[Linux-programlama] Re: PHP de Oturum Geri Geliyor

---------

[Linux-programlama] Re: PHP de Oturum Geri Geliyor

From: Omer Barlas <omer_at_barlas.com.tr>
Date: Mon, 28 Jan 2008 09:42:20 +0200

Necmettin Begiter yazmış:
> 28.01.2008 tarihinde hüseyin coşkun <hsyn.list_at_gmail.com> yazmış:
>
> Bende mi bir terslik var, yoksa bu mesaj aslında listeye birkaç hafta
> düştü de bana mı yeni geldi, yoksa Hüseyin yeni mi cevap yazdı? Bu
> mesajın öncesinde ne vardı ki? "Ben kimim burası neresi?" gibi bir
> durum ama anlayamadım.
>
> Bir kullanıcının oturumu kapattığını nasıl anlarız? Zaman sınırımız
> diyelim yarım saat ise, bir kullanıcıdan bir istek geldiğinde son
> istek zamanı yarım saatten daha önce idiyse oturum otomatik olarak
> kapanır, değilse yeni son istek zamanı bu son yapılan isteğin zamanı
> [...]

bende böyle yek yerden gelince şaşırdım ama konu az çok açık gibi.

evet, zaman sınırı koyup her tıklamada sessionda son tıklama zamanını
güncelleyerek sessionı takip etmek çok basit.

ehm, sql'de diskin üzerinde çalışmıyor mu zaten? artı yoğun bir sql
trafiğiniz varsa sql'den bilgi çekip güncellemek can sıkıcı bir hale
gelebilir. mesela 70-75 web sitesi barındıran bir sistemde iki üç tane
kalabalık forumunuz varsa ( > 1000 kullanıcı gibi) ve tüm forum sistemleri
abuk bir şekilde -abuk değil aslında kullanıcının ziyaretlerini tutmayı
tercih ettikleri için- sqlde session kullandıkları için sistemi telef
edebiliyorlar. şimdi bu noktada 'forumu yazan adamın bir bildiği vardır'
diyebilirler, ama unutmamak lazım; herkes hata yapar. invision boardu
kullandığımız sistemde ilk 1000-2000 kullanıcı arası sıkıntımız yokken,
rakam onbinlere geldiğinde bir eposta yolladık, kusura bakmayın hiç bu
kadar büyük bir sistemde kullanılacağını tahmin etmedik diye bir cevap
geldi, ibf 2.0'a geçtiklerinde session kullanımını ve forum erişimini daha
makul mantıklı hale getirdiklerini farkettik ;)

diskte tutmanın avantajı şu; her şeyi array olarak kullandığınız için hemen
hemen her şeyi tutabiliyorsunuz ve array yönetimi çok kolay bir şey. eğer
sql'de tutacaksanız kendi sisteminizi yazmanız gerekiyor veya sql'deki
ilgili alana kullandığınız arrayi un/serialize kullanarak yazıp
silebilirsiniz ama zaten bunu normal sessionla otomatik olarak yapıyorken
kulağını tersten göstermenin ne anlamı var?

tabi bu tamamen kullanmak istediğiniz konuma bağlı bir şey, illa ki ben
herşeyi sql'de halletmek istiyorum diyorsanız şimdiden kolay gelsin, yok
benim işim sadece login olmuş adamı sitede dolaştırayım login olmamışsa
login isteyeyim, bir kaç tane de incik boncuk yapayım falansa basit bir iki
satır kodla çok kolay hallolabilen şeyler.

--
Omer Barlas
omer_at_barlas.com.tr w/MSN