[Gelistirici] Paket isimlerinin 1.1'den önce sonlandırılması

Koray Löker loker at pardus.org.tr
2 Haz 2006 Cum 15:11:23 EEST

Selam,

Bazı konuları tartışırken konu çok sapıyor. Ben gördüğüm kadarını bir
toparlamaya çalışayım, üzerinde bir fikir birliğine varılamamış temel husus:

* sistemdeki pisi paketlerine yenilerini ekleyecek, bazılarını kaldıracak ya
da güncelleyecek aracın son kullanıcı açısından anlaşılır bir ismi olması
açısından "program ekle kaldır" seçeneği "paket ekle kaldır" seçeneğinden
daha iyi olabilir mi?

buna cevap verirken Eray'ın görüşünde olsam, bu görüşü şöyle açıklardım:

"evet bu seçenek tercih edilebilir ve anlaşılır olabilir, ancak şöyle bir
terminoloji hatası yapmış oluruz... Bence önceden benzerleri yapılmış bir
terminoloji hatasını tekrarlamak ve pekiştirmek yerine, ______
isimlendirmesini de deneyebiliriz?" (aslında bir öneri getirmeyebilir de
elbette...)

bunun yerine, terminolojik doğrunun tek ve biricik doğru olduğu varsayımıyla
hareket ettiğimizde "ohoo, ortada teknik sorun varken öneri son derece
anlamsız" denebilmesi ihtimali ortaya çıkıyor, ki bu durumun iki sakıncası
var:

1) dil olarak kaba, dışlayıcı ve amacını aşan sertlik içeren bir tavır
oluyor... hoş özellikle mühendis olan geliştiricilerde buna dair bir
bağışıklık var herhalde, hepsi bunu yapabiliyor...

2) Bir isimlendirme, düzenleme gruplama işlemi yalnızca teknik bir sorun
değildir, referansı da ağırlıkla "nerd"lerin oluşturduğu, kerameti kendinden
menkul belgeler hiç değildir. Bu yaklaşımla kullanıcının anlayabileceği bir
sistem oluşturma hedefimizi teknik sınırlarla küçültmüş oluyoruz.

Bu ikinci sorunun yaşanmaması adına bu ekip yalnızca mühendislerden oluşmuyor.
Kullanılabilirlik uzmanları, tasarımcılar, iletişimciler ve bu konulara ilgi
duyan gönüllüler sistemin daha anlaşılır ve kolay kullanılır olmasını, hata
yapmadan ama tekniğe bağlı kalmadan sağlamaya çalışıyorlar ve bu insanlar
önerilerini teknik olmayan görüşler üzerinden yaparken kendi sistemlerinde
anlamlı olduklarını düşündükleri bir tutarlılık sergiliyor ve "gereksiz,
anlamsız, saçma" gibi sıfatları haketmiyorlar.

Bu tartışmaya müdahale ettiğimde sorunun Eray'la ilgili olmadığını
söylemiştim, ama o bu notu yok sayarak kişisel bir savunma yaptı...

Ben -kendim de dahil olmak üzere- tüm geliştiricilere olaylara başka bakış
açılarından bakmanın yararlarını hatırlatıyor ve diğer bakış açılarını
kullanabilecek arkaplanları olmayanların, nacizane biçimde kendilerininkini
sunarak konuyu çoğunluğun görüşlerine havale etmelerini rica ediyorum.

lav yu ol!

l'o'ker