[Linux] Re: qmail kullananlara soru

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Fri 21 Jun 2002 - 20:58:29 EEST

Selamlar..

On 21 Jun 2002 19:43:42 +0300
Murat Koc <murat.koc@frontsite.de> wrote:

> ne siniri :)) cok defa asiri hizdan ceza yedim ben 230km/h da
> yakalaninca :)
>
> bu araclarin kullanildigi yerler TEM degil ama :)

Keske TEM olsa. Bu araclar cogu zaman Sivas-Yozgat arasinda kullaniliyor. Bu ara 300 KM civarinda ve sadece 65 KM'sinde hiz limiti 70. Zaten bu kadar berbat bir yolda, en fazla 130 yapabiliyorsunuz. Ibre 130'a vurunca, ya bir viraj onunuzu kesiyor, yada yol patates tarlasi gibi...

Milletin %95'i, gunluk 5000 - 10000 mail ile calisiyor en fazla. Simultane baglanti sayisi maximum 500 civarinda oluyor. Bu acidan bakinca, 500 tane sendmail'i bile siradan sistemler kolayca calistirabiliyor. cunku, network baglantilari yavas zaten.. 500 mail = yaklasik 25 MB ediyorki, buda bufferler icin haydi haydi yeterli bir rakam.

Hal boyleyken, gidip performansli diyerek QMail ile bogusmakta ayri bir tez konusu. Neden qmail ile bogusmak ? Qmail Que yapisi gibi, process tabanli yapisi boyle dusuk yuklerde dezavantaj oluyor. Yeni bir process baslatmak VM icin thread olusturmakan birazcik daha eziyetli gibi gorunuyor. Elbette Linux'tan bahsediyoruz. BSD bu iste biraz daha guclu. Gerci ne farkeder ki ? En hizlisi QMail olsa, en yavasi Sendmail, 500 simultane mail alabilen bir serveri herhalde oglanin begenmeyip attigi P75 ile yapmazsiniz.. En hizlisi, atiyorum, 100 sn.de bitirir isi, en yavasi, 105 saniyede.. Buda maksimum yuk durumunda ki server hayati boyunca bu yuke kac defa denk gelir, ayri bir istatistik konusu..

Evet, QMail ile bogusursunuz. Yok bir suru patch cak sagina soluna. Yok maildir icin ReiserFS ile ugras. Filesystem dertleri filan. Conf isi daha basitmis. Dogrudur, ama conf edilecek bir sey yokki ? Postfix gibi ayni programi LDAP vs. ile calistirmiyorsunuz. Sendmail, zaten bulmaca ama, cogu zaman misirda bir tanrinin ne oldugunu bilmeniz yetiyor. Endonezya adalarinda, pasifik ile hint okyanusu birlesir. Biri digerinden daha yuksektir ve dehsetli akintilar vardir. Bu akintinin en yuksek oldugu adalarin adi, sadece Endonezya'ya gidecekleri ilgilendirir. Yani, o goz korkutan sendmail.cf'nin size lazim olan satirlarinin sayisi 10 tane bile yoktur herhalde. Gidin, squid'e bakin. Onun conf'u cok mu sade sanki ? Ama kimse, Apache'yi proxy olarak kullanmaz. Iste durum benzeri bir sey. Bu nedenle Sendmail/Postfix her zaman mail server pazarinin hakimi olacaktir.

Sonucta, temelde QMail ile bilhassa Postfix acisindan cogu kimse icin pek bir fark yok. Dileyend diledigini kullansin. Yeni baslayanlar, Sendmail ile baslasin ise, bunu calistirmayi basardiginda, sistem admin.ligin %70'ini kapmis olur bahaneyle..

> Yok yok biz anlasamayacagiz boyle de devam etmeyelim off-topic olmaya
> basladik iyice. en iyisi siz 300km/h gitmeye devam edin ben yaninizdan
> 376km/h la geceyim :) (Saka tabii)
>
> ama qmail e gicigim yani DJB e de gicigim bir kez daha belirtmek isterim
> :)

Aslinda bende gicigim o sahs-i muhterem'e. Fakat, programlarinda bir kendine ozguluk var. Bilhassa Distributed processing'e biraz daha uygun. Elemanin, UNIX dunyasinin bilhassa BSD gozunden oldugu goruluyor. QMail BSD uzerinde hakikaten harikalar yaratabilir.

Fakat, su patch problemi insani endiselendiriyor. Patch'lerin QMail uyumlulugu kadar, birbiriyle uyumlulugu da dusunulmesi lazim. Guvenlik endiselerinin temel kaynagi, SMTP portunun "ROOT" olarak tutulmasi sanirim. Calsitirin MTA'yi 24560'inci portta, redirect ediverin SMTP isteklerini.. Kodda uc satirinmi ne degismesi Sendmail'in "non-root" olarak baslamasina yetiyordu yanlis hatirlamiyorsam..

Qmail, arka olarak, destek olarak, guncelleme icin sendmail'in guvencesini vermiyor. Ben belki otursam, QMail'i bastan bile yazarim. Fakat, oturup onu yapmaktansa, baska eksikleri kapatmayi tercih ederim. Ornegin, Sendmail veya Postfix'i Exchange 2000 ozellikleriyle donatip, WorkFlow isinin belini kirmayi isterim ve planlarim arasinda mevcut. Su gun ugrastigimiz bazi seylerin hedefleri arasinda bu da var.. Bu asamada, QMail'e guvenemem maalesef.

Sonuc olarak soylemek istedigim son soz su. QMail veya Sendmail yada Postfix. Pratikte biri digerini aratmayacak urunler. Hangisini dilerseniz onu kullanin. Ben Sendmail diyorum, bir dinozor olarak. Fakat QMail diyen hic kimseye de, Postfix daha hizli daha kolay diyen hic kimseye de "Yanlis biliyorsunuz" demem, "Haklisiniz be kardesim" derim.. Dahasi her an, Postfix'e donebilirim kafam eserse, ama QMail icin bir hayli tereddut ederim..

Saygi ve sevgiler..