[Linux] Re: Dagitim Onerisi?

From: Baris Metin (baris@metin.org)
Date: Thu 12 Dec 2002 - 19:10:20 EET

Selamlar,

Thu, Dec 12, 2002 at 12:27:33PM +0200 , Zeki Celikbas :
> Calistigim kitaplikta kullanicilarin kullanabilmesi icin iki adet bilgisayar
> yerlestirilecek. Fakat bu bilgisayarlar oldukca dusuk konfigurasyonda.
> Ben bunlara linux kurmayi dusunuyorum. Sizlerden asagidaki
> bilgisayarlar icin ihtiyaclara uygun linux dagitimlari onermenizi
> isteyecegim.
>
> islemci: pentium 133
> RAM: 32 MB-64 MB
> Hard Disk: 1.2 GB
> +Network

Cesitli sunucu servisleri calistirmak icin boyle bir makina yeterli
olabilir. Fakat masaustu kullanicilarinin kullanmak isteyecekleri
X Window arabirimleri icin daha guclu donanimlar ile calismak
gerekmekte.

http://ev.metin.org/ adresinden (elektirik ya da baglanti sorunu olmaz
ise genellike erisilebilirdir) evde kullandigim sunucu makinama
ulasabilirsiniz. Sizinkine yakin bir donanim ile pek cok sunucuyu
calistirmakta ayni zamanda firewall,gateway,IDS gorevlerini ustlenmekte.
Tabi bu makine evdeki 3-4 kisiden baska kimseye sunuculuk yapmiyor
(Kablo-Net hattimdan aldigim saldirilari saymazsak :).

Sonuc olarak aslinda masaustu kullanimi icin uygun bir donanim degil.
Yalnizca X'in ~25-30MB bellek kullandigini dusunurseniz, hele hele
GNOME, KDE gibi bir masaustu ortami isterseniz daha guclu donanima
ihtiyaciniz oldugunu bilmelisiniz. Aksi takdirde kullanicilarinizi
Linux'e isindirmak yerine sogutabilirsiniz.

> 1- Bu bilgisayarlar tum kullanicilara (ogrenci, personel, arastirmaci)
> acik olacak o sebeble standart kullanicidan daha az haklara sahip bir
> kullanici yaratmak gerekecek. ornegin mail hesabi olmayacak, diskteki
> programlari calistiramayacak, hatta mumkunse makinalarda yalnizca
> tarayiciyi calisabilsin.

Bu kadar kisitlamaniz gerekiyor ise mumkundur, fakat gereklimidir
bilemiyorum. Ama cesitli kisitlar uygulayabilirsiniz. Makinalarinizi
hazirladiktan sonra yapilandirma sorulariniza cevabi yine buradan
bulabilirsiniz.

> 2- Bu bilgisayarlar ile yalnizca kutuphanenin sunucusuna veya yalnizca
> belirli sunuculara baglanilabilsin.

Yine mumkundur.

> 3- Turkce problemi olmayacak :-)

Herhangi bir dagitim ile yine mumkun olur ama Turkce hazir gelen bir
dagitim secmez iseniz epey ugrasmaniz gerekebilir.

> o- minimal dagitimlar veya yalnizca CD uzerinde gelen dagitimlar
> uygun olabilirmi? Aranizda bunlari deneyen varmi?
>
> Kutuphaneme gelen ogrenciler yalnizca linux'un kara yuzunu
> gorebildiklerini (yani ancak telnet ile baglanabiliyorlar) onun nasil birsey
> oldugunu bilmediklerini soyluyorlar. Bu sebeble insanlara linux zevki
> verebilmek icin yukaridaki isteklerden biraz taviz verebilirim.

Daha once soyledigim gibi Linux'un renkli yuzunu gormek, cekici
arayuzler ile calisabilmek guclu donanim gerektirir. Ama Fluxbox gibi
hafif arayuzler de bazilarina cekici gelebilir. Yine Opera gibi hafif
bir browser da kullanirsaniz donanim ihtiyaciniz dusebilir...

Bu bilgisayarlara rahatlikla Linux kurabilir ve kullanicilariniza
istediginiz hizmeti verebilirsiniz, ama amac kullanicilara diger isletim
sistemlerinde gordukleri herseyi fazlasi ile saglayan, grafik yogunlugu
fazla arabirimler sunmak ise amaciniza ulasamayabilirsiniz.

iyi calismalar,

--
Baris Metin
http://metin.org