[Linux] Re: Mandrake 8.1 de Türkçe Sorununun Çözümü

From: Onur Kucuk (okucuk@yahoo.com)
Date: Sun 24 Feb 2002 - 19:22:16 EET

 Merhabalar,

 Bir suredir Mandrake 8.1/8.2 de ki Turkce problemleri ile ugrasiyorum.
 Buyuk bir kismini da halletigime inaniyorum. Aslinda yaptigim is
 bireylerin kendi baslarina yaptiklari calismalari bir araya getirip
 toparlayip bir butun halinde kullanilabilir bir sekle sokmak, program
 bazinda incelemeler yapmak ve kendimce bazi ufak tefek duzeltmeler yapmak.

 Mandrake ekibiyle yaptigim yazismalarla, cozumlerimizi kabul
 ettirmeye ve 8.2 dagitimini "Turkce hazir" hale getirmeye
 calisiyorum, ancak su ana kadar sadece mo dosyalarini kabul
 ettirebilmis durumdayim. Bunun sebebi de @linux.org.tr ya da benzeri
 bir mail adresimin olmamasi, ve yolladigim yazilarda aldigim ilk
 sorunun "sen kimsin" olmasi. Adamlar da hakli, her onune gelenin
 cozumunu dagitima hemen koyamiyorlar. Adamlar nerden bilsin,
 dagitimlarinin yillardir calismayan bir Turkce destegi ile geldigini,
 ve kimsenin de "bu yanlis dogrusu bu" demedigini.

 Turkiye acisindan, her ne kadar calisma gruplari olsuturuldu vs.
 gibi yazilar okusak da bu konuda bir aktiviteden haberdar degilim,
 herhangi bir sonuc/basari da gormedim. Calismalarin durumu nedir,
 neler yapildi, ve neler yapilmasi planlaniyor ? Boyle bir calisma var
 ve gercekten isimden ote aktivite icinde bulunabiliyorsa ben de katilmak
 isterim.

 Linux.org ile linux org.tr nin (ya da LKD'nin sorumlulugu mu su anda ?)
 ilk ve en buyuk farki, tr-uzantisi, yani Turkce' dir. Su anda bu konuda
 dernek/organizasyon adi altinda yapilan "aktif" calismalar nelerdir ?
 Pek cok versiyonu Turkce sorunlu cikan linux sistemlerin (gelecek
 linux u tabi ki ayri tutuyorum) yeni versiyonlarinin Turkce
 desteginin dogru olacagini soyleyebiliyor muyuz ?

 Ben mandrake icin konusayim, boyle giderse sorunlu cikacak. Baska
 dagitimlarin developementi icinde olanlar da bizi bilgilendirirse
 sevinirim.

 Eger mandrake grubuna Turkce'yi kabul ettiremezsem yaptigim
 degisiklikleri otomatik olarak yapan bir script yazmayi dusunuyorum.
 Acikcasi ben 8.2 uzerine yogunlastigim ve 8.1 ile ilgili pek
 sikayetlerin gelmemesi uzerine boyle birseyi 8.2 nin durumu belli
 olmadan yapmamaya calistim (malum zaman problemi). Yine de ihtiyac
 varsa ve bana gerekli dosyalari koyabilecegim bir yer (webspace)
 saglanirsa (bir kac yuz k) oturup yazarim.

 Acik konusayim. Bence Turkce sorunu cozumlenmeden baska islerle
 ugrasmak bos. Pek cok konuda belli bir seviyeye gelindiginde gore,
 biz Turklerin en oncelikli calismasi, linux da Turkce destegi uzerine
 yogunlasmakdir. Turkce destegini biz Turklerden baska kimse vermez,
 veremez, vermeye calissa bile nasil test edecegini bilemez. KDE 2.2.1
 in i18n dosyalari kac aydir yanlis ? Niye duzeltilmedi ?
 Mandrake 8.2 beta larinda bile hala bozuk. Sorun nerde ? Adamlar mi
 yanlis yapiyor ? Hayir. Biz, yeteri kadar bu konuda caba
 gostermiyoruz. Gercekten cabalayan bir avuc insanin (ki sahsen cok saygi
 duyuyorum) emekleriyle ilerleyen "linux da Turkce" ancak boyle
 oluyor.

 Bir baska sorun da sanirim organizasyon eksikligi. Ben evimde kendi
 basima MDK ile ugrasirken, baska arkadaslarimizin da ayni seyle
 ugrastigini goruyorum (zamanin verimsiz kullanilmasi). Kendi basimiza
 yaptigimiz calismalarin da kisitli olacagi, bazi sorunlari cozerken
 baska sorunlar yaratabilecegimizi, ve bunun ancak test asamalarinda
 bulunup duzeltilebilecegi asikar. Organize olmak gercekten cok
 onemli.

 Bence en onemli gorevi Turkce ve Turkce destegi olan
 dernegimiz / organizasyonumuz bu konuda ne yapti, ne yapacak?

 Ben ne yapabilirim.

 Saygilar
 Onur Kucuk