[Linux] Re: Ynt: Re: hosting icin server

From: Umut Demirhan (udemirhan@yahoo.com)
Date: Tue 12 Nov 2002 - 22:17:04 EET

> merhabalar
> verdiginiz cevaplara tesekuurler
> peki binde kolay host eklemek icin bi script yada
> tool var mi bildiginiz?

Serveri ilk kurarken webmin olsun plesk olsun pek cok
tool uyuyor. Ama bir sure sonra ihtiyaca gore server
uzerinde kendiniz degisiklikler yaptiginizda artik bu
araclar yeterli olmuyor (hele benim gibi maymun
istahliysaniz) ve elle yonetmeye basliyorsunuz (kaos
burada basliyor)

Eger benim durumuma duserseniz, yani elle yonetmeniz
gerekirse, bazi pratik seyler gelistirdim, onlardan
istifade edebilrisiniz: (server: bind, qmail, apache,
mysql, php, java, tomcat, vs vs vs)

- apache'nin include diye bir direktifi var. Bir dizin
icerisindeki tum dosyalari direk htttpd.conf dosyasi
icinde kabul ediyor. Her host icin bir dosya yaptim,
aradigimi bulmasi kolay oluyor.

- musterilere upload icin ftp account actim ve her
account icin virtual root directory'i aktif hale
getirdim. her host icin bir user, her user sadece
kendi dizini icerisinde calisabiliyor. Bu dizinlerin
hepsi documentroot altinda.

- bind icin daha da kolay. standart.zone diye bir
dosya hazirladim. tek yaptigim /etc/named.conf altinda
ekledigim domaini standart.zone dosyasina
yonlendirmek. bu standart icinde ftp, mail, vs hepsi
tanimli.

- domainekle diye bir script yaptim. Cok basit bir
mantikla calisiyor:
1. once bir kullanici ekliyor (eger ayrica
belirtmemissem domain adi ile ayni)
2. home dizini olarak documentroot altinda yine o
isimde bir dizin aciyor ve ftpye home dizin olarak
orayi gosteriyor.
3. qmail altinda gerekli kullanici ve domain acma
islemlerini verdigim sifre ile yapiyor
4. apache icin hazirladigim sablon dosya icine domain
adi ve documentroot gibi bilgileri ekliyor, webalizer
ciktilari icin gerekli dizinleri ayarliyor, cgi
dizinini ve standart verdigim cgi dosyalarini
yerlestiriyor, hazirlanan conf dosyasini include
edilen dizine yerlestiriyor.
5. webalizer icin sablon dosyadan conf dosyasini
olusturuyor ve cron tarafindan calistirilan scriptin
sonuna ekliyor (boylece duzenli olarak istatistik
bilgileri guncelleniyor)
6. mysql altinda yine ayni isimde database aciyor ve
haklarini duzenliyor.

gibi gibi gibi... ayrintilar aklimda degil ama
gondersem bile isinize yaramaz. cunku sistemi
fazlasiyla kurcaladim ve standart olmaktan cikardim.

Ama soruyu tamamen ters anlamisim. Sadece bind icin
sormussunuz, ben ne varsa soyledim. :))

Eger buraya kadar okuyanlar varsa ve konu hakkinda
bilgileri varsa eminim guluyorlardir yaptiklarima...
Ben kendimce bir duzen kurdum ve slackware 8.1 altinda
tum programlari kendim derleyerek ilerliyorum.
Versiyon yukseltmek belki 1-2 saatimi aliyor, ama onun
icin de bir script gelistirdim, yeni versiyonu gerekli
dizine koyuyorum, INSTALL dosyasini soyle bir
tariyorum eskisiyle buyuk bir fark var mi diye, sonra
hazirladigim scripti calistiriyorum ve gerekli tum alt
programlarla birlikte bastan derliyor herseyi.
(Ozellikle apache tum modulleriyle statik calistigi
icin onda cok pratik oluyor, tum modullerin yeniden
derlenmesi olayinin otomatige girmesi)