[web-cg] Re: www.linux.org.tr

From: imran@ims.com.tr
Date: Tue 07 Jan 2003 - 11:36:18 EET

Savas Alparslan (Garanti Teknoloji) wrote:
> RE: [web-cg] Re: www.linux.org.tr
> Bu sitenin amaci nedir? Kisisel olarak benim boyle = bir siteden beklentim,
> bu sitenin Turkce olarak bana Linux'u = tanitmasidir. Ancak su anda siteye
> giriyorum, ve karsima Gelecek = A.S.'nin yaptigi indirimler cikiyor. Daha
> asagilara indigimde de = Syslog, Itanium Alpha, PA-RISC, Samba, PHP falan
> diyor. Kafam = karisiyor. Daha Linux'un ne oldugunu bile anlayamadim ki...

:)

1 sn.

Bu karmasa sadece www.linux.org.tr de degil.
Tum dunyada "Linux" denilince herhes baska birsey anliyor.
Kullanicilar genellikle gozu_bagli_sekilde_tuttuklari_fili_tanimlayan_calisan
insanlar seklinde davraniyor.

Herkes tutugunu biliyor ve baska yorumlarda genelde bagnazca yaklasiyorlar.

Bence "Linux" diye bir isletim sistemi yoktur.
Saka etmiyorum...

Kullanicilarin karsi karsiya oldugu sey
bir isletim sisteminin cesitli fonksiyonlarini
karsilayan ve birbirlerine cesitli sekillerde baglantili olan
"paket agi" dir.

Kullancilarin ihtiyaclari cok cok farklilik
gosterdigi icin ellerindeki paket topluluguna
"Linux" demekte. Dolayisi ile karsiniza
dunyadaki kullanici sayisi kadar "Linux" cikmakta.

Oysa "Linux" denen sey o paket toplulugu icerisindeki
zavalli bir kerneldir ve dusunuldugunun aksine
demirbas da degildir.

Diger bir yandan bu paket agi (ortalama bir kurulumda
400-450 paket soz konusudur) zaman icerisinde ayni
bir canli organizma gibi etkileserek evrim gecirmektedir.
Tipik paket davranislari su sekildedir:

- Birlesme: Fonksiyon olarak birine girisim saglayanlar
uzun vadede birlesme egilimidedir.
- Ayrisma: Birden fazla fonksiyon grubunu iceren paketler
bolunerek cogalirlar.
- Yeni dogumlar: Gelismeye paralel olarak yeni ihtiyaclar
ortaya cikmakta bunu adresleyen onceden hic olmayan paketler
ortaya cikmaktadir.
- Olumler: Artik ihtiyac olmayan yada teknoljik gelisme
ile baska yollardan karsilanan fonksiyonlara ait paketler
olmektedir.
- Tureme: Diger paketlerden baska sentezler saglanmakta ve
tam olarak kopya denemeyecek fakat yeni yaklasim olmadinigini da
bildigimiz paketler ortaya cikmaktadir. (Genellikle yeni tur
turedigi paketlerin olumune yol acar.)
- Gelisme: Paketlerin olgunlasmasi ve yeni versiyonlari
ile yoluna devam etmesi.
- Iliski gelistirme/iliski kesme: Birbirlerine bir sekilde
bagli paketlerin iliskilerinin cesitlenmesi yada bu iliskilerin
farklilasmasi.

Evet...
Insanlarin "Linux" dedigi (benim sadece Universal Isletim Sistemi dedigim)
sey aslinda sadece bu....

Yani bir cesit organizma toplulugu...

Ayrica bu yapinin farkinda olunmadan neyin ne oldugunu
nereye gittigini anlamak pek mumkun degil..

Simdi gelelim biraz dagitim savaslarina:

Evet..
Debian diyecegim..
Niye?
Cunku bu dinamik ve karmasik yapiyi kendi icinde
en iyi sindirebilmis dagitim o...

Bu anarsik ortamda dahi -karsi karsiya oldugu problemin
ne oldugunu iyi tanimlamadigindan dolayi- bir debian sistem
kirilip dokulmeden yoluna devam eder.

Ustelik bunu siz yoneticisine en az yukle yapmayi becerebilir.
Bu karmasik gelisim surecini yonetebilir.

Su ana kadar RedHat, Slack, Suse vs vs vs kullandim.
Ya sistem cok cabuk yaslanmakta,
yada onun yaslanmamasi icin siz yaslanmak zorundasiniz.

Ilk basta bunun farkina varilmiyor ama
geriye donup bir muhasebe yaparsaniz ne kadar
gereksiz yere debelendiginizi gorursunuz.

Neyse...

Cok konustum...

Iyi gunler.........Imran