[Linux] Re: linux & freebsd

From: Berk Demir (berk@linux.org.tr)
Date: Thu 12 Sep 2002 - 15:56:25 EEST

> gercek bir paket sistemi derken neyi kasdediyorsunuz? Ucretli Linux
> lari mi? anlayamadim.?!

Gercek bir paket sistemi derken Red Hat, SuSE, Mandrake ve bir cok
Linux dagitiminda kullanilan RPM'i veya Debian'larda kullanilan ve
cok basarili oldugunu rahatca soyleyebilecegim DEB'i kastediyorum.
Kullanidiniginiz "?!" ve benzeri noktalamalardan veya tek kelimelik
cumlelerden biraz konuyu baska yerlere cekistirmeye calistiginizi
dusunuyorum ama sag tarafimdaki melek yanlis yaptigimi soyluyor.

> Bilakis benim sorunum da up2date ile olmustu ve oldu da...
> Suan USA da yasayan sistem programcisi elemamim redhat 6.2 ile
> hack edildiginin tarihinine de Burak Bey canli tanigidir.
> Durumu Genel M=FCd=FCre aktardigimde ilk dedigi sey siz
> FW yi devre disi birakir birakmaz adamlar hemen orada mi bekliyormus???
> Heheu tabiki beklemiyor ama Redhat 6.2, o zaman 7.0 kullanilmakta
> ve arkadasim pacth lerini yapmamis aciklar var...vs vs gibi detaylara
> girmeyim yine listeyi mesgul etmeyim. Kisaca Up2date yok security de yok

Peki ayni durumu CVSup yok, security de yok diye yorumlayabilir miyiz ?

> Daha eski bir deneyim daharedhat 6.2 Ipchain de kurduk ve 2000 mart ayind=
a hacklendik
> nedeni ise up2date yapamadim diye.. ve belkide 1-2 acik oldugu icindir ..=
=2E. ama who knows??!?!

Bu durum dunya uzerindeki tum isletim sistemleri icin gecerli
degil midir ?

> Siz bana up2date lerde sistem kernel i tumden indiriyor artik
> diyorsunuz degilmi? yani benim RPM leri indirmem tek tek paketleri
> secmem filan gerekmiyor oyle mi? paketlerin prerequistlerini de bilmem
> gerekmiyor oyle mi?

Evet aynen oyle. Sisteminizde kurulu olan paketlerin guncellemelerini
istediginiz bir Red Hat yanisinda takip edebilyorsunuz. Eger sis
isterseniz bu paketleri de sizi hic rahatsiz etmeden guncelleyebiliyor.
Su ana kadar hic kullandiniz mi ?

Benzer durum, Debian'lar icin gecerli. apt-get yazilimi ile aynen
BSD ports tree'de oldugu gibi sisteminizde kurulu olmayan programlari da
hic bir dependency sorunu ile ugrasmadan kurabiliyor ya da kurulu
mevcut paketleri (yani tum sistemi diyebiliriz cunku Linux'da hersey
bir paket) cok kolay bir sekilde guncelleyebiliyorsunuz.

Benzeri yazilimlar SuSE ve Mandrake Linux dagitimlarinda da cok iyi
sekilde gerceklestirilmis.

> Sonradan eklenen diye neyi kasdetmektesiniz? Ben FreeBSD yuklerken
> sistem icerisinde sadece ayarlari yapmam yeterli oldu tipki Linux
> installationda oldugu gibi...

ipfilter yazilimi sizin de cok iyi bildiginiz "base system"
icerisine dahil bir yazilim degil. FreeBSD, core group elemanlarindan
Luigi Rizzo tarafinda gelistirilmis "ipfw" yazilimini varsayilan
paket filtrecisi olarak kullanir. Ayrica bu yazilim, ipfilter'a
daha iyi rakip olabilmesi icin FreeBSD Foundation*[1] tarafindan
Luigi Rizzo'ya yuklu miktarda para odenerek stateful inspection
ozellikleri kazandirilmistir.
Ipfilter her ne kadar "Category: core" olarak listelense de
"Contributed Software" olarak gecer.
FreeBSD tarafindan desteklenen paket filtrecisi "ipfw"'dir.

Sonradan eklenen yazilimdan kastim budur.
Eger ayni ornegi Linux tarafina cekmek istersek, tripwire
yazilimi da Red Hat tarafinda ucretsiz dagitilir. IpFilter'a
gore daha radikal olup ozgur yazilim degildir bu ornek.
Benzer seyleri Red Hat'in file integrity checking yetenegi
olarak sayabiliriz elbette.

> Ayrica siz Linux un bu konuda daha iyi
> oldugunu soylemeyeceksiniz degilmi? ben yanilmiyorsam Burak bey de
> security danismanligi yaptigi hemen bir cok yerde FW isini BSD ile
> cozuyor aceba o neden bu secimi yapiyor sizce?

Konuyu ciddi anlamda baska noktalara cekmek niyeti icindesiniz.
Ben hic ama hic bir iletimde Linux bu konuda BSD'den daha
iyidir demedim.
Sorularima objektif ve saptirilmamis yanitlar verirseniz bu
tartisma medeni bir sekilde sonlanabilir ama Reha Muhtar'la
Ates Hatti konvensiyonunda daha fazla ilerleyemez.

> [...]
r children,
> unless she wants them, by refusing to be a servant to God, the State, soc=
iety,
> the husband, the family, etc., by making her life simpler, but deeper and=
 richer.
> That is, by trying to learn the meaning and substance of life in all its =
complexities;
> by freeing herself from the fear of public opinion and public condemnatio=
n."
> [Emma Goldman, Anarchism and Other Essays, p. 211]

Bu yukaridaki paragrafi neden eklediginize anlam veremedim.
Zannediyorum ki Linux kadinlari asagilayan ama FreeBSD feminizmi savunan
isletim sistemleri degildir.

-bdd