[Linux] Re: netiket ler,

From: Faik UYGUR (faikuygur@ttnet.net.tr)
Date: Tue 16 Jul 2002 - 19:41:23 EEST

Selam,

16 Jul 2002 tarihinde Murat Gezer (Linux) <murat.gezer@linuxdonanim.com> soyle yazmis:

> Yurt disindaki bir cok listede karsilasiyorum.
>
> acaba bizim liste de boyle bir sey yokmu. benim aklima gelenleri siralayim
>
> 1-) Buyuk harflerle yazma . Buyuk harf bagirma anlami tasir.
> 2-) mumkun oldugu kadar karakter setlerini turkce olarak kullanmamak bazi
> yerlerde garip isaret cikar cunku.
> 3-) Bir soru sormadan once listenin arsivine bak belki daha once sorulmus
> cevaplandirilmistir.
> 4-) kisisle tartismalari ozel olarak yapin cunku listedeki kisileri
> ilgilendirmez.
> 5-) Soru sormadan once www.google.com adresinden yararlanmayi tercih edin
> [...]

Yazdiklarinizda gercekten de haklisiniz. Ama yine de benim hep
soyledigim bir sey var: Linux le yeni yeni ilgilenen kimi gorsem
oncelikle bu listeye uye olup olmadigini sorarim, degilse uye
olmasini tavsiye ederim ve ozellikle de bu liste icin cok seviyeli
bir liste oldugunun altini cizerim.

Listede zaman zaman polemikler yasansa da, cogunlukla saygi
sinirlari icerisinde sonuclanmakta. Bu polemikler yeri geldiginde
oldukca hararetlene biliyor ama kisisel hakaretlere vardigini
ben gormedim, cok nadir durumlar oldugu zamanlarda da
mail sahipleri liste moderatorlerimiz tarafindan cesitli
sekillerde uyariliyor.

Soylemek istedigim bu liste gercekten farkli bir liste, gercekten
konularinda uzman, paylasabilecegi ve paylasmak istedigi
bilgisi olan, saygili, nasil konusulacagini bilen kisiler bu
listede. Cesitli newsgrouplardaki seviyesizliklerden, bos, gereksiz ve
anlamsiz konusmalardan bu listede eser yok. Bu listede belli bir
mailing list kulturu oturmus durumda. Kisisel gorusum listeye belirttigim
gruplardan gelen ya da daha once hic bir listeye uye olmamis kisiler
bahsettiginiz tip maillar atmaktalar. Aslinda bir sure sonra onlarda
bu durumu farketmekte ve soru sormadan once arastirma yapmaya
yonelmekteler.

Benim fikrim, yeni uye olanlarin okumasi icin yonlendirebilecegimiz
bir sayfa hazirlanmasi yonunde. Evet, SSS sayfalarimiz var ama
bolumlere ayrilmis kendi icinde dallanan budaklanan soru cevaplarin
okunma ihtimalinin az oldugu kanaatindeyim. Elbette yeni baslayan
birinin, Murat Gezer beyin mailindaki sozu gecen konulari kavramasi
bakimindan, yoksa SSS lerin bolumlere ayrilmis olmasi tabii ki,
problemlerin cozumu acisindan oldukca yararli, bir yanlis anlasilma
olmasin.

Tek bir sayfa icerisinde yukarida Murat beyin bahsettigi
maddeler ve bunlara eklenebilecek bir kac madde nin sebepleri ile
aciklanmasi yeterli olacaktir. Eric Raymond'in soru sorma konusunda
"How to ask smart questions" benzeri bir yazisi vardi, aslinda bunun bile
cevrilmesi yeterli olabilir. Yeni uye olan birinden de, listeye soru
sormadan once bu sayfayi okumasi rica edilebilir.

Yeri gelmisken liste hakkinda hep soylemek istedigim bir sey vardi onu
da soylemek isterim. Neden gonderdigimiz maillarin headerina Reply-to
ekleniyor. Buyuk listelerin coguna bakarsaniz bu yapilmamaktadir. Mail
client larda gruba ve maili yazan a ozel reply yapmak icin
secenekler mevcut. Fakat header a Reply-to eklendigi takdirde, her
reply listeye gelmekte, dolayisi ile kisiye ozel mail atmak
istendiginde o kisinin mail adresini elle yeniden yazmak gerekmekte.
Bu konuyla ilgili guzel bir yazi, su adreste bulunabilir:

http://www.unicom.com/pw/reply-to-harmful.html

Iyi calismalar,