[Linux] Re: linux & freebsd

From: Şeref Tufan Şen (tufan@itu.edu.tr)
Date: Tue 10 Sep 2002 - 14:41:33 EEST

Selamlar ,,,

On Tue, 10 Sep 2002 13:33:20 +0300
reni <reni@glowingeyes.net> wrote:

> Selamlar,
>
> Tuesday, September 10, 2002, 9:49:40 AM, you wrote:

> Sadece driverlari ile ilgili biraz sorunlari olabilir.
> Linux; kadar wellknown olayabilir yada daha buyuk bir gelisitirici kitlesi
> desem daha dogru olacak. Ancak Linux serverlar bazinda ise biraz sıkınti
> yaratiyor gelismekte olan ve surekli kernel derleyen bir sistem icin
> sunucu dusunmek biraz cesaret derim.

Linux çekirdeği ve linux dagitimlari ortaya cikislarindan itibaren yoğun olarak sunucu tipi makinelerde kullanılmışlardır. Sürekli çekirdek derleme diye bir şey yapma zorunluluğu hiç bir şekilde yok. Çalışan bir sisteminiz var ise buna dokunma zorunluluğunuz yok. 2.4.13 çekirdeği kullanan ve 330 günlük uptime'ı olan sunucularım mevcut , ki güncel çekirdek 2.4.19. Bir sunucu üzerinde gerekli olmadığı takdirde çekirdek derlemenize gerek yok. Her yeni sürüm belli artılar ile gelebilir ama bu artılar sizin çalışan sisteminiz için önemli olmayabilir. En basit felsedir , çalışıyor ise bırak çalışsın , felsefesi.

> Ben hayatimda ilk defa cvsup yaptim :) inanilmaz bisi idi. Linux da kernel derlerken kernel mi beni
> derliyordu ben mi kernel i bilmiyorum. Ancak sunu soyleyim ki Linux PC lerde ve
> small businesslerda sanirim cok daha ustun kisaca windowsun tahtina
> tek rakip Linux ve olmalida.

Linux masa üstü makineler içinde atak durumunda ama kullanıma bakarsanız halen sunucu bazlı bir ağırlığı mevcut. Çekirdek bazında sunucular ve masaüstü sistemler için performans artışı getirebilecek gelişmeler mevcut. Özellikle preemptible kernel özelliği , schedule algoritmasındaki iyileştirmeler sadece masaüstü sistemlere değil sunucu sistemlerde de çok büyük artılar getiriyor. Bu özellikler olmadan bile sunucu sistemlerde linux kendini çok rahat belli ediyor. Bu açıdan bakıldığında "linux masa üstü sistemidir , sunucularda kullanılmaz" gibi bir yaklaşım kusura bakmayın ama inanılmayacak derece saçma geliyor.

> Cevremdeki hemen tum arkadas dost aile fertleri HomePC
> lerinde Linux kullaliyor kullansinda. Ancak Serverlarda buyuk
> networklerde risktir bence.. Guvenlik yuzunden risk, staroffice
> denemdim denerim ancak ben Linux ve FreeBSD bazindaki tartismayi
> gereksiz buluyorum biri PC lerde, digeri ise Networklerde kusursuz
> gozukmekte.

Dost çevresi çok geniş bir kitle tanımı değil. Dünya üzerindeki örnekleri inceleyin bence.. Dost çevrem sadece evinde kullanıyor ile bu işe ne kadar bilimsel yaklaşmış olduğunuz ortada...

> As server platform, free BSD from the technical point of view was clearly superior to Linux with kernel v2.2.
> However, Linux kernel 2.4 allowed to match both platforms in almost all aspects.
> FreeBSD currently powers high-loaded sites like Yahoo and cdrom.com.
> The last handles 750 GB of transfers per day and 3600 simultaneous connections on single Pentium Pro 200 PC.

Bu tip örnekleri her işletim sistemi için bulabileceğinize inanırım. Amazon'un web siteleride eminim inanılmaz hit alıyordur ve linux tabanlıdır.(Red Hat'in sayfasında Amazon'un linux'a geçmesi ile ilgili bir makele vardı şu an tam adresi hatırlamıyorum ama isteyen bakabilir.)

Aslında demek istediğim Linux sunucular için kullanılamayacak bir işletim sistemi demek bence çok mantıklı değil. FreeBSD veya BSD'lerin belli üstünlükleri olabilir.Bunun üzerinde bir tartışma olabilir ama bu Linux'un sunucu işletim sistemi olmadığının kanıtı değildir. Aksine ispat edebilecek olan var ise her ortamda kendisine cevap vermeye hazırım.

--
Şeref Tufan Şen
İTÜ-BİDB