[Gelistirici] paketler-commits

Ekin Meroğlu ekin at pardus.org.tr
6 Şub 2007 Sal 22:14:23 EET

Merhaba Eren;

Öncelikle bu mail sana cevap, ama çoğu fikrim genel - o yüzden kişisel alma.

> Bu feedbacklerin amacının contrib deposuna eklenen paketlerin istatistiğini
> tutmak ve kullanıcıları bilgilendirmek olduğunu zannediyordum ancak dün
> irc'de İsmail ile konuştuğuma göre depo sorumlusu olmamdaki tek amaç
> sizleri bilgilendirmek imiş. Açıkcası bunu duyduğumda şok oldum.

İsmail adına konuşmayayım ama burada bir gariplik var, ya o anlatamadı ya sen
anlamadın ama toplantıda bundan çok daha fazlasının senin sorumluluğunda
olacağı konuşuldu zaten.

> Bunu
> söylediğinize göre contrib-commits listesi takip edilmiyor, bunun küçük bir
> kanıtı olarak dün devel deposuna alınıp sonra merge edilen bir kaç tane
> perl paketi verebilirim. O perl paketleri aylardır contrib'de duruyordu,
> anlaşılan yapılırken contrib'e bakma tenezzülünde bile bulunulmamış.

Öncelikle "Tenezzül" lafının biraz amacını aştığını düşünüyorum.
Özetlemek gerekirse, Contrib deposuna bir sorumlu gerekmesinin sebebi hem
zaman hem işgücü anlamında contrib deposuna bu seviyede ilgi gösterecek
kaynağımız olmaması.. Herkesin - hem çekirdek ekip üyelerinin hem gönüllü
geliştiricilerin - daha ilgili oldukları alanlar olduğu gibi hakkında hiç
fikirleri olmayan alanlar var. Depo sorumlusu tanımı gereği depoyu iyi
tanıyacak, diğer geliştiricileri bilgilendirecek.

Üstüne üstlük, contrib deposuna özel bir durum da değil aynı paketlerin bir
kaç kez yapılması - tam zamanlı geliştiriciler bile kaç kez depoda olan
paketi tekrar tekrar yaptı sayısını unuttum. Böyle dağıtık bir geliştirme
sürecinde normal bu tip olaylar, kişisel almaya gerek yok..

> Öyleyse contrib'in onemi nedir? Hatta şöyle söyleyeyim, önemi var mıdır?

Contrib'in önemini sormak için gerçekten biraz geç değil mi?
Tek kelime  : Önemi büyük.

> Toplantının da iyi geçtiğini söyleyemem, düzgün konusulan bir konu olmadı.

Bu büyüklükteki bir geliştirici toplantısına ilk kez katıldığım için ne ile
karşılaştırarak bu sonuca vardığını bilmiyorum, ama bence kaçırdığın nokta
şu : Hepimiz bu şekilde bir geliştirme sürecini öğrenme evresindeyiz :
sonuçta senin ilk toplantın olduğu gibi bizim de ilk toplantımızdı.
Toplantıya yön verme sorumluluğu hepimizdeydi, statik bir gündemle toplantıyı
zapt-u rapta almak tercih etmediğimiz bir yöntemdi.

Ama bu toplantıdan "düzgün konuşulan bir konu olmadı" sonucunu çıkarmana kendi
adıma çok üzüldüm, eğer bu düşüncedeysen neden konuşmak istediğin konuları
daha çok gündeme getirmedin, gündeme getirdin de insanlar konuşmadı mı diye
merak ettim.

> Konusmaya çalışılırken birileri oyun oynadı, kulaklığını takıp müzik
> dinledi, diğeri odadan çıkıp sigara içti vs.

Dediğim gibi toplantının gündemi statik değildi ve maalesef gönüllü
geliştiriciler de gündemi yönlendirme konusunda nispeten pasif kaldılar. Ben
insanların özelde paketleriyle, genelde geliştirme süreciyle ilgili
sorunlarını daha çok dile getireceklerini umuyordum :  öyle olmadı, toplantı
da daha serbest bir hale dönüştü. En az üç kere "eee koca contribin tek derdi
gnome mu yani" diye konuşuldu en basitinden, ama tartışma başka yere
gidemedi.

> Gelip elimizi sıkan, derdini
> anlatan, sohbet eden biri olmadı. Adını bilmediğim, yüzünü görüp
> tanışmadığım bir sürü insan vardı orada..

Benimse bir sürü küçük grupta konuşup tanıştığım hatta geyik yaptığım bir sürü
insan var : birşeyler konuşmak isteyen herkes konuştu bence - ben son  derece
samimi göründüğümüzü düşünüyorum, kimsenin birşeyleri gündeme getirmekten
çekinmesine sebep olduğumuz düşünmüyorum.

> Bu tavırların neyi ifade ettiğini
> anlamış değilim. Neyi anlatmak istediğinizi açıkca söylerseniz kimsenin
> darılıp güceneceğini zannetmiyorum..

Tavır konusunu anlatmaya çalıştım yukarıda : Birşey anlatmaya çalışmadık,
anlatmak istediklerimizi açık açık söyledik zaten.

- Contrib deposunu devel deposu kadar yakından takip edecek zamanımız ve
işgücümüz yok, bu konudaki sorumluğumuz dağıtmak istiyoruz : Depo sorumlusu
ve component sahipleri bu işin ilk adımı..
- Kendinizi contrib ile sınırlamayın, her türlü bug elinizden öper - projeleri
anlamak için en iyi yer basit hataları çözmeye çalışmaktır.
- Contrib deposunun derlenmeye başlanması için bizim teknik sorunlarımız var,
ama deponun da belli bir seviyeye gelmesi lazım.

> Durum contrib'in ve bir şeyler yapmak
> isteyenlerin önemsiz olduğunu gösteriyor.

Böyle birşey yok..

> Sevgili Çağlar'ın şakayla karışık
> da olsa contrib'i silme fikri hiç de mantıksız gelmemeye başladı. Durum
> böyle olunca diğer katkıcılarımızın yapacaklarına devam edeceklerini
> zannetmiyorum..

Belki ukalaca bulacaksın ama, bu tip projeleri izlemeye başladığım günden beri
öğrendiğim belki de en basit kuralı yineleyeceğim :
Bir özgür yazılım projesinde hiç kimseye sırf geldiği için "ne iyi yaptın da
geldin", gittiği için de "ne olur gitme" denmez.
Bu dilekleri insanın yaptığı iş ile kazanması gerekir, o da bu tip projeler de
maalesef uzun zaman boyunca tutarlı çalışmalarla elde edilebiliyor - ne kadar
yetenekli olursa olsun, ilk alınganlıkta, geliştiriciler arası ilk fikir
ayrılığında projeyi bırakmayı düşünen geliştiriciler pek iyi hatırlanmazlar.

Bu toplantıdan aklınızda kalan fikirlerden biri "bizim rahatça
konuşabileceğiniz, burnu havada tipler olmadığımız" değilse ben gerçekten
üzüldüm, yukarıda anlatmaya çalıştığım gibi olabildiğince samimi olduğumuzu,
gizli bir ajandamız olmadığını fark ettirdiğimizi düşünüyordum.

ekin.