[Linux] Re: mail seminer konusunda

From: Faik UYGUR (faikuygur@ttnet.net.tr)
Date: Sun 07 Jul 2002 - 17:31:50 EEST

Selam,

> ??? Neden olmasin ? Boyle diyerek kenara cekilmeyin.
> Tamamini anlamaya calisin. Boylece en azindan anlayabildiginiz
> kadarini anlamis olursunuz. Sonra kendinize yakin gordugunuz bir
> tarafta ihtisas saglarsiniz. Ama kernel gibi bir sistemde, bir
> bolumu anlamaya calisirsaniz, savasi bastan kaybedersiniz. PCI
> uzmani veya VM Uzmani olmasanizda, bunlardan anlamak zorundasiniz.
> Fakat gider FS yazarsiniz. Siz gayretli olursaniz, bu zorda degil zaten..

Yok yok kenara cekilmiyorum :)... Dediginiz gibi tabiki her kısmını
anlamaya çalışıyorum. Ama söylemek istediğim aslında aynı şey. Bir
takım insanlar mutlaka vardır ki bir yerlerden başlamak istiyor fakat
kodun büyüklüğünden ve karmaşıklığından korkup vazgeçiyorlardır. Benim
bunu yazmamın sebebi de onlara moral vermekti. Yani şunu söylemek
istedim: Sanılmasın ki kernel mailing listteki herkes kernel'ın her
yerinden anlıyor ve onlar gibi olabilmek için tüm kernel ı yutmak
lazım. Bunun böyle olmadığını söylemek istemiştim. Çoğu, kernel'ın
çeşitli kısımlarının nasıl çalıştığını bilir, en azından teorik
olarak. Fakat hepsi belli alanlarda uzmanlaşmıştır ve o alanda katkıda
bulunurlar. Rik van Riel, Andrea Arcangeli mesela VM konusunda
çalışırlar, ne bileyim Andrew Morton FS konusunda ki adam ext3 ü 3 ay
da okuyup anlamış. Yani yapılması gereken Murat beyinde bahsettiği
belirli temelleri edinmek, kaba taslak kernel nedir, kernel ı kernel
yapan parçalar nelerdir, o parçalar nasıl çalışır. Bunları teorikte
olsa anlamak ondan sonra ilgilenilen alanda linux u kurcalamak. Belki
öğrenirken aaa bu linux te nasıl yapılmış diye merak edip bakmak. Ki
kitaplarda, dökümanlarda okuyup da anladığınız şeyleri, kodda da görüp
anlayınca müthiş bir zevk verir.. Ondan sonra gerisi geliyor zaten..

> Aslinda bir filin ayaklari, burnu, kulaklari bunlar. Korkmayin o
> kadar, uzmanlasmak genelde "Ben o isi bilmem" anlaminda kullanilir,
> oysa bir sistem uzmani "Ben o iside bilirim ama, vaktim ve
> kaynaklarim bu isin uzerine yogunlasmami gerektiriyor" demelidir.
> Cunku aslinda hepsi birbirine benziyor. Temel bilgileri ogrenince
> digerlerini kavramaniz cok kolaylasiyor. Sync/ASync nedir, Seri
> iletisim kurallari nelerdir.. Bu kadarini bilirseniz, Seri porttan,
> USB'den, I2C'den, SMBUS'a kadar hepsi icin birer ikiser sayfa
> dokuman okumaniz yeterli olur.

Bence burada önemli olan bir konuda uzmanlaşmak ama diğer taraflarıda
boş bırakmamak ki zaten kernel da aslında herşey birbiriyle ilintili,
bir kısma çalışayım derken mutlaka başka kısımlarada
bulaşıyorsunuz. Burada aslında bence ilk adım sizinde belirttiğiniz
öğrenmeyi öğrenmektir. Bence bu en büyük meziyet ve bu yolda atılması
gereken en büyük adım. Internet ve open source çok büyük
kaynaklar. İnsan belli hedefler belirleyebilir ama o hedeflere nasıl
ulaşacağını bilmeden, yolunu çizemeden yaya kalır. Hedefe nasıl
ulaşacağını bilmeli, bunun içinde araştırmalı, okumalı... Kendi
kendine öğrenmeyi öğrenmeli. "Most hacker's are self-educated..."
diyor Eric Raymond...

Son olarak da bir alanda uzmanlaşmaya gelirsek. Mesela USB ve
hotpluging benim ilgimi çeken alanlar. Greg Kroah'ın bayağı bir
yazısını okudum ve hoşuma gitti. Belki bu alanda uzmanlaşırım bir gün.
Ne yapılır bir alanda çalışmak için önce o alan hakkında bilgi sahibi
olmalı www.usb.org da 10 larca döküman var... Indirirsin
spesifikasyonları okursun.. Sonra koda bakarsın orada nasıl implement
edildiğini anlarsın sonra ufak ufak denemeler yaparsın linux-usb
mailing listine üye olursun.. Gelen bugları kendin düzeltmeye
çalışırsın.. düzeltirsen patch ini gönderirsin.. işte bu kadar.. sonra
o alanda çalıştıkça zaten kendiliğinden gelir gerisi...

Ama işte genel yapıyı anlamak önemli... Race nedir, semaphore,
spinlock nedir... BKL nedir.. filan falan... bu temelleri anladıktan
sonra gerisi gelir... Zaten bakarsanız çoğuna LKML dekiler hepsi çok
genç insanlar... Yani bu insanlar bizden çok mu zekiler... Hayır
elbette değiller... tek avantajları bizden önce başlamış olmaları bazı
şeylere.. Rik van Riel 1997 de mi ne tanışmış linux le... o günlerde
elimdeki tek source oydu diye okudum diyo... Adam'ın VM i kullanıldı
yıllarca sonra 2.4 ün başında mı ortasın da mı Andrea'nın kine
geçildi. Çalışmak.. çalışmak.. çalışmak... Alan Cox muş... Dave Miller
mış.. kimseyi gözünde büyütmemek lazım herkes bu yollardan
geçti.. Çok şanslıyız ki linux kullanıyoruz.. open source dan
faydalanıyoruz ve bi şeylerin farkındayız...

Son olarak bu yazıda her ne kadar kernel spesifik yazsamda bu
yazılanlar her alan için geçerli elbette... Linux e çok güveniyorum ve
seviyorum.. open source u seviyorum... bu listede olmaktan ve benim
gibi düşünen insanlarla bir arada olmaktan çok mutluyum.. Keşke bu
listedeki insan sayısı 500+ değilde 5000+, 50000+ olsaydı... Ama
eminim bir gün bu ülkede de open source un önemi anlaşılacaktır
ve insanlar daha üretken daha çalışkan hale gelecek ve dolaylı olarak
da ülkemiz için faydalı olacaklardır...

kernel dan milliyetçiliğe geldik :)

İyi çalışmalar,