[Linux] Re: HakkiÖcal .

From: Ansugo (ansugo@gmx.net)
Date: Tue 02 Jul 2002 - 21:07:14 EEST

Baris Metin wrote:
> Selamlar,

Merhaba;

> Bu mektuba cok sevindim. Boyle meydani bos bulup da konusmak hic
> sevdigim bir durum degildir. Allah'tan metni savunan birileri cikti da
> bir iki soru sorma olanagi bulacagiz. Daha sonra da asagidakilere cevap
> verelim. Biraz uzun olacak simdiden ozur dilerim...
>
> Oncelikle belirmek istiyorum, burada tartismalara katilirken genellikle
> tam isimlerimizi kullaniyoruz. Kiminle konustugumuzu bilmemiz acisindan
> bize yardimci oluyor. Siz de isminizi bahsederseniz seviniriz.

Gerçek kimliğimin bundan fazla birşey ifade edebileceğini sanmıyorum.
Yıllardır herhangi bir yer de bundan farklı birşey kullanmadım. Sadece
bikaç extra nickim vardır, onları başka topluluklar içinde kullanıyorum.
  Ama merak ederseniz söyleyeyim, bana gerçek hayatta da bu isim ile
hitap ediliyor...

> Simdi metin ile ilgili sorularima, goruslerime geceyim :

Buyrun efendim, ne demek? :-)

> [...]
> olacagini biliyorlar. Sonra Gelecek Linux bu cevirileri kullanmiyormu
> diyeceksiniz. Pek tabi ki kullaniyor. Neden kullanmasin? Herkes
> de biliyor Gelecek Linux'un de RedHat'in da Suse'nin de bu cevirileri
> kullanacagini.
>
> Serbest yazilimda isler boyle yurur. Ortak uretip ortak tuketirsiniz.
> Ama urettiklerinizi nasil urettiginizi de paylasirsiniz ki
> *digerleri de uretebilsin*. Dikkat edin, burasi cok onemli! Digerlerinin
> de sizin teknolojiniz ile uretmelerine olanak taniyorsunuz. 3. Dunya
> ulkelerinin uretmemesi, bagimli olmasi kimin hosuna gider ???

Efendim, ben serbest yazılım nedir ne değildir, gayet iyi biliyorum. (Ve
daha çok da iyi "serbest" yazılımı parmağım ile göstersem de.. Mesela
Linux'u (kernel) serbest yazılım kabul edersek, gayet güzel bir serbest
yazılım. Ama mesela sourforge da ki çoğu proje 5 para etmiyor Türk
parası ile...

Neyse bunu geçelim. O soruyu özellikle soran benim. Çünkü adını verdiğim
kişilerin bu şekilde davrandıklarını gözlemliyorum. Tamam, Gelecek
Linux'a pek birşey diyeceğim yoktur. Ortaya güzel birşeyler çıkarmak
elbette hoştur. Ancak iş mantıkta, olaya nasıl bakıldığında biter.
Görkem Çetin'de kapitalist dünyanın bir ferdidir. O da, yazılımından
para kazanmak, geçimini sağlamak ister. Bunun için reklam yapar... Ama
tutupta, işletim sistemini sayfasına "Milli uzgörü, milli işletim
sistemi" gibi sloganlar ile tanıtım yapmamalı. Bunu yaparsa, niyetinin
"saf çoçukları" sömürmek olduğunu ve Linux'un patentini aldığını
düşünürüm. Malumuz, hem milliyetçi hem saf bir toplum. Ve bazı maddi
ilişkileri süme altı yapacak kadar da umursamaz...

> [...]
> göreyim.."
>
> Bir arkadasin daha once yazdigi gibi. Neresi kapali ? Acik sistemin
> hertarafi aciktir. GPL lisansi ile dagitilan tum yazilimlar kaynak
> kodlari ile dagitilir. Normal olarak kaynak kod yeterlidir. Programci
> adam kaynak kodu okuyup altindaki teknolojiyi anlayabilir. Ama bu
> serbest yazilimcilar yetmez deyip herbiri icin kitaplara sigmayacak
> dokumanlar yazip orasini burasini iyice detaylandirirlar. Iyice *acik*
> olsun herkes anlasin, uretebilsin diye.
> Bana kapali olan biryerini gosterebilir misiniz ?

Ben o söz ile Hakkı Öcal'ın neyi ima ettiğini tam olarak bilemem. Ama
eğer serbest yazılımdan bahsediyor isek, Gelecek'in çıkardığı PHP kodu
saklama saçmalığı nedir, ondan da bahsedelim. Ki Gelecek dediğimiz
kişiliğin başı da zannedersem serbest yazılım hakkında çok detaylı
bilgiye sahiptir. Hımmm, tam hatırlayamıyacağım ama, sloganı şuna benzer
birşey idi : "Artık bu programla, php kaynak kodlarınızı
saklayabileceksiniz"... Gayet hoş... Serbest yazılım ya! (Bu benim
yorumumdur, yukarıda Hakkı Öcal'ın ne demek istediği ile bağdaşmaz)

> [...]
> gibi yazilim giderlerinden kismak icin acik kaynak kodu tercih
> ediyorlar.
>
> Her iki durumda da yerden goge kadar haklilar. Ilk durumdan bahsetmeye
> gerek yok. Acik kaynak kodun teknolojik avantajlari tartisilmaz.
> Tartismak isterseniz ayrica tartisiriz... Ikinci durumda ise patron
> cebini dusunuyor. Bu arada belki bilmeden belki de bilincli olarak
> ulkesini dusunuyor. Kendi cebinden cikacak para sonucta ulkesinden
> cikacak para. Ondan sonra o parayi geri alacagim diye ulkesinin yilda
> kac turist toplarim acaba diye hesap yapacagi *acik*.

Oradaki üç kağıtçı deyimi sahtekarlık olarak kullanılmamış. Bunu Hakkı
Öcal'ın yazı sitlini ve mizacını bilenler anlayabilir. Orada uyanık
denilmek istemiş.

BSA korsanlığını bilirsiniz. Zorla yazılım aldırma sanatatını. Onlarca
ve belki de yüzlerce şirket, ekstra yazılıma para vermemek için,
"mecburen" serbest yazılım denen LinOS'lerine geçmek zorunda kalıyor.
Bakınız keyfiyetten değil. Bizzat zorunlulukta oldukları için. Yoksa
pratik bir Gui ile halledilebilecek işler ve herkesin çok iyi kullanmayı
bildiği bildiği WinOs ve yazılımları varken, esneklik gibi unsurlar
yüzünden kimsenin Linux'a falan geçeceği yok. Hem o esneklik denilen
şeyin, fazla büküldüğünden kırıldığını bilirsiniz. Birçok şirket,
yazılımdan binlerce dolar yırtıp, yükü bir sistem admin'inin sırtına
yıkarak, kurtulmaya çalışıyor. Sonuçta şirketler, zarar etmeyi; ya da
başka bir deyişle daha önce "beleşe" kullandığı birşeye, binlerce dolar
dökmeyi pek de ticari bulmuyor.

> [...]
> sayilabilecek sirketler kendileri icin kodunda duzenlenme yapilan bir
> Apache uzerinde calisabiliyorlarsa herkes zaten *tamami acik olan* bu
> sistemin heryeri ile birseyler yapabilir. Sizde yapabilirsiniz.
> Gecenlerde bir proje baslamisti, Enver Altin iptables'in kodunu nasil
> projenin ihtiyaclari dogrultusunda degistirip kullanabilecegini
> dusunuyordu. Ben Gelecek Linux icin Red Carpet'in kodunda biraz oynama
> mi yapsam yoksa apt-rpm ile mi ugrassam diye dusunuyorum. Ornekler o
> kadar cok ki. Yani herkes birseyler yapabiliyor...

Efendim "herkes" birşeyler yapamıyor. Konusuna çok hakim olan olanlar
yapabiliyor. Siz Perl, Php bilen bir kişi, bir PhpMyAdmin gibi yazılım
gördüğünde takınacağı tavır ile, C bilen bir kişinin kodları ya da
dökümantasyonu gördüğünde takınacağı tavırı bir tutamazsınız. Herkesi
kendiniz gibi, "aşmış" görmeniz çok yanlış. Zaten bunun içindir ki,
Windows'un setup.exe si, Linux'un configure'su,i make'si, make
install'su vardır.

Ek olarak genelde "sourforge bot" olarak çalıştığımızdan çıkan birçok
yazılımı görebiliyoruz. Red Carpet bir serbest yazılım ise, Sourforge da
ki onlarca, pardon binlerce geliştirme de serbest yazılım. İncelediğim
çoğu program kodundan pek birşey çıkaramıyorum. Tabii haklısınız, sorun
bendedir, buna katılıyorum.

> [...]
> bas bas bagiriyorum. Serbest yazilimin susu guzel busu guzel diye. Yine
> bu kullanici desteginden korkanlar "Bunlar birsey yapmadi, kessinler
> seslerini" derler...
>
> Ama yine de merak ediyorsaniz gidin bakin cekirdek listesine kac kisi
> fikir veriyor kod uzerine, kac tane yama giriyor cekirdege. Ama
> Turkiye'den yok diyeceksiniz. O da olur, hatta var bile derim. Murat Koc
> unoffical olarak Nvidia suruculerini 2.5 cekirdege tasimis mesela ilerde
> Linus'un kabul ettigi yamalarini da goruruz, baskalarini da goruruz.

Ama yeri göğü birbirine katanların, bu konuda birşeyler, hatta ileri
birşeyler yapması gerekmez mi? Bilmiyorum ama, bu dediğiniz Görkem
Çetin'in yukarıda (belki aşağıda) belirttiği "borozanlığa" benziyor.

> [...]
> icin de bir kac sey sormak istiyorum. Baska bir soruya cevaptan "Bir
> kere Türkiye'de Linux orani dünyadaki bir cok ülkeden yüksek."
>
> Hangi istatistiki bilgiye dayanarak yukaridaki fikir beyan edilmis ?
> Gecenlerde yayinlanan bir arastirma vardi Turkiye'de internet uzerinde
> OS ve web sunucu kullanimi ile ilgili, adres hatirlayamadim. Netcraft'in
> raporlari var. Ben bunlara baktigim zaman Linux kullanim oraninin
> ulkemde diger ulkelerden dusuk oldugunu uzulerek goruyorum. Bilincli
> kullanici sayisi arttikca Turkiye'de de yeterli sayiya ulasacak acik

Hangi istatistiğe dayanarak bunu söylemiş olacağını bilmem mümkün değil.
Kendisine sormak lazım.

> bu da sizi hic bir yere baglanmaya zorlamaz. Belki siz programci
> degilsinizdir, ama ulkenizde birileri gelistirir dagitir. Paraniz
> ulkenizde kalir. Cocugunuzun okul harcligini yurt disina ayaginizla
> goturmek zorunda kalmazsiniz.

Şu "milli OS" salatalarından, mümkünse ben almayayım. Siz halen
şirketleri, local mi saniyorsunuz? Local sanıyorsanız, interneti
düşünelim. Diyelim ki, örnek verdiğiniz Gelecek bu işi Türkiye'de yaptı
ve yapıyorda. Ve gelecek farzedelim Linux ve Linux'a bağlı işlerinden
veya mesela geleceğin yegane kar sektörü olan Hizmet Sektöründen
milyarlar kazandı; kim diyebilir ki, gelecek ileride uygun şartlarıo
bulduğunda, yurtdışına yatırım yapmaz, veya mesela daha büyük bir
Amerikan ya da Alman şirketi ile ortaklığa gidip, ya da şirketini tümden
satıp, ortalıktan silinmez? Şirket bu... Şirketler kar amacı güder,
milliyet, vatanseverlik taaaa en sonlardadır. Eğer milliyet,
vatan-millet-*sakarya gibi şeyler düşünse idi, adı şirket değil, vakıf
olurdu.

> 8. Serbest yazilim ile dogrudan ilgili degil ama sormadan edemeyecegim.
> Bir soruya cevaben denmis ki "Türkiye disinda is bulur da giderse helal
> olsun, gitsin.. Gidebilen gitsin. Türkiye ne olacak? o zaman, Türkiye
> batmaz mi? Batmaz. Bir kac kisinin kisisel gelecegini kurtarmasi
> amaciyla yurt disina gitmesinin ülkeye bir zarari olamaz."
>
> Bu mantigi destekliyorsaniz biraz aciklarmisiniz? 3-5 kisinin yurt
> disina gitmesi sorun yaratmaz gibi bir mantik nasil aciklanabilir? Beyin
> gocunden bahsediyorsunuz. Yetismis, nitelikli insanlardan. Topu topu kac
> [...]

Gayet yerinde bir başlık. Beyin göçü (Hakkı Öcal'ın BrainDrain adında,
bir online görüntülü konuşması olmuştur, ismini hatırlayamadığım bir
seminerde) gayet normal ve olması gereken birşeydir. Eğer kişi ülkesinde
hak ettiğini bulamıyor ise, ve kendini geliştiremiyor ise, buyursun
istediği yere gitsin. Her Metu mezunu bir Görkem Çetin veya başka bir
ünlü isim olamıyor, ya da her Bilkent mezunu konusunda uzmanlaşmış
olamıyor. Böyle kişilerin gitmesinde ne zarar olabilir?

> Bazi gol cevrelerinde gorursunuz "gole tas atmayin" tarzinda uyarilar.
> Benim gole bir tas atmam ile gol dolmayacaktir ama her yanindan gecen
> bir tas atarsa bir sure sonra o gol dolar...

Baştan beri söylemeyim diyorum, ama duramıyacağım, Linux'ta Türkçe
yazamıyor musunuz? [ Kızmayın hemen, sadece bir espridir :) ]

> Sorular uzar da uzar, sormak istediklerimin 10'da birini soramadim fakat
> bir mektuba bukadari sigiyor. Biraz da sizin yazdiklariniza bakalim.
> Asagida yine kisisel dusuncelerimi belirtmek isterim.

Bende kişisel düşüncelerimi belirtiyorum. Hakkı Öcal'ın Ankara
temsilcisi ya da bu işlerle uğraşan vekili değilim :)

> Hayir efendim. Aradaki fark MS her yeni yazilimda beni kendine mecbur
> eden bir sistemi uzerine para vererek kabullendirmesi. Digeri
> ise "Al kardesim kullan, bu da kaynak kodu, hatta bunlar da dokumanlari
> istersen kendin gelistir" diyor. Ama destek istersen bana da su kadar
> para ver ki ben de kendimi gecindireyim diyor.
>
> Birinde kaynak kod acik oldugu icin hersey ortada. Digerinde arka planda
> neler karistirdigini bilmedigim kapali bir kutu. XP neden ben yerel
> dosya sistemimde bir dosya arattigim zaman internet'e baglanmaya
> calisiyor ???

Yani diyorsunuz ki MS bir Gator gibi programdır. Olmaz efendim olmaz! MS
ürettiği ürünleri, illaki para ile satacak. MS'in tüm ürünleri, ev
kullanıcıları tarafından tüketilmekte ve şanına şan katmaktadır. Kişiler
önce Dos-Windows, daha sonra ise diğer OS'leri öğrenmektedir. Bunun
sebebi MS'in politikasından başka birşey değildir. MS'de sonuçta
BSA'sını toplayıp evinize baskın yapmıyor. Neden? Çünkü ev
kullanıcısından para almaya ihtiyacı yok! Linux OS'leride ev
kullanıcısından para almıyor. Ben olsam bende almam. Ama teknik destek
ile parayı vuruyor. MS'de yazılımını satıp parayı vuruyor. İkiside aynı
değil mi?

> Defalarca anlatmaya calistim ama bir daha deneyeyim. Linux (genel olarak
> acik kaynak kod diyelim) kullaniciya altinda yatan teknolojiyi de
> beraberinde veriyor. Esnek olmasi, guclu olmasi, guvenli olmasi vs.
> bunlari bir kenara birakin bu teknolojiyi bana vermesi inanilmaz bir
> sey. Cunku artik ben de o teknoloji ile *bagimsiz* olarak birseyler
> uretebilecegim.

Yahu, bir ev kullanıcısı olarak düşün: Ne yapsın altında yadan
milyonlarca satır kodu? Ya da size şöyle diyeyim : "linux kullanan kaç
kişi tutupta kernelin kodu ile uğraşıyor?" Bunlar bana biraz abartı
geliyor. "Normal yaşamda" kimse uğraşmaz böyle şeylerle. Bir şirket
"Yahju şunun altındaki teknolojiyi bir karıştıriiim bakim, neler yatıyor
burada?" diye düşünmez. Tutar işini görür, sorunsuz sa kullanmaya devam
eder. Çok sorun yaşıyor ise, alternatif arar. Olay çok açık değil mi? Ya
da ben mi göremiyorum?

> Siz ne yaptiniz? Bana sorulmus bir soru degil ama uzerime alindim,
> Gorkem ile ayni dusunceleri paylastigim icim. Benden once davranip
> dusuncelerini once belirtmis Gorkem Bey.
>
> Buna kisisel olarak degil topluluk olarak cevap vermemiz gerekir
> aslinda. Neler yaptik?

Neler yaptık sorusunun sonu, umarım devlet sistemine kadar uzamaz :-)

> [...]
> sekilde gelistirsin diye belgelendirdik. Yuzlerce (kisisel olarak)
> binlerce (topluluk olarak) kurulum, implementasyon, teknik destek
> sagladik ozel ve kamu kurumlarina. Acik kaynak kodun arkasinda diger
> kurumlar destek gorsunler diye dusunup firmalar kurduk, diger alanlarda
> cebimizi istemedigimiz kadar dolduracagimiz teklifler almamiza ragmen.
>
> Yani bazilarinin korkacagi seyler yapan bir topluluk olduk. Ama kendi
> vatandasimin korkmasini gerektirecek bir durum yok. Biz ne yaparsak
> yapalim hepimizin hayrina olacak zaten yaptiklarimiz.

Efendim, o sert cevabım, Görkem bey'in "alaycı" uslubuna bir tepkidir.
Şimdi kim ne etmiş de ne kadar büyükmüş defterini kapatalım. Bunlar işe
yaramaz gövde gösterilerine dönmesin. Herkes elinin yettiği ölçüde
birşeyler yapıyor. Mesela benim şimdiye kadar, Görkem Çetin ya da
Gelecek Linux, ya da bu işe birşeyler "katmış" bir kişi hakkında "Sen
hiçbirşey yapmadın" gibi gözü kapalı bir tutum sergilemedim,
sergilememde. Ama şu çok komiğime gidiyor : "Öyle bir anlatıyorsunuz ki,
görende hayır kurumu açtığınızı sanacak". Diğer firmalar yararlansın
diye... Büyük teklifler alamıza rağmen... Peki diyorum.

> [...]
>
> Bahsettiginiz gibi takim tutar gibi OS tutma durumumuz da yok. Bir taraf
> tutma durumumuz var ise acik kaynak kodun tarafidir. Yeri geldiginde
> Linux kullaniriz, yeri geldiginde *BSD, belki ilerde de Hurd kullaniriz,
> belli olmaz. Ama acik kaynak kodun bu ulke ve kendimiz icin faydali
> oldugunu anlayabildigimiz icin kullanmaya devam edecegiz. MS'in faydali
> oldugunu dusunseydim onu da kullanirdim ama degil, olacaga da
> benzemiyor. Pasport ile tum Dunya'yi index'lemek istesinden, XP'nin
> dosya ararken internet'e bilgi yollamasindan, satis politikalarindan

Kaç kere söyledim sayamıyorum : Para kazanmak... Bir kişinin 18
yaşlarından sonra (bazıları için 22-25 yaşları) düşünceği şey para
kazanmak ve hayatını idame ettirmektir. Bir şirket için ise kurulduktan
sonra yapmak istediği "tek şey" para kazanmaktadır. MS bu parayı hakkı
ile kazanıyor. Sonuçta kimse size zorla MS ürünleri alın diye baskı
yapmıyor. Gidin FreeBSD kullanın mesela... MS'de kar amacı taşıdıktan
sonra, birçok şeyi yapabilir. Nasıl Gelecek PHP kodu saklamak ile
serbest yazılımı bağdaştırıyor ise, Microsoft'ta Passport.com ya da
dosya ararken internete bilgi yollamasını mahremiyet haklarına aykırı
görmeyebilir. Linux'un ülkemize çok büyük bir getirisi de yok. Herkes MS
kullanmayı biliyor. Tüm devlet dairelerindeki makineler Linux olsa, bu
sefer teknik destekten birkaç kişi köşeyi dönecek. Para Ali'ye
gitmeyecekte Veli'ye gidecek. Aradaki fark nedir? Ülkemiz için faydalı
şirket bulmak, denizin içinde, en iri kum tanesini aramaya benziyor.
Tekrar söylüuorum, şirketler kar amacı güder, birinci plan kardır.
"Vakıflar" ise, kae amacı gitmeyen amme kişilikleridir. Mesela Başkent
Üniversitesi bir vakıftır. Gözle görülen amacı tıp ve eğitim alanında
memlekete katkıda bulunmaktır. Ve edilen kârı kendini geliştirmek
yönünde harcar. Ortaya çıkan şeyin kaymağını ise memleket evladı yer.

Sevgiler, Selamlar...