[Gelistirici] Neden?

Onur Küçük onur at pardus.org.tr
22 Mar 2007 Per 13:54:50 EET

On Thu, 22 Mar 2007 06:18:18 +0200
Ismail Dönmez <ismail at pardus.org.tr> wrote:

> Sabahın altısında dışarıda güneş yeni doğarken ben nas paketindeki 5
> güvenlik açığını kapatırken[1] aklımdaki soru bu: Neden?
>
> Neden nas paketi depoda?
> Neden esound paketi depoda?
> aRts ve jackd'yi de ekleyin 4 tane ses sunucusu.

 Nas'ı hiç bilmiyorum ama timidity için ağ üzerinden iletişim kurmanın
tek yolu nas sanırım.

 esound/arts/jackd birbirinden farklı.

 Jackd profesyonel ses işleme yapıyorsan, olmazsa olmaz bir araç.
Lowlatency olması, kendine bağlı uygulamaları senkron edebilmesi,
çiftyönlü çalışabilmesi gibi profesyonel ihtiyaçları görüyor. Amarok
da birşeyler dinlerken kullanılmayan hatta zararlı olan ama ses
mühendisliği adına birşeyler yapıyorsan olmazsa olmaz özellikler bunlar.

 aRts kde pakedi, bütün kde araçları arts seviyor. Özellikle öntanımlı
olarak arts kullanıyorlar ve arts bazı durumlarda (KHz dönüşümü, alsa
nın dmix desteğinin çalışmaması) hayat kurtarabiliyor. Yine de kde4 de
arts atılıp yerine düzgün birşey gelmesine sevinirim.

 esound herşeyden önce ltsp için gerekli(ymiş, detayını bilmiyorum).
Artı teknolojik olarak arts dan çok daha düzgün ve işini çok daha iyi
yapıyor (evet Alan Cox un lafını biliyorum, şimdi sorsak hepsi sux da
diyecektir, ama lazımsa kendisiyle tartışırım arts mı esd mi :)

 Bu işin çözümü alsa da dmix in her yerde çalışıyor olması (malesef
yeteri kadar iyi çalışmıyor, patladığı bir sürü kart gördüm), ağ
üzerinden iletişim için bir araç ve profesyonel işler için bir araç.
Zaten 3 farklı ses sunucusu/sistemi kafadan şart.

> Neden MPlayer nas'a , aRts'a yanında ballı kaymak ALSA'ya da link
> etme gereği duyar?

 Hepsini destekleyebilmesi için. GUI açmıyorsan arts kullanamazsın.
Bazı ses kartlarında alsa kullanırsan frekans dönüşümleri patlıyor,
bazı ses kartlatında kullanmazsan patlıyor. Arts'ın da alsaya linkli
olduğunu hatırlatayım. Bu konuştuğumuz araçların hiç biri henüz
yeteri kadar olmuş değil. Workaround gerekiyor, gerektiğinde de araşlar
arası seçim yapabilmek gerekiyor.

 CD lerde nas da mplayer da geliyor, hazır geliyor diyip desteğini de
açtım. Özellikle mplayer'ın nas desteklememesinin mantıklı bir gereği
varsa kapatabilirim. Ama geçerli bir sebep yoksa kafamıza göre
sunabileceğimiz özellikleri keyfi bir şekilde kapatmaya sonuna kadar
karşıyım.

> Paketlerini hergün kontrol eden yüzlerce geliştiricimiz var da ben mi
> göremiyorum?

 Hayır, "paketlerini düzenli kontrol etmeyen" geliştiricilerimiz var.

> Artık 2008 için temizlik yapma vakti geldi ve geçiyor. Geliştirici
> açısından bol bir dağıtım değiliz ve depoda gereksiz bir çok paket
> var. Bu konuda bir adım atmamız lazım artık ve devel artık derlenmeye
> başlanmalı.

 Soruna yanlış yerden bakıyorsun bence. Sorun paket adedinin çok olması
değil, geliştiricilerin paketleri ile ilgilenmemesi ya da bazılarının
ilgilenememesi. Kimin ne yaptığı komitlerden görülüyor zaten.

 Sorunun bir diğer ucu da, bazı çekirdek geliştiricilerin "üzerimde çok
iş var, hem dağıtımsal işlere hem de paketlere zaman ayırmakta
zorlanıyorum, bu yükü paylaşmak istiyorum, en azından paketlerimin bir
kısmını başkalarının üstlenmesini istiyorum" demesine rağmen yeteri
kadar yardım edenin çıkmaması. Sonuçta paket işinin dışında dağıtımın
kendi araçları, buildfarm ı sunucuları yeni teknolojilerin sisteme
eklenmesi gibi bir çok konuda çalışmamız gerekiyor ve üzerimizdeki yükü
en azından paket bazında azaltmak istiyoruz.

 Özellikle contrib tecrübesi ile paketleme konusunda ilerlemiş
arkadaşların bu konuda daha çok katkı vermesini, paketler arasından
seçip sorumluluğunu almak istedikleri paketleri bizimle özelden
konuşarak üstlenmelerini bekliyorum/umuyorum.

 Kimse kişisel alınmasın, genel konuşuyorum, ancak bu listede çekirdek
ekibin en az iki katı kadar daha geliştirici var. Vakit ayırabildiğiniz
kadar sorumluluk alın. Sorumluluk almaktan da çekinmeyin. Biz de bir
yere gitmiyoruz, uğraşıp da yapamadığınız, çözemediğiniz sorunlarda
zaten becerebildiğimiz yere kadar biz de yardımcı oluruz, oluyoruz.

 Benim paketlerimden üstlenmek isteyen olursa, sürücüler ve multimedia
ailesi ile ilgilenmeye devam etmek istiyorum. Multimedia çok içiçe
olduğu için genelde bir arada güncelliyorum. Onun dışında paketleri
paylaşabiliriz.