[Linux] Re: Performans/TCO ve GPL lisansı

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Wed 19 Jun 2002 - 12:47:25 EEST

Selamlar..

Linux senliginde HP'nin semineri vardi. Vatandas gozumuzun icine baka baka, Linux guvenli bir sistem degildir diyerek cikti. Kendi Secure Dagitimlarinin ozelliklerini saydi. Ben, icimden "haa, bu bizim su program, su bizim bu settings.." diyerek icimden, aslinda bizim Linux'u su gecirmez yapmak icin uyguladigimiz cozumlerin, HP'nin Linux'unda en basta olusturulmus oldugunu gordum sadece..

Evet, bu camialar, carpitarak konuyu boyle bir yaklasimda bulunabiliyorlar. Bu isin bir tarafi. Diger yandan, bazi UNIX'ler gercekten Linux'a gore daha yuksek performans sunarlar. AIX gibi mesela. Fakat bu performasin gerceklesmesi, Donanim+OS+Application'un birlikte bir duzen icinde bulunmasiyla mumkun olabilir. Maalesef, guncel pek cok sistem bu ucunu uygun sekilde biraraya getiremez. MS, isin OS+Uygulama tarafini kendi yazarak bu isin uzerine yurudu. Hardware ureticilerde bilhassa o platform icin donanim urettiklerinden MS sistemleri gercekten iyi performans verir oldu. Fakat, konvansiyonel UNIX sistemleri bilhassa ureticilerinin kendi yazdiklari UNIX'ler, kendi yapildiklari donanim uzerinde MS'nin sistemlerine her yonden fark atmayi her zaman becerdiler.

Linux ise, temelde PC Tabanli bir sistemdir. Multiplatform'dur, her yerde calisabilir.. Ama sistemin optimizasyonu en iyi PC uzerinde yapilmistir. Eger Bir kac puf noktasini iyi uygulayip elinizdeki sistemi Linux'un avantajlarina gore entegre ederseniz, Slowlaris veya SCO/UNIX'ten daha iyi sonuc elde edersiniz. Dahasi Linux cok enteresan konfigurasyon ozelliklerine sahiptir, bunlarin kullanimi cok sasirtici sonuclar dogurabilir.

Simdi 500000 kullaniciyi isleyecek bir mail server dusunun. Kernel'in toplam dosya handler ve process handler mekanizmasi bu sayiyi islemek icin yeterli degil maalesef. Diger yandan boyle bir sistemde ihtiyac duyulabilecek yuksek veri islem gucu icin bilinen kernel VM'de yetersiz. Yapmaz mi ? Yapar, bir sekilde o isi yapar, ama bu iste bir HP/UX veya AIX'in daha da Solaris'in verimini saglayamaz. Diger yandan bu yuke yetecek makinede biraz zor bulunur. Donanim ve yailim olarak bakarsaniz, sistemin maliyeti 500K $ civarinda olur. Ama, Linux bu noktada gene imdadiniza yetisebilir. Soguk okyanuslarda, penguenler tek basina leziz ringa baliklarini yakalayamaz. Bu baliklar suruler halinde dolasir ve tek bir pengueni kolayca atlatacak zekaya ve ceviklige sahiptirler. Penguenler biraz tip hayvanlardir. Suruye dalinca hep en yakindakine gidecegim derken baliklarin hicbirini yakalayamaz. Iste bu penguenler boyle tek baslarina yapamayacaklari bir isi, surek avi yapip baliklari kiyiya hapsederek yaparlar. Burada da tek
 bir Linux'un halledemeyecegi bu yuku, mesela 20 tane Linux halledebilir kolayca. 20 Tane 2K $ server, kablosu susu busu derken, 500K $ sistem yerine 50K $ lik bir Linux Clusteri koyarsiniz olur biter. Ustelik VM yuku azalacagi icin, o 500K Serverden daha performansli olacaktir.

Bilmem bu basit ornek aciklayici oluyor mu ? Linux belki en iyi OS olmayabilir ama her kosula uyan, her seye donebilen bir sistemdir. Bu sayede, dikey veya yatay olceklenebilirlik konusunda rakipsizdir. Bu, Linux'un performansi yetersizdir anlamina gelmez. Zaten bu yuvarlak cumleler cok fazla kafa karistiriyor. Ne zaman, hangi kosulda yetersizdir ? Iste bu cevabi aramak lazim.

Daha iyi bilinen bir ornek, MySQL - ORACLE/PGSQL arasinda yasanir. MySQL'un yuksek yukte yetersiz oldugu soylenir hep. Buyuk tablolarda sisermis, transaction destegi yokmus vs. vs. Oysa MySQL'in hedef profili, kayit guncelleme sayisinin dusuk, okuma sayisinin yuksek oldugu sistemlerdir. Boyle bir sistem, Web hizmetlerini cok iyi tarif eder. Buyuk tablo ? 5 Milyon satirlik tablolarla calisan MySQL Serverleri var ve bir sorun yok. Diger yandan kac kisinin 5 Milyon kaydi var ?

Evet, Linux siradan sistemlerde yeterince degil, digerlerinden cok daha yuksek performans verir. Bazi uygulamalarda, bilhassa PC standartlarina gore yuksek, cok yuksek yuklerde Linux'un performansi yetersiz kalabilir. Ama benim bildigim, bu ulkede Linux'un performansinin yetmeyecegi hic bir kurum yok.

Saygi ve sevgiler..