[Linux-programlama] Re: PHP Mimarisi

---------

[Linux-programlama] Re: PHP Mimarisi

From: anıl özselgin <anil.ozselgin_at_gmail.com>
Date: Fri, 1 May 2009 14:39:41 +0300

Ben bildiğim kadarı ile açıklamaya çalışayım. Öncelikle her program da free
software (open source), yani kaynak kodlarına ulaşabiliyorsun. php için
php.net üzerinden, apache için de kendi sayfasından indirebilirsin.
Download sayfasında derlenmiş versiyonları da bulunuyor, kaynak kodlar da
mevcut her özgür yazılım projesinde olduğu gibi.

Mimari konusuna gelince, apache istemciden gelen istekleri alıyor, kendi
konfigurasyon ayarlarına göre bu istekleri uygun php scriptine gönderiyor.
(Bu bahsettiklerim apache için php ayarları yapılmışsa oluşan durum)

mesela http://www.deneme.com/index.php?a=3&b=5 url'sine biz istekte
bulunduğumuzda,
 apache bu isteği karşılıyor,
 index.php dosyasını çalıştırıyor (interpret ediyor),
 php'ye a ve b değişkenlerini gonderiyor (bu değişkenlere $_GET['a'] yazarak
ulaşılabilir).
 Bunun haricinde apache istemciye ve servera ait oteki bilgileri de farklı
arraylerde tutuyor, bunlara da istediğimiz zaman ulaşabiliyoruz.

Yani apache http isteklerini karşılayıp, php'yi tetikliyor. İstekleri
cevaplarken de alt düzeydeki (http katmanı)işlemleri yerine getiriyor.

Tabiki daha ayrıntılı olarak bilgi almak isterseniz, apache manueli baya
güzel bir kaynak.

01.05.2009 tarihinde xenomur <xenomur_at_xenomur.com> yazmış:

> Merhabalar,
>
> PHP ve Apache konusuna biraz yeniyim ancak şöyle bir bilgi arıyorum.
> PHP ile request edilen sayfalar apache tarafından karşılandığında
> neler oluyor ? Mimari olarak neler oluyor ve apache bu php sayfalarını
> nasıl yorumlayıp, html çıktısına çeviriyor ? Bu motor open source mu ?
> Open source ise kodlarını nereden görebilirim ? Ubuntu 9.04
> kullanıyorum PHP5, Apache2 kurulu sistemimde. Ya da open source değil
> ise o zaman ben nasıl apache ye gelen sayfayı yorumlayacak bir handler
> yapabilirim ? Umarım anlatabildim bu konu ile ilgili kaynak siteler
> [...]

Anıl Özselgin