[Linux] Re: Merhaba

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Fri 05 Jul 2002 - 13:32:41 EEST

Hurd çekirdeğinin web sayfası: http://www.gnu.org/software/hurd/hurd.html

> bunun hakkinda da bahsedebilir misiniz acaba?

Hurd aslında Linux'dan daha önce yazılmaya başlandı. 1990-1 yılında
proje aktif olarak başladı.

FSF ilk önce işletim sisteminin diğer taraflarını yazmıştı. Son kalan
parça çekirdekti.

Ondan sonra olan oldu. O yıllarda özellikle Mach'ın başarısıyla bir
mikro-çekirdek modası vardı. Çekirdek dizaynı bir işletim sistemi
araştırma konusu olarak ilginç addediliyordu.

Hurd'u yazmaya başlayan ekip biraz konuyu dağıttı. Mevcut ve alışılan
tarzda bir çekirdek yazacaklarına değişik dizayn alternatifleri
üzerinde, biraz araştırma kokan bir tarzda çalışmaya başladılar. Biraz
da yetersiz kaldılar sanırım. Uzun lafın kısası, HURD çok uzun zaman
ortaya çalışır bir alternatif çıkaramadı. 1996 yılında ilk ayağa kalkma
emarelerini gösterdi.

Bu arada Linus, Linux çekirdeği üzerinde çalışmaya başladı. Klasik
yapıda bir çekirdektir. Kısa zamanda ortaya çıkması dünyayı değiştirdi.

Hurd'un özellikleri (konuyu iyi bilenler lütfen lafa girsin) mikro
çekirdek olmasından kaynaklanır.

Daha da doğrusu, Hurd = Gnu Mach + sunucular
GNU Mach = GNU'nun mikroçekirdeği

Linux çekirdeğinde çekirdek içinde (ve dolayısıyla özel yetkiyle)
çalışan pek çok süreç Hurd'de kullanıcı uzayında çalışır. Bunun hem
stabiliteye, hem de çeşitli özelleştirmelere faydası var. Örneğin
Linux'da bir çekirdek modülünü ekleyip çıkarabilirsiniz, fakat herkes
için geçerlidir ve çekirdek modülünü root ekleyip/çıkarabilir. Hurd'de
siz, normal kullanıcı yetkinizle bir takım çekirdek bileşenlerini
ekleyip, yalnız sizin için çalıştırabilirsiniz. Başkalarını etkilemez.

Mimarinin bazı şeyleri çok kolaylaştıracağı düşünülüyor, fakat henüz
mimari özelliklerini kullanan uygulamalar pek yok.

> simdi ben debian'dan gnu hurd mu yoksa normal linux kernel'mi
> kullaniyorum. yada ikisi entegre olmus sekilde mi nasil oluyor yani...

Debian, ortası oyulmuş bir elma.
Hurd bir elmanın ortası
Linux bir elmanın ortası

Debian'da Hurd opsiyonu var. Kullanmak için özel bir şey yapmadıysanız
Linux çekirdeğini kullanıyorsunuzdur. İkisi beraber olmaz (elmaya iki
orta sığmaz).

Çekirdeklerin farklı özelliklerini kullanan uygulamalar olmadığı
müddetçe arasındaki farkı normal kullanıcı gözüyle görebileceğinizi
sanmıyorum. Bir de tabii Hurd'de henüz donanım desteği Linux'unki kadar
yaygın değil.

Esen kalın,
Deniz