli bir
iyileştirme ya da hata düzeltmesi durumunda yapıyorum (oyunlar hariç,
oyunlarda güncel kalmak zorundasınız, özellikle Internet üzerinden oynanan
oyunlarda sunucuların sürümünü takip etmeniz gerekiyor). Yine de bir ton
pakete dokunmak zorunda kalıyorum.

 Bu kadar çok değişiklik yapılmasının sebebi de bir ton hatamız olması, ancak
bu hatalarla doğru dürüst ilgilenilmemesi. Bugzilla ya sürekli yeni hata kaydı
geliyor, ancak paket sahipleri bu hatalara ya yetişemiyor, ya da çözmek için
tenezzül etmiyor.

 Sırf bugzilla değil tabi ki, daha sürüm çıktığında da bildiğimiz /
bilmediğimiz bir sürü hatamız vardı. Ancak paketlerin sahiplerinin ilgisizliği
yüzünden paketlerin yeni toolchain e aktarılması, güncellemesi, paketleme
sorunlarının düzeltilmesi çok az kişi tarafından yapıldı ve bir yerden sonra
pil bitti (benimki bitmişti en azından) ve kalitesiz bir şekilde yapılmaya
başlandı.

 O zamanlar geliştiricilerin hepsi makul bir tempo ile yeni sürüm için
çalışıyor olsaydı, daha çok göz yeni sürümü görseydi, çok daha fazla hata
yakalanır ve çözülebilirdi. 2008 çıktıktan sonra bu kadar zaman geçmesine
rağmen de hala "hata çözme" bir kaç kişi tarafından yapılıyor, bugzilla ilgi
ve sevgi görmüyor.

 Bir ürün çıkarırken bu ürünün çıkması kadar kalitesi de çok önemli bir
etmendir. Ürün çıkışında belli bir kaliteyi tutturamazsanız, olanaklarınız el
veriyorsa, ürün çıktıktan sonra o kaliteyi yakalamaya çalışırsınız. Bence şu
anki çabamız (ve çok güncelleme olmasının ana sebebi) buradan kaynaklanıyor.

 Olayın bir yüzü de, Pardus sürümlerinin ömrü diğer dağıtımlara kıyasla çok
daha uzun. Diğer dağıtımlar şu anda 6 aylık periyot sistemi ile ilerliyor.
Pardus tarafında 1.0 ile 2007 arası yaklaşık 1 sene iken, 2007 ile 2008 arası
1.5 seneyi buldu. 2009 için ise 9-10 aylık bir süreyi tutturup bu aralığı daha
aşağıya çekmek istiyoruz, ancak açık kod dünyası o kadar hızlı ilerliyor ki
bir paketin 9 ay boyunca sevgi görmemesi demek bazı paketlerde 2, bazılarında
20 sürüm demek olabiliyor, ki bu sizi "eski bir dağıtım" yapıyor. Biz de 6
aylık periyota düşebilirsek belki bu "kararlı mı güncel mi" muhabbetlerine
daha farklı bir yaklaşım getirebiliriz, ancak bunu başta Pardus'u Pardus yapan
geliştiricilerin ne kadar emek sarf ettiği, ortaya nasıl bir iş çıkardığı,
gereken iş gücü ihtiyacının adil bir şekilde yüklenilip yüklenilmediği
belirleyecek.