[Gelistirici] kararli depoya paket gecis sureci

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
7 Ara 2008 Paz 12:46:35 EET

6 Aralık 2008 Cumartesi 11:28:40 tarihinde Doruk Fisek şunları yazmıştı:
> Sorabilirsiniz ki, arkadasim konu satirinda "kararli depoya paket gecis
> sureci" yaziyor, ne alaka bunlar? Cunku ciddi onerilerin/tartismalarin
> gelip carptigi "hede olmaliyiz" (ustteki amaclardan birini secin) ve
> arkasindan gelen "insan gucu yetersiz" duvarindan sıkılmış durumdayim.
>
> Bu konudaki tartismanin gidisatindan da anlasilabilecegi uzere "kimin,
> neyi, neden, kim icin" yaptigi belli olmadigi ve onceliklendirme de
> yapilmadigi icin ihtiyaclar dag gibi buyuyor ve insan gucu yetmiyor
> duvarina tosluyoruz.

2004 yılı Şubat ayında Trabzon'da Akademik Bilişim sırasında bir grup Pardus
(o zaman adı bile yoktu) geliştiricisi (o zaman birşey geliştirilmiyordu
bile) ile birlikte LKD üyesi (ve yanılmıyorsam YK) bir grup arkadaşa Pardus'u
(o zaman Uludağ idi *proje*nin adı, ürün yoktu bile) anlattığımızı
anımsıyorum, sabahlara kadar süren bir ateşli toplaşma ile.  O toplaşmadan
benim çıkardığım ana fikir bu arkadaşların "böyle birşeye ne gerek var"
dedikleri idi. Aradan beş yıl geçti, tasarım proje oldu, proje ürün oldu,
ürün aldı yürüdü. Öncelikle her zaman ve her durumda insan kaynağı yetmeyen
bu projenin çalışanları zamanında 2, zamanında 4 kişi çalışarak
gerçekleştirdiler bunu. Sonrasında da bu insanlara inanıp bunları işe
alanlar, bu insanlara inanıp bunların geliştirdikleri sistemi kullanalar, ve
bu insanlara inanıp bu sistemin gelişmesine el verenler...

Aradan beş yıl geçti ve yine aynı şey sorgulanıyor. "Ne gerek var bunlara?"
deniyor. Pardus, geçtiğimiz dört yıl içerisinde (ben miladı Ekim 2004'e
koyuyorum) Türkiye'de özgür yazılım sahnesini değiştirdi, ciddi olarak. Bunu,
evet, UEKAE'nin pek çok eleman işe alması ve maddi destek vermesi ile
yaptı... Bunu, evet, uzunca bir süredir PR ile ilgili herhangi bir sözleşme
yükümlülüğü olmayan, ve buna karşın ET'nin 1 YTL'lik ödemeleri ile pek çok
işimize yetişen, aslen ve sözleşmesi uyarınca, Türkiye'nin belki de görüp
göreceği en etkin ve doğru camia oluşturma ve geliştirme işini ortaya koyan
artistanbul ve başta Ali Işıngör sayesinde yaptı... Bunu, evet, şu anda
bizimle olsun ya da olmasın bu işe inanan, her yeni "iş" getirdiğimde önce
bir homurdanıp sonrasında hakkıyla ve daha fazlasıyla yerine getiren ekibi
ile yaptı...

Ama şimdi bir kez daha "dağıtımı çıkarın, gerisine karışmayın" deniyor, beş
yıl önce "pek çok dağıtım var, ne gerek var yenisine, siz uygulama
geliştirin" dendiği gibi... Bundan beş sene sonra nerede olabileceğimizi
düşünmek yerine "duralım, bu kadar gitmek yeter" deniyor...

Bu denenleri o gün kabul etmemiştim, bugün de kabul etmiyorum. Pardus,
Türkiye'de özgür yazılım ortamını değiştirmekle yetinmeyecek, Türkiye'de
bilişim ortamını da etkileyecek, belki onu da dönüştürecek. Pardus,
Türkiye'de özgür yazılım ortamını değiştirmekle yetinmeyecek, dünyada da
özgür yazılım ortamını etkileyecek, belki onu da dönüştürecek. Bunları
söylerken dört yıllık geçmişe bakarak söylüyorum, kafadan atmıyorum. Bunu
söylerken, belki de, bu projenin neye gereksinimi olduğu ve bu
gereksinimlerini ne şekilde karşılayabileceği konusunda pek çok seviye ve
yönden en fazla bilgi sahibi olan kişi olarak söylüyorum...

Uygun görürseniz bu tartışmayı bu konu altında daha fazla uzatmayalım. Çünkü
geliştiricileri Pardus'un paydaşlarından yalnızca bir kısmı. Eğer projenin
doğru planlanıp yönetilmediği konusunda bir endişe varsa, ki var,
anlaşılıyor, bunu tüm paydaşların (TÜBİTAK, UEKAE, UEKAE ekibi,
geliştiriciler, katkıcılar, kullanıcılar, kullanan ve kullanabilecek kamu
kuruluşları, kullanan ve kullanabilecek özel kurumlar, iş ortakları,
potansiyel iş ortakları, ...) yer aldığı bir platformda yapmakta yarar var.
Bunu sanal ortamda yapabileceğimiz gibi fiziksel olarak da yapabiliriz, belki
daha yerinde olan da budur. Bu platformdan, kanımca paydaşların en fazlasıyla
doğrudan ilişki kurabilen bir platformun temsilcisi olarak, sevgili Ali
Işıngör'e de çağrıda bulunayım: Bu tip bir toplantının en erken ne zaman
düzenlenebileceğini, nerede düzenlemenin yerinde olacağını, olası bütçesini
belirlesin. O zaman sizleri "ET hesap veriyor" toplantısına davet edelim...

Herkese iyi bayramlar...

ET