[Linux] Re: Merhaba

From: Serdar Koylu (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Wed 03 Jul 2002 - 23:42:32 EEST

Selamlar..

03 Jul 2002 21:56 EEST tarihinde yazmışsınız:

> Merhabalar. Ben bugün aranıza katıldım. Öncelikle "herkese selam" demek istedim.

Hosgeldiniz..

> Dediğim gibi aranıza daha yeni katıldım ve bu gruba girerken amacım linux hakkında birşeyler öğrenmekti, zira bu listeyi üzerinde barındıran sitede beni Linux'a ısındıracak, Linux'u bana tanıtacak ya da temel terimlerine aşina olmamı sağlayacak bir şey bulamadım, bilmiyorum belki de benim beceriksizliğim. (Grupta bir gün içerisinde gelen-giden postalardan sonra açıkçası insan korkuyor şimdi biri buna da "evet sen beceriksizsin; hem de üstüne üstlük salaksın" diye bir cevap verir diye)

Kendi adima, kimseye salak diyemem. Hele sadece maillerini okudugum birine. Bugune kadar da kimsenin bu listede kimseye bir sey dedigini gormedim.

> Aslında benim aradığım daha çok öğretici tarzı birşeydi ve İngilizce bilmeme rağmen İngilizce bir döküman aramıyordum ve aramıyorum. Neyse, öyle bir şey bulamadım sitede, o yüzden bir öneri olarak Linux sevenlerin bir Linux öğreticisi hazırlamasının Linux'a yeni başlayanlar açısından faydalı ve çekici olacağını düşünüyorum. Biraz düşününce ortalıkla "Windows for Dumbs" kitapları varken "Linux for Everybody" kitapları olmaması (varsa da halâ dikkat çekici ve itici güç durumda olmaması) düşündürücü ve biraz da üzücü bir durum benim gözümde. İnternette bile böyle bir Türkçe döküman bulamamak, gruba baktığımda "Linux'u böylesine ateşli şekilde savunan insanlar varken nasıl olur da böyle bir öğretici olmaz?" düşüncesini ön plana çıkardı ister istemez. Eğer varsa da hepinizden özür diliyorum, bana bu dökümanın adresini nereden bulabileceğimi genelden veya özelden bildirirseniz sevinirim.

Bir takim kitaplar var. Ama, Linux Windows gibi degil ki ? Kitap degil ansiklopedi yazmak lazim geliyor. Bir dagitimin icinden cikanlarla, Super Bilgisayardan, masaustu makineye kadar herseyi yapabiliyorsunuz. Benim tavisyem su yonde. Biraz kurcalayin, hosunuza giden merak ettiklerinizi ogrenin. Mesela, masaustunde, KDE, GNOME, IceWM, WindowMaker, Enlightment, BlackBox, Efsane vs. gibi pek cok pencere yonetici var ve pek az seyde birlesiyorlar. Size hangisi guzel gorunurse, hosunuza giderse onun uzerinde gidin.

Dokuman sorununuz pek fazla olmaz. Eger cat-pat ingilizceniz varsa, www.linuxdoc.org'u biraz gezinin. Cok genis bir kaynak yelpazesi bulursunuz. Diger yandan bu listede size yardimci olacaktir. Kesinlikle sormaktan cekinmeyin. Yahu bana "SAPSAL" derlermi ki filan gibi dusunmeyin. Hepimiz bir gun sizin gibiydik.

> [...]
>
> Kurulum ve sistem yönetimi konularına değinmeden konuşmak gerekirse ben kendi adıma Linux kullanmanın Windows kullanmaktan daha kolay olduğunu söyleyemem. Hele yeni başlayan birisi için. Sonuçta bu sadece bir "arayüz" problemidir. Masaüstünün çalışma mantığını anladıktan sonra bir işletim sistemini kullanmak zor olmasa gerek (sistem yönetiminden değil bilgisayarı kullanmaktan ve "işini görmekten" bahsediyorum sadece). Windows'u kullanmak kolay, ama Linux'u kullanmak da kolay... İkisinden biri zor olmak zorunda değil ki...

Bu konuda haklisiniz. Esim, Linux ile mahjoong oynayarak basladi PC dunyasina. Isyerindeki makineler Windows ona cok zor geliyor. Bir film seyretmek istemis, iki saat ugrasmis. Maillerine bakamamis. Onlara Linux kurupta milleti ugrasmaktan kurtarsaniz diyordu.

> Sistem yönetimine geçmeden önce kurulum konusuna değinmek isterim. Yıllardır Windows kullanır ve her ay en az bir kez Windows kurarım (kafe işlettiğim için). İlk Windows kurma tecrübemi hatırlamıyorum, ama o zamanlar bilgisayar terminolojisinden pek anlamıyordum, dolayısıyla zor başardığıma eminim, ama o zaman Linux kurmam gerekseydi, bilgisayarı Linux'la açılır hale getirebileceğimi de sanmıyorum açıkçası. Ancak şimdiye kadar üç kez Linux kurdum ve bilgisayar terminolojisini bilmemin ve İngilizce bilginin (İngilizce öğretmenliği öğrencisi olmamdan ötürü olsa gerek :) ) yeterli olmasından ötürü olsa gerektir ki hiçbir zorluk yaşamadım, Linux kurulu makinaya ağı ve İnterneti "göstermeyi" başardım, hatta mail bile okuyup gönderdim. Ama yeni başlayan birisi için hangisini kurmak daha zordur ? sorusuna verilecek cevap ikisinin de kendine göre zorlukları olduğu veya belki daha doğru bir deyişle ikisinin kurulumunun da kolay olmadığı bana göre. Tabii ki Windows'u veya Linux'u kurarsınız, ama donanımların tanıtıl
ması, ağı görmek, İnternet'e çıkmak vs. gibi işlemlerin ikisinde de "çocuk oyuncağı" denebilecek kadar kolay olmadığı apaçık ortada bence.

Yeni dagitimlarda bilhassa, kurulum sorunu yok gibi bir sey. Bizim servise "Internet'e baglanamadigi" icin gelen tonla Windows makine var. Daha dun bir tanesi geldi. Kizi Bilkent'te okuyormus. Okulda ethernetten baglaniyormus. Simdi TTNET almis, kuramamis, calistiramamis.

Diger yandan, linux kurulurken calisan bir Linux vardir elinizde. Bu nedenle kurulum sonrasi cok fazla bir ayar gerekmez. Hic bilgisayar bilmeyen birisi icin Linux kurmak daha kolay oluyor. Fakat, mesela, HP'nin sistemleriyle verdigi Windows'un kurulum kolayligi hic bir seyde yok. CD'yi takip aciyorsunuz. Tek bir soru var cevap vermeniz gereken. Kur yada kurma.. Kur derseniz, en sonunda Lisans numarasini giriyorsunuz.

Ama, bununda kocaman bir amasi var. Bu Windows'u baska bir sistemde kurarsaniz bu kadar basit olmuyor. Aksine her sey birbirine giriyor.

Diger yandan, Linux' next tusuna basarak kolayca kurulabiliyor. Cunku donanim destegi kernelde mevcut, buda donanim yukleme problemlerini ilk kurulum icin kolaylastiriyor. En buyuk sorun, Donanimlarin Windows Compatible olarak uretiliyor olmasi..

> Gelelim sistem yönetimi konusuna. Bu konuda bence Windows'u ve Linux karşılaştırmak anlamlı olmayacaktır, çünkü sistem yönetimi zaten kendisi zordur, hangi işletim sistemini kullanırsanız kullanın. Efendim, "Linux'un komut satırı benzeri birşeyi var o yüzden zor" mu dediniz ? Ben DOS kullanarak başladım bilgisayar kullanmaya ve bana göre komut satırı, komutlar, parametreler vs. hiçbir zorluk arzetmiyor. Siz komutları yazmak yerine tıklamaya alıştıysanız o ayrı, ama bu Linux'da sistem yönetiminin zor olduğu anlamına gelmez, sizin alışık olmadığınız anlamına gelir. Veya "Windows'da herşey birşeylere tıklayarak yapılabiliyor, e nerde kaldı bunun zorluğu" diyorsanız, zor olması gerektiğini kim söyledi ki? Veya Windows'un çok stabil olduğunu ? (Veya, sistem yönetiminin bahsettiğim yönüyle (komutlar vs.) alâkası yok ama, stabil olması gerektiğini ?)

Stabilite. eger siz sadece microsoft'un ongordugu sekilde yapiyorsaniz, her seyinizi onun soyledigi tarif ettigi sekilde yaparsaniz, MS urunleri stabildir fazlasiyla. Bu su anlama gelir. Mesela web server kurdunuz. Tum clientler her zaman IE'nin son versiyonu olmalidir. SQL server olarak MS-SQL kullanmalisiniz vs. Diger yandan, mesela Hacking gibi bir faaliyet olmamalidir. Sisteme gelen paketler her zaman legal olmalidir. Donanim toleransi yoktur. Diger yandan masaustunde mesela outlook kullaniyorsunuz. Mesajda virus olmamalidir. Eger, virus var gibi dusunurse, bu mesaja ulasmak icin taklalar atmaniz gerekir. Bilmem anlatabiliyor muyum ? Eger her sey MS urunu olursa, herkeste MS'nin cizdigi kalipta islerini yaparsa, ama istisnasiz herkes, MS Sistemleri son derece stabildir.

> Linux'a tabiri caizse "laf atıldığında" hemen laf atan Microsoft yandaşı gibi muamele görüyor, hemen başlanıyor "Microsoft şöyle, Office böyle, Windows iğrenç". Öncelikle bu tamamen kişisel tercih meselesidir bence, hiç kimsenin "salaklar hala Windows kullanıyor" demeye hakkı yoktur, ki Windows'u kullanan kişi salak bile olsa kimsenin ona onu iyi tanımadan ve gerçekten de salak biri olup olmadığını anlamadan "salak" sıfatını yapıştırması benim gözümde (sadece BENİM gözümde -size göre öyle değilse ben de size "salak" diyecek değilim elbette) saygısızlıktan başka birşey değildir. Uzun lafın kısası gördüğüm şey şuydu, Linux'a laf atıldığında Linux'un güzelliklerini göstermeye çalışmaktan ziyade kelimelerle ve kişisel saldırılarla savunma yapıldığını, ya da daha doğrusu saldırarak savunulduğunu farkettim. İşin ilginç yanı, gönderdiği postalarla Microsoft yandaşı görünen insanların aslında Microsoft yandaşı olmadıklarına inanıyorum.

Beni kizdiran, bizim Windows'u bilmiyor gibi dusunulerek, bize Windows'un meziyetlerinden bahsedilmesi oluyor. Su an anakartim yandi biraz once ve kafedeki bir Windows makineden yaziyorum. Fakat, su tur mesajlara cok rasladim "Windows 2000 ile birden fazla diski tek disk gibi kullanabiliyorsunuz, Keske Win2K kullansaydiniz.." Bu olay Windows yokken daha ortada UNIX'te vardi. Windows NT filan yokken meydanda Linux destekliyordu bunu..

> İkinci noktam ise, Linux severlerin anlamaya çalışmaktan ziyade reddedip tersleme ve "zıtlaşma" şeklindeki davranışları. Biliyorum ki buna bir çok itiraz alacağım, ancak buna gerçekten inanıyorum çünkü daha önce de bazı Linux gruplarına üye oldum ve Türk olmayan insanlar için de durum aynı, yani direkt reddetme eğilimi. Sözüm kişi olarak hiçbir şahsa değildir, lütfen kişisel tepkiler gelmezse sevinirim. Bu konuda hiç kimseye bir tavsiyede bulunmak haddim değil bunu biliyorum, ama isterdim ki "Linux'çu"lar biraz daha kelimelerine dikkat etsin, kişisel saldırılarda bulunmaktan uzak dursun, Microsoft'a saldırmak yerine Linux'u yaygınlaştırmaya çalışsın.

Ama herkes sizin gibi degil ki ? Birisi cikip bize samimi olarak "Linux nerde Windows'tan ustundur ?" diye sormuyor. Cikip "windows daha kolay" diyor yuvarlak olarak. Zamanla, bu bizleri geriyor, geriyor.. Iste o dediginiz inatlasma durumuna getiriyor.

Windows ile Linux tartismasi bos laflarla arabirim uzerinden yapilmaz ki ? Ben isterimki karsimda MS'Nin vaatlerini degil, MS urununu gercekten kullanan biri olsun. Isten anlasin, guzelce kapisalim, feyz alalim. Ama ya adam Linux'u yeterince tanimiyor. Yada, Photoshop'un Linux'ta olmamasini Linux'un kabahati gibi one getiriyor. Buda dogal olarak gerilim olusturuyor.

Linux icin anlasilmasi gereken husus, onun Solaris, Windows, SCO gibi bir urun olmadigidir. Onun sahibi hepimiziz. O bizim ortak malimiz. Hic birimiz mulkiyetini sahiplenemeyiz, ama tepe tepe kullaniriz. Hatta satar parada kazaniriz. Bilinmesi gereken sey bu. MS, Bill Gates'in mali. Ne kadar iyide olsa, komsunuzun arabasi, komsunuzu gezdirir. BU ki, ta ABD'Den birisinin mali. Biz, kendi malimiza sahip cikip onu daha iyiye goturmeyi hedeflemeliyiz. Linux'a caktiginiz her civi, kendi evinizin gevreyen bir yerine caktiginiz civi gibidir. Gene kendinize ve tum dunyaya mal olur.

Saygi ve sevgiler..