[Linux] Re: konu disi

From: Serdar Koylu (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Wed 17 Jul 2002 - 14:01:24 EEST

Selamlar..

Sorudanda cevaplardan da bir seyler anlayamadim ama...

Bilgisayar ve cogu monitor, Sebeke gerilimini dogrudan DC'ye cevirip kullanirlar. 50-60 Hz mevzusu giristeki RFC soklarini ve suzgec kondansatorlerini belirler. 220 V AC dogrultulunca, 220 * 1.41 = 310 V Bir tepe degeri ile kondansatorleri sarj eder. Ama dizayn ortalama degere gore yapilir: 310 * 0.636 = 197 Volt. Cunku kondansatorlerden kisa periyotlarla yuksek akim cekilecektir. Bu nedenle ortalama deger daha uygundur. Bu Darbe bosluk orani belirsiz olan devrede ortalama primer akimi durumunda kondansatorlerin garanti edebilecegi en dusuk voltaj seviyesidir. Kondansator degeri bu ortalama degeri tipik primer akiminda saglayabilecek sekilde secilir. Fakat, tipik UC3842, MC14550, TDA8330 gibi (yanlis hatirliyor olabilirim ama benzer chipler kullanilir) gibi chiplerle yapilmis monitor SMPS devreleri Bulk modunda akim surucu olarak calisir. Sonucta genel olarak 85 V'a kadar voltajlarla calisabilirler. ATX guc kaynaklari ise Trafo girisinde bir kondansatorle surulen gerilim surmeli bir PWM yapisina sahiptir. Pu
sh Pull driver olan TL494 gerilimi simetrik bir cikis kati olan switch transistorlerine iletir. Ustteki ( Vcc'ye bagli olan) transistor kondansatoru trafo uzerinden sarj ederken digeri desarj eder. Boylece periyodun ve - kisimlari olusur. Yani trafo uzerinde akim tamamen yon degistirip tam bir AC surme saglar.. Bu nedenle bu kondansatorun (1 mikrofaradlik bir polyester kondansator) PWM ramp suresince yeterli hizda (bu hiz 1 Khz Filan degildir, 26 ile 40 KHz arasinda degisir) sarj olabilmesi icin nispeten yuksek bir besleme degeri gerekir. Minimum 160 V civarinda. ATX/AT guc kaynaklari 110V sebeke icin iki kondansatoru gerilim ikileyici olarak kullanip bu voltaji elde eder.

Demekki, ATX guc kaynagi icin ripple'den arindirilmis 197V yeterlidir. Cogu monitor bu voltajla sorunsuz calisir. Sonucta siz DC 200 V ile (Akuden alinan DC) sistemleri surerseniz cok cok buyuk ihtimalle sistemi calistirirsiniz. Asil sorun akulerin buyuk bir hizla icdirenclerinin yukselmesi ve voltajin dusmesi olacaktir. Sonucta 1-2 saat sonra bu deger 150 V'a iner ve bilhassa ATX guckaynagi icin yetersizlesir. PWM devresi, frekansi ve ramp egimini artirarak bunu gidermeye calisir. Ama buyuk ihtimalle trafonun nuvesi doyuma gidip transistorlerin yanmasina yol acar. Tecrubeyle sabittir :)))

En makul yol, ATX guc kaynaginin yerine 12/24 V ile dogrudan /-12, /-5, 3.3 ve 5vsb voltajlarini ureten bir guc kaynagi yapmaktir. Tipik ATX guc kaynaklarinin trafolarini MOSFET ile surerek bunu yapmistim bir zamanlar. Bilhassa HexFET'ler son derece iyi oluyor. Elbette bobini acip primer sargiyi yenilemek sart oluyor. Yoksa alet 3-5 dk. sonra yaniyor..

Basitce E27 nuveler ile hem monitore yetecek 200 V DC'yi hemde dogrudna ATX power degerlerini elde edebilirsiniz. Yok, elinizde zamanla azalmayan hazir bir 200V DC kaynagi varsa dogrudan bunu kullanabilirsiniz de.. Monitor icin gereken guc daha dusuktur: Tipik olarak 85..100W. ATX kasa ise en azindan 200W verebilmelidir guncel durumda.. Toplamda 300W, emniyet icin 400W gerekli. Buda 13.8 V (Kursun akulerin voltaji) icin 30 A, aku voltaji biraz dusunce (12..11V) icin 33A, iyice dusunce (8V) 50A demek olur. Demekki sizin 50A surekli verebilecek tercihan paralel mosfetlere ihtiyaciniz var. Diger yandan 50A'yi kopmadan, yangin cikarmadan tasiyacak bir tel de lazim. Bunlara dikkat ederseniz sorun olmaz..

Peki neden UPS'ler DC cikis uretmiyor ? UPS'e her zaman bu tur bir besleme kaynagi takilacagi garantili degildir. Ornegin hoparlorler ve pek cok yazici SMPS yerine konvansiyonel bir trafo kullanir. Bu trafo DC Akimda bir kisa devreden ibarettir ve yanik vernik kokusu bir ofiste katlanilamayan seylerin basinda gelir.. Diger yandan yukseltmek icin zaten once AC hale getirilmis bir akimi, hazir AC halde olarak gerekli degerde alirken birde bunu DC hale getirmek abesle istigal olur: Gereksiz bir suru diyot, sogutucu vs..

Saygi ve sevgiler..

17 Jul 2002 11:40 EEST tarihinde yazmışsınız: