[Linux] Re: HakkıÖcal.

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Mon 01 Jul 2002 - 23:27:51 EEST

Sal 02 Tem 2002 :11 tarihinde, Onur Yalazi şunları yazmıştı:

> özellikle burası beni hatta benden çok başkalarını üzecek ya da bunlara
> gülüp geçilecek

Türkçeleştirme/yerelleştirme projeleri ile çekirdeğe ekleme yapmak
karıştırılmış...

Açık sistemin açık olması sistemi dilediğimiz gibi yerelleştirmesine izin
veriyor. Çekirdek de açık, ona da isteyen katkıda bulunabilir...

> Neyi türkçeleştirmişler? Kitaplık
> dosyaları dışında??! Config dosyaları dışında..

Ne bekleniyor Türkçeleştirmekten, anlayamadım doğrusu. Bütün yerelleştirme
kitaplık dosyaları içerisinde yapılır. Config yani ayar dosyaları
Türkçeleştirilmez.

> dağıtımcılarının oluşturduğu standart birliği.. Bu grup API calls,
> kitaplık dosyası biçimi, utility dosyaları ve yazılım dağıtım
> format'leri konusunda standartlar getirecek. Başka bir deyişle bir

API üzerinde bir değişiklik getirmiyor LSB, o POSIX standardı idi ve bitti.
Üstelik LSB'ye herkes katıldı/bitti. Vatandaş son günlerin gündeminde yer
alan United Linux ile karıştırmış. United Linux, LSB'den daha detaylı bir
standartlaşma. Redhat bu harekete katılmıyor.

> Linux'da run eden program başka bir linux'ta da run edecek. Yani Linux
> hareketi şu anda açık sistem (ki siz bunu başıboş sistem) diye
> anlayabilirsiniz safsatasından kurtulup standart aşamasına geçiyor.

Standartlaşma ile açıklık arasında en ufak bir çelişki yok. Bu tamamen
safsata. Açık yazılımların daha standart uyumlu oldukları ortada.

United Linux'un da getirdiği standart, ağırlıklı olarak RPM paketlerinin ne
olacağı, neyi kapsayacağı, nereye kuracağı ile ilgili. Nispeten ufak bir
standart sayılır. Buna rağmen, şu anda insanların Suse RPM'ini Mandrake
üzerine kuramama sorunlarına çözüm getireceğinden ilgi çekti. Bir başka ilgi
çekme noktası da Redhat'e karşı bir birleşme havasını taşımasından
kaynaklanıyordu.

> hatırlamazsınız, bir tarihte dünyada bir tek işletim sistemi vardı:
> Unix. Ve onun da bir tek sürümü vardı. Ama ne oldu ise iki üç firma
> arasında bir standart kavgası başladı; ortada ne Unix kaldı ne de bir
> şey. Yerini Microsoft'un hala ham durumdaki Win32'si aldı!

Güler misin, ağlar mısın? İlk Unix adını Multics'in karşıtı olduğundan alır.
Herhalde işletim sistemi tarihinde 3. ya da 4. kuşaktır Unix.

Unix hiç bir zaman tek olmadı. Unix'in yenilik addedildiği devirlerde VAX/VMS
ve daha pek çok alternatif işletim sistemi mevcuttu. Unix, C'de yazılmış
olması nedeni ile farklı platformlara çabuk geçirilebildiğinden dolayı ilgi
çekti ve yaygınlaştı.

> Linux'a sarıldılar. Sanıyorlar ki Linux bedavadır. Yani elin alemin
> dağıtım programını alıp istediğin kadar server'a yükleyebilirsin. Bu
> kanı yanlış ama bu yanlışı ortaya çıkartacak bir BSD de yok ortada..

Bu kanı doğru.

> bilmiyorum ben mi yanlış anlıyorum üzücü şeyler yok mu?

FUD var bol bol. Üzücü değil ama biraz komik buldum.

Esen kalın,
Deniz