[terim] Re: [tbd-terim : 69] Veri-Bilgi: terimler ve bir girisim. (fwd)

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Thu 06 Jun 2002 - 16:03:30 EEST

Nilgün Belma Bugüner wrote:

> Trans ve action aktarım eylemini gayet net ortaya koyuyor.
> Sonuçta bir işlemdir, amacı da veri aktarmaktır.

Foldoc tanımı:

transaction

A unit of interaction with a DBMS or similar system. It must be treated
in a coherent and reliable way independent of other transactions. See
atomic.

Internet'den biraz daha aradım:

transaction:

In computer programming, a transaction usually means a sequence of
information exchange and related work (such as database updating) that
is treated as a unit for the purposes of satisfying a request and for
ensuring database integrity. For a transaction to be completed and
database changes to made permanent, a transaction has to be completed in
its entirety. A typical transaction is a catalog merchandise order
phoned in by a customer and entered into a computer by a customer
representative. The order transaction involves checking an inventory
database, confirming that the item is available, placing the order, and
confirming that the order has been placed and the expected time of
shipment. If we view this as a single transaction, then all of the steps
must be completed before the transaction is successful and the database
is actually changed to reflect the new order. If something happens
before the transaction is successfully completed, any changes to the
database must be kept track of so that they can be undone.

Transaction'da bir eylem söz konusu. Karşı tarafın veriyi alması (FTP
benzeri) önemli değil, veriyi kaydetmesi ve bunu önceden tarif edilmiş
düzenekte yapması önemli. Yine transaction'da, bunu yaptım, veya
yapmadım diye geri dönüş mefhumu söz konusu.

Veri aktarım işlemi bana bunları çağrıştırmıyor. Örneğin normal bir FTP
işlemini veri aktarım işlemi olarak görüyorum. FTP sunucusu, isteyen
birisine dosyayı veriyor. Fakat karşı tarafın bu dosyayı kaydedip
kaydetmediği, o bağlantının durumu, o bağlantı koptuysa neresinden
koptuğu FTP sunucusunu alakadar etmiyor.

Ama eğer istemci ve sunucu bütününde FTP işlemini bir transaction haline
getirmek istesek, FTP sunucusu kendisine bağlananın kim olduğunu bilir,
o dosyayı verir, istemci ben dosyayı aldım, kaydettim, şu kadar bayt vb
gibi bir doğrulama verir, FTP sunucusu da, ben bu transaction'u yaptım
derdi.

Üstelik artık atomik olmayan transaction'da neredeyse kalmadı.
Dolayısıyla yine yukarıdaki örnekte, istemci, dosyayı, bütününü alıp
doğrulamadıkça "ben bu işi bitirdim" demezdi. Yarı yolda koptu ise ya
devam edebileceği noktadan devam eder, ya da dosyayı silerdi.

Yani GetRight (popüler bir FTP client'ı) ve FTP sunucusu bir arada
transaction benzeri çalışabilir, ama komut satırından çalışan ve neyi
nasıl, nerede yaptığından bihaber olan ftp client ve FTP sunucusu ancak
veri aktarım yapabilir.

Veri aktarım örneğini verdim, ama bir transaction için aslında
emir/eylem/emirin yapıldığı teyidi söz konusu. Bu emir "falanca veriyi
al ve kaydet" olabileceği gibi başka şeyler de olabilir. İşin içine
veriyi ilgilendirmeyen transaction girince hepten olay çığrından çıkıyor
diye düşünüyorum. Örneğin bir transaction "daemonları yeniden başlat"
olabilir. Bu transaction'un atomik olması (ya hep, ya hiç) zor. Fakat
transaction olması için sıralanabilmesi, o transaction yapılırken bir
başka transaction'unun yapılmamasının sağlanması, ve transaction yapıldı
diye geri bilgi beslemesi yeterli.

Esen kalın,
Deniz